Privat lån, hvor lav rente må man tage?
Fra : Ingensen

Dato : 07-10-09 15:06

Hej, jeg har en ven som vil låne mig godt 100.000..

Men han må vel ikke låne mig dem rentefrit..

Så hvor lav en rente er skattemæssigt lovligt.

Og hvordan beregner man det..

Hilsen Jan

Fra : KT

Dato : 07-10-09 15:59

Hvorfor skulle SKAT blande sig i renten på en låneaftale?
Bare I laver en klar aftale om betingelserne er det vanskeligt at se nogen
problemer i den sag.
Satte i derimod høje renter på (mhp. at få et rentefradrag hhv. flytte en
beskatning af renteindtægt var sagen nok noget anderledes.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-09 17:39

KT skrev den 07-10-2009 16:59:
> Hvorfor skulle SKAT blande sig i renten på en låneaftale?

Der kan være tale om en gave i en størrelsesorden, hvor man overskrider
satsen for afgiftsfrie gaver.

Naturligvis kan der laves en lånekonstruktion som der ikke indeholder en
rente. Det er et anfordringslån.
Min klare anbefaling er, at man lige bruger 300 kroner til et bindende
svar fra SKAT, bare for at være helt sikker.

/Carsten
privat og alt det der.

Fra : Ulvir

Dato : 07-10-09 16:36

"Ingensen" <post@wr.dk> skrev i meddelelsen

> Men han må vel ikke låne mig dem rentefrit..

Og hvad er til hinder for det?

Fra : Henning

Dato : 07-10-09 17:28

On Wed, 7 Oct 2009 16:05:58 +0200, "Ingensen" <post@wr.dk> wrote:

>Hej, jeg har en ven som vil låne mig godt 100.000..
Pænt af ham - men det kan ikke anbefales

>Men han må vel ikke låne mig dem rentefrit..
Selvfølgelig må han da det.

>Så hvor lav en rente er skattemæssigt lovligt.
0% (Selv bankerne kører med renter på 0% på visse lån).

>Og hvordan beregner man det..

Ikke noget at beregne, men sørg for at alt er nedskrevet, også med
hensyn til afvikling af gælden.
Mht. frarådning af lånet - mange venskaber er ødelagt pga. indblanding
af penge!

Fra : Kert Rats

Dato : 08-10-09 11:09

> [...]
> hensyn til afvikling af gælden.
> Mht. frarådning af lånet - mange venskaber er ødelagt pga. indblanding

Meget rigtigt! Og jeg taler af egen erfaring.
Skulle jeg i dag låne en af mine venner penge, så ville jeg forære pengene
til vennen. Det koster selvfølgelig pengebeløbet, men venskabet kan bevares.

Venligst

Kert Rats

Fra : Snuden

Dato : 08-10-09 19:00

On Thu, 8 Oct 2009 12:08:30 +0200, "Kert Rats" <nat@hestedag.nu>
wrote:

> [...]
>til vennen. Det koster selvfølgelig pengebeløbet, men venskabet kan bevares.

Ditto. Penge og venskab er ikke forenelige størrelser
--
Snuden

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-10-09 00:57

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Min klare anbefaling er, at man lige bruger 300 kroner til et bindende
> svar fra SKAT, bare for at være helt sikker.

Får du provision? En formulering ala nedenstående burde være tilstrækkelig

"LÃ¥net stort XXX forrentes med 0% p.a. Kreditor kan til en hver tid
forlange hele restgælden indfriet med 8 dages varsel."

--
Jesper Lund