hævdvundet ret?
Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-09 09:27

- hedder det vist.

Kan man som lejer i privat beboelsesejendom opnå hævdvundet ret til eks.
beboernes frie parkering i ejendommens gård?
Aktuelt er der tale om at udlejer har begrænset antallet af pladser og
vil leje de resterende ud.
http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 09:48

Ole Larsen wrote:
> [...]
> eks. beboernes frie parkering i ejendommens gård?
> Aktuelt er der tale om at udlejer har begrænset antallet af pladser og

Nu vinder man jo typisk ikke hævd på et par år.

Der skal gerne 20 år eller mere til i vejretsspsm.

--
/Frank

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-09 09:57

Frank Leegaard skrev:

> Nu vinder man jo typisk ikke hævd på et par år.
>
> Der skal gerne 20 år eller mere til i vejretsspsm.

Der er ikke tale om "et par år", men nærmere op mod en snes år.
Når jeg spørger her er det fordi en google-søgning på "hævdvundet ret"
ikke gav svar på begrebets anvendelse i nævnte forbindelse. En søgning i
retsinfo. heller ikke, men det kunne jo tænkes at en person på gruppen
her havde et kendskab der rækker ud over hvad der er "let" at finde på
nettet.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-09 10:19

Ole Larsen skrev:

> Der er ikke tale om "et par år", men nærmere op mod en snes år.

Hvis det for 50 år siden blev aftalt at parkering var tilladt, så
kan der aldrig vindes hævd på den ret.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-09 10:14

Ole Larsen skrev:

> Kan man som lejer i privat beboelsesejendom opnå hævdvundet ret til eks.
> beboernes frie parkering i ejendommens gård?

Ja, men der er nogle betingelser der skal være opfyldt:
Parkeringen må ikke være baseret på en aftale, ejeren må aldrig
nogensinde have protesteret imod at der blev parkeret, og det
skal have foregået i 20 år.

Jeg kan godt lide danske lovs bestemmelser om hævd. De er stadig
gyldige:

5. CAPITEL.

Om Hævd

1.     Hvis Gods og Ejendom nogen haver haft i Haand og Hævd i
    tyve Aar Ulast og Ukært til Tinge, det beholder hand, uden
    anden Adkomst at fremvise, angerløst og Uafvundet, med
    mindre det bevisis, at hand hafde det, enten til Pant, eller
    i Forlæning, eller i Forsvar.

2.    Mand kand saa vel paa Brug som paa Ejendom fange Hævd.

"Ulast og ukært til Tinge" betyder at der ikke har været gjort
indsigelser imod det. "Med mindre det bevisis, at hand hafde det,
enten til Pant, eller i Forlæning, eller i Forsvar" omfatter
aftaleforhold af forskellige slags.

--
Bertel

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-09 10:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, men der er nogle betingelser der skal være opfyldt:
> Parkeringen må ikke være baseret på en aftale, ejeren må aldrig
> nogensinde have protesteret imod at der blev parkeret, og det
> skal have foregået i 20 år.

Og nu begynder det at blive lidt speget:
Administrator har 2 gange i løbet af årene nævnt i en henvendelse, at i
henhold til brandtilsynet må der ikke parkeres. Dette er ikke blevet
respekteret (og uden reaktion) af beboerne, af administrator, af
vicevært og i gården er desuden 15 udlejede garager - og nu vil man
leje pladser ud, så det er svært at tro på bemærkningen om "brandtilsyn"
- det lyder som en selvopfundet indvending...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-09 11:27

Ole Larsen skrev:

> [...]

> leje pladser ud, så det er svært at tro på bemærkningen om "brandtilsyn"
> - det lyder som en selvopfundet indvending...

Spørg brandmyndighederne om det passer.

--
Bertel

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-09 12:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Spørg brandmyndighederne om det passer.

Det er klart at det kan blive en konsekvens, men for nu -indtil en evt
sag- er det måske hensigtsmæssigt at lade som om man tror på det.

Og så er der en ny oplysning - en beboer igennem 30 år husker parkering
i alle årene

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-10-09 13:15

On Sat, 10 Oct 2009 13:34:29 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>sag- er det måske hensigtsmæssigt at lade som om man tror på det.
>
>Og så er der en ny oplysning - en beboer igennem 30 år husker parkering
Ville godt nok spørge brandmyndighederne om det er korrekt og bede om
dokumentation på at lige præsist det sted er omfattet af et evt.
forbud, for hvis det er korrekt stopper parkeringsfesten jo, og det er
så alle den stopper for.

/Hans

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 21:46

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> dokumentation på at lige præsist det sted er omfattet af et evt.
> forbud, for hvis det er korrekt stopper parkeringsfesten jo, og det er

Så simpelt er det nok ikke. Så længe der konstant er en brandvej åben kan de
sagtens ske at acceptere parkering. Har der omvendt været parkeret på må og
få, kan de godt have gjort indsigelser.

--
/Frank