Hvornår er man Fratrådt eSkatte-hovedkort ~
Fra : bosol

Dato : 10-10-09 11:42

Jeg skal hjælpe en god bekendt og har kikket her: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=53789
men ikke fundet svar !
Da spm. er Generelt for mange, tillader jeg at stille her: Bekendt har
været på Dagpenge via A-kassen indtil 31.aug.
Tiltræder 1.sep i fuldtidsstilling, ved lønudbetaling 30.sep, får han
ikke sit skattemånedsfradrag og får den besked at A-kassen ikke har
frigivet eSkatte-hovedkortet. Dagpengesystemet går fra næstsidste
søndag til næstsidste lørdag i en måned, dvs han har pr. 31.aug stadig
1 uge+ 1 dag tilgode i A-kassen, dem får han 25.sep. A-kassen
indrapporterer 9.okt at han er Fratrådt i Dagpengesystemet 26.sep.
Jeg sagde til ham at du får det for meget betalt i SKAT til april
2010. Det er min bekendt ikke tilfreds med at vente på ca. 3500 kr.
Hvad kan vi gøre ? A-kassen er ikke til at rokke ved, siger at de har
ret. Arbejdsgiver kan ikke trække på et eSkatte-hovedkort der ikke er
frigivet.
I gamle dage fik medarbejderen altid sit skattehovedkort eller kunne
udprinte en ny til Hovedarbejdsgiver, men det er der lukket for idag.
Min bekendt føler sig straffet, fordi han fik et arbejde til en løn ca
20.000 kr månedlig !

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 10-10-09 12:02

On Oct 10, 6:42 pm, bosol <bosole...@gmail.com> wrote:
> [...]
> udprinte en ny til Hovedarbejdsgiver, men det er der lukket for idag.
> Min bekendt føler sig straffet, fordi han fik et arbejde til en løn ca

Under "tast selv" kan man opgive (1) Hvad man har tjent til dato og
(2) hvad man regner med at tjene resten af året. Så bliver ens skat
regnet om, og den nye arbejsdgiver trækker så skat efter det.
OK, din bekendte har betalt for meget i september, men får så (hvis
det er sådan, det kommer til at passe) lidt mere udbetalt over
månederne oktober - december. I stedet for at vente til april.

I gamle dage, ville A-kassen vel heller ikke have udleveret
hovedskattekortet, før de var færdige med det.

Mvh
Hanne

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-09 16:54

hago@dcs.qmul.ac.uk skrev den 10-10-2009 20:02:

> Under "tast selv" kan man opgive
> (1) Hvad man har tjent til dato og
> (2) hvad man regner med at tjene resten af året. Så bliver ens skat
> regnet om, og den nye arbejsdgiver trækker så skat efter det.

Fuldstændig korrekt.

Husk derudover, at dagpenge og løn skal opføres i hver sit felt
Dagpenge: felt 353
løn: felt 360

Såfremt man forventer, at man er færdig med at få dagpenge, så kan
notere samme beløb i felt 353 og feltet for dagpenge (svjh felt 204)

Skatten som er betalt (felt361) skal lægges sammen uanset om det er
dagpenge eller lønnen som skatten er kommet fra.

Sætter man ovenikøbet alle de andre felter så præcis som man nu kender
dem hhv. kan regne dem ud, så kan det faktisk være, at man betaler
præcis den skat man skal have betalt til 31. december. Og der er hverken
overskydende eller restskat.

Husk, at man med forårspakke 2.0 har ændret på rentetillægget ved
restskat hhv. overskydende skat.
Det er faktisk en ret skidt business at have betalt for lidt i skat.
Indtil nu kunne man faktisk få sig en "gratis" kredit frem til 1. juli,
men det er altså slut nu.

privat indlæg og alt det der.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-10-09 13:24

Bosol skrev

> [...]

> I gamle dage fik medarbejderen altid sit skattehovedkort eller kunne
> udprinte en ny til Hovedarbejdsgiver, men det er der lukket for idag.

Hvorfor
Jvf link dit til Skat så burde den nye AG kunne rekvirere et nyt hovedkort
med ny fra gyldighedsdato
Skatteprocenten skal alligevel justeres så det burde være ligetil?

Jvf pkt 6 6. "Anvendes fra dato" i eSkattekort fremgår at der kan eksistere
flere hovedkort med forsk fra dato

"Hovedkort
"Anvendes fra dato" i hovedkortet
I hovedkort vil datoen "Anvendes fra dato" blive angivet med den dato,
rekvisitionen
er modtaget. Dog vil datoen i hovedkort, der endnu ikke er gyldige have
anført gyldighedsdatoen.
Hvis der fx den 15.2.2008 rekvireres hovedkort med en anvend-fra-dato =
15.2.2008 og der i systemet ligger et eSkattekort, der er gyldigt fra
1.1.2008, og
et der er gyldigt fra 1.3.2008, vil der blive leveret 2 hovedkort. Et med
anvendfra-
dato 15.2.2008 og et med datoen den 1.3.2008."

- Peter

Fra : bosol

Dato : 12-10-09 02:04

On 10 Okt., 21:02, h...@dcs.qmul.ac.uk wrote:

> I gamle dage, ville A-kassen vel heller ikke have udleveret
> hovedskattekortet, før de var færdige med det.
>
> Mvh
> Hanne

Til gengæld har jeg altid kunnet udprinte alle de hovedkort jeg
ønskede via DinSkatteMappe hos skat.dk

vh Bo

Fra : alexbo

Dato : 12-10-09 10:12

"bosol" skrev

>Til gengæld har jeg altid kunnet udprinte alle de hovedkort jeg
>ønskede via DinSkatteMappe hos skat.dk

I gamle dage, er før "altid", som kun rækker et par år tilbage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-10-09 00:21

Carsten Riis wrote:

> Husk, at man med forårspakke 2.0 har ændret på rentetillægget ved
> restskat hhv. overskydende skat.
> Det er faktisk en ret skidt business at have betalt for lidt i skat.

Ja, SKAT har tydeligvis ladet sig inspirere at AK81's dummebøder og
rentemarginalerne for SMS lån.

> Indtil nu kunne man faktisk få sig en "gratis" kredit frem til 1. juli,
> men det er altså slut nu.

Heldigvis er der i de næste par måneder nogle rigtigt fede muligheder for
at spekulere mod SKAT, helt lovligt

--
Jesper Lund