TDC teknikerbesøg
Fra : Ulrik

Dato : 07-10-09 19:08

Hej

I har måske allerede set historien, men jeg refererer den lige her...

TDCskal sende en tekniker ud til en kunde, og sender ham en SMS blandt
andet med følgende indhold:
'Det er derfor vigtigt at han kan træffe dig på telefonen, da et
forgæves teknikerbesøg koster 699,-. Teknikeren ringer én gang fra
hemmeligt nummer, og lægger ingen besked ved manglende svar så det er
vigtigt at du er opmærksom på din telefon i det aftalte tidsrum.'

EkstraBladet interviewer TDCs pressemedarbejder:
- Men vil TDC i ramme alvor kræve 699 kroner af en kunde, som ikke når
at tage sin mobil. Hvis kunden ikke besvarer opkaldet, kan han jo
hverken se, hvem der har ringet, ringe tilbage til reparatøren eller få
en besked fra reparatøren på telefonsvareren?

- Det har vi ret til at gøre. Hvis vedkommende mister opkaldet og skulle
nægte at betale de 700 kroner, så ville vi vinde en sag i byretten. TDC
må gå ud fra, at en person, der venter et så vigtigt opkald, er standby
ved telefonen og tager den med det samme.

Har pressemedarbejderen ret i sin påstand? Kan de på baggrund af en SMS
opkræve 699,- for at man ikke tager sin telefon én gang?

Mvh
Ulrik

Fra : /Peter

Dato : 07-10-09 19:29

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har pressemedarbejderen ret i sin påstand? Kan de på baggrund af en
> SMS opkræve 699,- for at man ikke tager sin telefon én gang?

Hvad hvis det er telefonen teknikeren skal ud for at lave,
det er jo sjældent vaskemaskiner TDC har med at gøre?

Fra : Ulrik

Dato : 07-10-09 19:46

/Peter wrote:
> Hvad hvis det er telefonen teknikeren skal ud for at lave,
> det er jo sjældent vaskemaskiner TDC har med at gøre?

Hehe... Good one :) I dette tilfælde var det dog internettet, der ikke
fungerede.

Ulrik

Fra : J

Dato : 07-10-09 20:19

> Hehe... Good one :) I dette tilfælde var det dog internettet, der ikke
> fungerede.

Er TDC begyndt at sende teknikere rundt for at reparere
mobiltelefonapparater?

Fra : Hauge

Dato : 07-10-09 20:16

/Peter wrote:
> Hvad hvis det er telefonen teknikeren skal ud for at lave,
> det er jo sjældent vaskemaskiner TDC har med at gøre?

Hmm, nu sender TDC nok ikke en tekniker ud for at lave en mobiltelefon, som
du sikkert er klar over bruges til at modtage SMS'er på..

/Hauge

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-09 20:29

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Hvad hvis det er telefonen teknikeren skal ud for at lave,
> det er jo sjældent vaskemaskiner TDC har med at gøre?

Hvor mange fastnet telefoner kender du der kan modtage SMS?....

--
MVH. N_B_DK

http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Per

Dato : 07-10-09 21:11

N_B_DK wrote:
> "/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Hvor mange fastnet telefoner kender du der kan modtage SMS?....

Ja det er der masser af Siemens trådløse, der kan !

Fx. http://www.dustin.dk/pd_5010127668.aspx

og

http://www.top-salg.dk/shop/siemens-e45-haandsaet-3060p.html

bare for at nævne et par i flæng.

mvh. Per

Fra : Jean

Dato : 07-10-09 22:42

Per skrev:
> Fx. http://www.dustin.dk/pd_5010127668.aspx
>
> og
>
> http://www.top-salg.dk/shop/siemens-e45-haandsaet-3060p.html
>
> bare for at nævne et par i flæng.

Ja, men du får aldrig sendt en SMS fra en fastnettelefon i Danmark...
udstyret er nemli' ikke installeret på centralerne. Så at telefonerne kan
betyder ikke at det virker.

Mvh Jean.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-10-09 06:48

On Wed, 7 Oct 2009 22:41:31 +0100, "Jean" <ask@me> wrote:

>Ja, men du får aldrig sendt en SMS fra en fastnettelefon i Danmark...
>udstyret er nemli' ikke installeret på centralerne. Så at telefonerne kan
>betyder ikke at det virker.
Har man ISDN så er det bagved liggende udstyr helt iorden til at man
kan modtage SMS den vej, men servicen benyttes mig bekendt ikke i DK.

/Hans

Fra : Jean

Dato : 08-10-09 19:37

Hans Kjaergaard skrev:
> Har man ISDN så er det bagved liggende udstyr helt iorden til at man
> kan modtage SMS den vej, men servicen benyttes mig bekendt ikke i DK.

Har du prøvet dette i praksis i Danmark? At modtage en SMS på
fastnettelefonen?

Mvh Jean.

Fra : Hauge

Dato : 08-10-09 18:42

Jean wrote:
> .. men servicen benyttes mig bekendt ikke i DK.

> Har du prøvet dette i praksis i Danmark? At modtage en SMS på
> fastnettelefonen?

Læste du det du svarede på?

/Hauge

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-09 00:18

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Ja det er der masser af Siemens trådløse, der kan !

Ja telefonen kan, men hvad nytter det når netværket ikke understøtter det
som en anden så korrekt skriver?

Fra : Per

Dato : 08-10-09 15:05

N_B_DK wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Ja telefonen kan, men hvad nytter det når netværket ikke understøtter
> det som en anden så korrekt skriver?

Nu svarede jeg blot på hvad du skrev citat: "Hvor mange fastnet telefoner
kender du der kan modtage SMS?...."

At en central ikke understøtter det er en anden sag.

mvh. Per

Fra : Hauge

Dato : 08-10-09 15:31

Per wrote:
> At en central ikke understøtter det er en anden sag.

Men har en del at sige set i forhold til denne tråd.. Så dit svar var
ubrugbart.

/Hauge

Fra : kwdemant

Dato : 07-10-09 20:21

Ulrik skrev:
> Har pressemedarbejderen ret i sin påstand? Kan de på baggrund af en SMS
> opkræve 699,- for at man ikke tager sin telefon én gang?
>
> Mvh
> Ulrik

Der er jo som udgangspunkt aftalefrihed i danmark, så man kan jo aftale
sig frem til stort set hvad som helst. Jeg synes dog det læner sig op af
en aftale, som vil være urimelig at gøre gældende jf. aftalelovens § 36.
Jeg har ikke undersøgt retspraksis på området, så det er kun min
holdning jeg udtaler

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-09 20:31

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> wrote in message

> Der er jo som udgangspunkt aftalefrihed i danmark, så man kan jo
> aftale sig frem til stort set hvad som helst.

Men det er jo ikke en aftale kunden har indgået med TDC hvis kunden ikke er
kunde hos TDC, men det er TDC der vedligeholder telefon nettet, og derfor er
alle der benytter telefonnettet underlagt TDC´s vilkår inddirekte.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-09 20:44

kwdemant skrev:

> [...]
> en aftale, som vil være urimelig at gøre gældende jf. aftalelovens § 36.
> Jeg har ikke undersøgt retspraksis på området, så det er kun min

Mener du at en ubesvaret sms etablerer en aftale?

--
Bertel

Fra : kwdemant

Dato : 07-10-09 21:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Mener du at en ubesvaret sms etablerer en aftale?

Jeg antager at der ligger en aftale til grund for, at der kommer en
tekniker på besøg for at ordne internettet hos spørgsmålsstiller. Om man
laver en aftale for selve teknikerbesøget er tvivlsomt, men det står nok
i deres nærmere betingelser.
Jeg tror ikke at det kan gøres ved kvasiaftaler

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 07-10-09 21:20

> [...]
>
> Har pressemedarbejderen ret i sin påstand? Kan de på baggrund af en SMS
> opkræve 699,- for at man ikke tager sin telefon én gang?

Tdc har selvfølgelig ikke krav på at du træffes på telefonen,
men at du åbner døren når han kommer, det kan ikke være
forgæves når han ikke har været ved døren. Du har ingen
mobiltlf og din tlf er i stykker hvad så?

Fra : N_B_DK

Dato : 08-10-09 00:19

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message
> Du har ingen
> mobiltlf og din tlf er i stykker hvad så?

Så tjener TDC kassen ved at lave ingenting, nå nej, sådan er det jo
allerede.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-10-09 06:45

On Wed, 07 Oct 2009 20:07:47 +0200, Ulrik
<you.dont.need.it@invalid.none> wrote:

> [...]
>hemmeligt nummer, og lægger ingen besked ved manglende svar så det er
>vigtigt at du er opmærksom på din telefon i det aftalte tidsrum.'
Hvis man ikke besvarer SMSen har TDC et dårligt udgangspunkt, de har
ingen sikkerhed for at kunden kender til aftalen og de i den stillede
betingelser for teknikerbesøget.
Og betingelserne med hensyn til at teknikeren kun ringer en gang og
ikke efterlader en besked på en evt. telefonsvarer er åbentlyst
urimelige.

Hvis man besvarer SMSen med at man er hjemme og de bare kan ringe når
de er klar, ja så er aftalen på de nævnte vilkår indgået og derved
bindende.

/Hans

Fra : Søren Hansen

Dato : 08-10-09 15:14

Ulrik skrev:
> [...]
>
> Har pressemedarbejderen ret i sin påstand? Kan de på baggrund af en SMS
> opkræve 699,- for at man ikke tager sin telefon én gang?

Det må retten jo i sidste ende afgøre, men et teknikerbesøg er vel først
at betegne som forgæves hvis teknikeren ikke kan komme til at udføre det
arbejde han (eller hun) er bestilt til. Hvis arbejdet der er bestilt kun
kan udføres ved at teknikeren får telefonisk kontakt med kunden kan det
godt være rigtigt. Ellers er det vel først et forgæves teknikerbesøg
hvis teknikeren ikke finder nogle hjemme når der bliver ringet eller
banket på døren.

--
Søren

Fra : Snuden

Dato : 08-10-09 19:36

> [...]

>Har pressemedarbejderen ret i sin påstand? Kan de på baggrund af en SMS
>opkræve 699,- for at man ikke tager sin telefon én gang?

Uden at blive al for jurdisk - for den del har jeg *ikke* styr på - så
kan jeg næppe forestille mig TDC alene på baggrund af en ubesvaret
SMS, som kan være flere timer undervejs (eller endnu værre - slet ikke
når frem, omend dette sjældent sker), kan stille krav om noget som
helst. Der er nok mere tale om en særdeles uheldigt formuleret
påmindelse, en pressemedarbejder der ikke aner hvad han taler om
(eller er blevet fejl-citeret) og EkstrraBladets sædvanlige useriøse
sensations-journalistik.

Ud fra egne erfaringer, og vist ikke helt on-topic:
Det gebyr der opkræves for forgæves teknikerbesøg, er et gebyr som TDC
opkræver fra den udbyder, som har bestilt teknikeren (eller fra kunden
selv, hvis udbyderen er TDC). Udbyderen sender så regningen videre til
kunden, hvilket jeg ikke finder urimeligt. Teknikere er dyre i drift.

Man har *mulighed* for at blive ringet op ½ time før teknikeren
ankommer, men det er ikke noget krav. Der opkræves naturligvis ikke
gebyr hvis slutbruger ikke tager telefonen - teknikeren skal helt frem
til adressen og konstatere der ikke bliver lukket op før der kan blive
tale om et forgæves teknikerbesøg. Hvis telefonen ikke bliver besvaret
må teknikeren ikke bare vende om og sige "ærgeligt ærgeligt".

Der ringes fra hemmeligt nummer, da slutbrugerne ellers ville kime
teknikerne ned.

I praksis ringer teknikeren i øvrigt 3 gange med 5 minutters mellemrum
før der gives op - men teknikeren skal stadig helt ud til adressen og
konstatere han ikke bliver lukket ind, før der kan faktureres for
forgæves teknikerbesøg.

Ring-først muligheden er formentlig indført netop for ikke at
stavnsbinde slutbrugeren til sit hjem, og har mulighed for lige at
ordne små-ærinder, uden at risikere teknikeren dukker op mens han
køber en pizza.

Det er i øvrigt ikke nogen ny ide. I artiklen står der så vidt jeg
husker noget om, at det er en ny service der tilbydes kunderne, men
det må så gælde for Fullrate-kunder (som den interviewede vist var/er
kunde hos), for hos Telenor/CyberCity har muligheden for ring-først
eksisteret i årevis.

Ring-først er noget der aftales med slutbrugeren i de tilfælde hvor
udbyderen vurderer det er nødvendigt at sende en tekniker ud. Hvis
slutbrugeren siger "Nej tak, jeg er hjemme hele dagen", så bliver
teknikeren bestilt uden ring-først.
--
Snuden