"Naturligt" hævemiddel?
Fra : Kim Schulz

Dato : 11-10-09 16:04

hejsa,
sad lige og kiggede på nogle gamle middelalder opskrifter på brød og
kom til at tænke på om man egentligt kan lave noget natron lignende
(eller selve natron hvis det er muligt) eller anden form for
hævemiddel selv? Her tænker jeg ikke i et laboratorie men i køkkenet
eller fra ting i naturen.

Er det muligt?

kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-10-09 16:10

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (eller selve natron hvis det er muligt) eller anden form for
> hævemiddel selv? Her tænker jeg ikke i et laboratorie men i køkkenet

Øh ja. Gær forekommer overalt i naturen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-10-09 16:21

On Sun, 11 Oct 2009 17:10:10 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Øh ja. Gær forekommer overalt i naturen.

glemte jeg selvfølgelig lige at nævne Det skal ikke være gær da det
skal kunne bruges som erstatning for bagepulver/natron i kager
og lignende (hvor gær efter min mening er upassende).

kim

Fra : Linde

Dato : 12-10-09 07:19

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Bagepulver består jo i sig selv af naturlige mineraler og syre, der så er
oprenset og raffineret. Ideen med det er, at der under bagningen frigives
CO2 i en jævn strøm. Denne reaktion opnås ved at reagere en base,
natron/natriumbikarbonat, med en syre, som regel citronsyre. Man kan sagtens
efterligne denne reaktion med alle andre former for karbonater og syrer.
Nogle er mere velegnede end andre, da de kan efterlade smagsgivende
komponenter, netop derfor anvendes normalt natriumbikarbonat, da det kun
efterlader almindeligt salt. Ammoniumbikarbonat/hjortetaksalt vil således
efterlade ammoniak. Teoretisk set skulle almindeligt kridtpulver kunne
anvendes, uden at efterlade andet end calciumion, der er godt for
knoglerne...men om det vil smage lidt "kridtet" ved jeg ikke.

Hvad syren angår ville jeg holde mig til citronsyre i pulverform, men du
kunne sikkert også anvende citron- eller limesaft. Så skal du bare huske at
tilsætte det som det sidste i dejen, og ikke blande det med karbonaten.

Min makker arbejdede i øvrigt på Forsøgscenter Lejre, der snakkede han om at
man netop rodede med den slags ting af og til. Måske de har et par gode råd?

Mvh
Linde

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-10-09 21:09

On Mon, 12 Oct 2009 08:19:21 +0200
"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> [...]
>
> Min makker arbejdede i øvrigt på Forsøgscenter Lejre, der snakkede
> han om at man netop rodede med den slags ting af og til. Måske de har

Hej linde,
Tak for svaret - det var lige sådan noget jeg var ude efter. Så skal
jeg bare finde ud af hvordan man kan lave en karbonat som ikke er
smagsgivende (i større grad) fra noget man kan finde i naturen.

kim