Gammel opskrift med arrak
Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 13:12

Hej I kloge hoveder
I flere gamle opskrifter på lilør mm indgår arrak.
Jeg er efter at have slået op i div leksika blevet klar over at arrak
betyder sved, og at det bliver mælket af blanding med vand og at smagen er
"aromatisk".

Nu er smag jo ikke noget man kan diskutere, men er der mon nogen, der kan
definere retningen af denne aromatiske smag?
Hvad kunne man evt. bruge i stedet for arrak - og er der nogen, der ved om
det kan fås endnu?

Med venlig hilsen, Leopold

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-10-09 17:14

Firstname Lastname skrev:

> I flere gamle opskrifter på lilør mm indgår arrak.

I Israel er arak en drik der ser ud, smager (og virker) lissom den græske
ouzo eller den franske pernod.

> Nu er smag jo ikke noget man kan diskutere, men er der mon
> nogen, der kan definere retningen af denne aromatiske smag?

Lakrids, anis, hostesaft.

> Hvad kunne man evt. bruge i stedet for arrak - og er der nogen,
> der ved om det kan fås endnu?

Ouzo eller pernod burde kunne bruges. Ouzo (og arak) er gennemsigtige,
mens pernod er svagt gullig-grøn.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Nicolai Barfod

Dato : 09-10-09 19:39

Firstname Lastname wrote:
> [...]
> definere retningen af denne aromatiske smag?
> Hvad kunne man evt. bruge i stedet for arrak - og er der nogen, der ved om

Hej, Leopold
Arrak/arak er vist et meget vidt begreb, alt efter hvor i verden man
køber det. Den arrak, du finder i ældre danske opskrifter på likør,
punch og toddy er nærmest det ostindiske modstykke til den Vestindiske
rom. Ifølge Politikens "Hvad skal vi drikke" fra 1966 er arrak et
destillat af ostindisk sukkerrørsmelasse, hvortil er sat kager af tørret
ris.Den kommer særlig fra Java.

Det svenske Systembolag forhandler den ikke længere og jeg har ikke set
arrak længe her i landet, men det fremstilles stadig og kan formentlig
fås i Tyskland.

Hvad aromaen angår har jeg ingen erfaring, men jeg har set et vistnok
svensk firma,som solgte Captain Morgan Black Rum 40% med følgende
kommentar:Harmonisk smag med tydelig karakter af arrak!

venlig hilsen Nicolai

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-10-09 08:32

Firstname Lastname skrev bl.a.:

> Hvad kunne man evt. bruge i stedet for arrak - og
> er der nogen, der ved om det kan fås endnu?

Hej Leopold

Andre har allerede svaret. Jeg blev også lidt klogere.
Troede faktisk at arrak bare var en slags farveløs rom.
Og jeg har endda solgt arrak i min tid som "likørpusher"
i Slesvig.

Hvis du googler efter "Batavia Arrak", skulle du kunne
finde en ægte arrak fra Java (Jakarta). Her er en, som
kan købes i Tyskland: Boven's echter Batavia Arrak:

http://www.banneke.com/products/Sonstiges/Miniaturen/Bovens-echter-Arrak-40-004.html

--
Herluf :·)