kofta på spyd
Fra : Ralph

Dato : 09-10-09 17:10

HVORFOR?

Jeg har en opskrift, hakket okse blandes til en fars med løg, hvidløg, kanel
og spidskommen, formes som 12 "propper", steges på panden indtil pænt
gyldne, så skal de på 12 spyd - altså eet spyd een prop - i et ovnfast fad i
10-15 min. ved 180 grader indtil de er gennemstegte.

HVORFOR ovn? HVORFOR spyd? Hvorfor ikke bare stege dem færdige på panden? Og
spyd giver ingen mening.

Fra ugens grøntsagskasse fra Brugsen.

Jeg laver dem nu alligevel, men dropper spyd og ovn.

Emil, hvis der er en forklaring må du have den - håber jeg.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 09-10-09 20:26

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>gyldne, så skal de på 12 spyd - altså eet spyd een prop - i et ovnfast fad i
>10-15 min. ved 180 grader indtil de er gennemstegte.

Fordi overførslen af varme i luft er omkring 25 gange lavere, end
varmeoverførslen ved kontakt med vand eller olie.
Stegningen sikrer milardreaktionerne, så den stegte smag opstår.
Varmning i ovn sikrer at alt kødet bliver mørt.

>HVORFOR spyd?

Rent optisk fænomen. Det må ikke undervurderes, at både syn og duft
udgør mere end 80% af den såkaldte "smagsoplevelse".
I nogle specielle tilfælde, vil et metal-spyd dog have en gastronomisk
begrundelse.

> Hvorfor ikke bare stege dem færdige på panden?

Fordi du ikke kan styre stegetemperaruren indenfor få grader.

>Emil, hvis der er en forklaring må du have den - håber jeg.

Spørg du blot globalt. Der er mange derude, som véd meget mere end
jeg.

m.v.h. Emil

Fra : -V-

Dato : 09-10-09 16:01

On Oct 9, 9:26 pm, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:
> Stegningen sikrer milardreaktionerne, så den stegte smag opstår.

"Maillard" - aka. ikke-enzymatisk bruning.

Maillard = yummi-yummi på det stegte kød (og nybagte brød og den
slags, iøvrigt).

-V-

Fra : Emil

Dato : 10-10-09 13:41

-V- wrote:

>Maillard = yummi-yummi på det stegte kød (og nybagte brød og den
>slags, iøvrigt).

Selv en stavekontrol kan falde i staver.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-09 22:27

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Maillard" - aka. ikke-enzymatisk bruning.
>
> Maillard = yummi-yummi på det stegte kød (og nybagte brød og den
> slags, iøvrigt).

Og vistnok også kræftfremkaldende, but who gives a shit?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : -V-

Dato : 11-10-09 14:41

On Oct 10, 11:27 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Og vistnok også kræftfremkaldende, but who gives a shit?

Du tænker nok på acrylamid, som er et biprodukt at høje temperaturer,
dvs. >125-130 gr. C?
Svaret er: ja, acrylamid formodes at promovere visse cancertyper.

Maillardreaktionens præcise interaktion med celler er ikke fuldt
afklaret, så om det er kræftfremkaldende er et godt spørgsmål.

-V-