Arvesag
Fra : Kert Rats

Dato : 07-10-09 10:01

Vi er to brødre på hhv. 50 (undertegnede) og 57 år (brormand) med nulevende
forældre, som vi skal arve, når de ikke længere er blandt os.

Vores forældre er stadig gift, men bor hver for sig - mor i ejerlejlighed og
far i villa, som står i fars navn, dvs. at det er vores far, der ejer
villaen.

Der er primært arv af fars og mors boliger og deres formuer (kontant
beholdning og værdipapirer), der ligger os på sinde.

Der er ikke tegnet testamenter vedr. arv af deres boliger og formuer,
hverken fra mor eller far. Begge har tilkendegivet, at de overgiver alt
vedr. arvesagen til os brødre.

Vores forældre ønsker ikke at arve fra hinanden, men vil lade al arv gå
direkte videre til os.

Vi forestiller os tre scenarier:

1.

Far dør først.

2.

Mor dør først.

3.

De dør samtidig - hvilket nok er urealistisk, men bør indgå i vores
drøftelser.

Hvordan vil de tre scenarier udfolde sig?

Hvordan vil vores børn evt. kunne få del i arven?

Vi er begge noget uklare på, hvordan vi står arvemæssigt. Vi agter at hyre
en advokat, men det vil være godt at blive rustet forinden, så vi mere
kvalificeret kan vurdere advokatens rådgivning. Derfor denne henvendelse til
dk.videnskab.jura.

Venligst

Kert Rats

Fra : alexbo

Dato : 07-10-09 11:18

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev

> [...]
> vedr. arvesagen til os brødre.
> Vores forældre ønsker ikke at arve fra hinanden, men vil lade al arv gå

Først og fremmest er det af betydning om jeres forældre har særeje.

Hvis ikke, er scenariet det samme uanset hvem der dør først, den
længstlevende ejer til at starte med halvdelen af fællesboet, som er både
hus og lejlighed sammen med alt andet, og kan sidde i uskiftet bo med
resten.
Det gør ingen forskel om far og mor har boet sammen hele livet eller slet
ikke, når de er gift er de gift, så har de som standard fælleseje

Uskiftet bo vil sige at den længtslevende råder over hele boet uden at
skifte med børnene, at skifte med børnene betyder at de får deres arv efter
den døde.
D.v.s. at du og din bror først arver når den længstlevende dør, så arver I
det hele til deling.
Det ville være den normale udgang på arv efter forældre.

Skal der ændres på det, skal der enten skrives testamente eller den
længstlevende laver et frivilligt skifte med sine børn (jer).
Et særeje vil betyde at I børn arver jeres forældre efterhånden som de dør,
den længstlevende arver ikke men fortsætter med sine egne ting.

Et frivilligt skifte vil så betyde at hele boet skal gøres op, hus,
lejlighed, hele molevitten og jeres arv opgøres og udbetales.
Her vil det være nemmere at den længstlevende ikke skifter, men giver alle
de gaver der er mulige afgiftfri til jer og jeres børn.
En slags arveforskud.

Det er ikke særlig vanskeligt, men det enkle afhænger af at der ikke er
andre børn, og at I er børn af begge forældre, ikke at du er barn af far og
en anden dame, og broderen er barn af mor og en anden mand. f.eks.

Hvis noget af arven skal springe et led over til du og din brors børn skal
der skrives testamente, her skal man holde tungen lige i munden, er der lige
mange børn f.eks.
Skal jeres børn arve på lige vilkår, eller er det to grupper af børn der
skal arve på lige vilkår.
Skal dine 2 børn have det samme som brormands 4 børn, eller skal de dele det
samme, så dine får dobbelt så meget som de andre?

I bund og grund handler det om hvorvidt din og din brors gren af familien
skal dele eller personerne skal stilles lige.

Reelt er det nemmere at du og bror arver og hver især giver jeres børn en
afgiftfri gave.
Men ønsker bedsteforældrene at børnebørnene skal arve, så skal der skrives
testamente.

Det er ikke fordi jeg fraråder advokat, men en arvesag uden særbørn eller
andre komplikationer kører helt af sig selv, et såkaldt privat skifte hvor
arvingerne ikke kommer op at slås og kan blive enige om det hele, kører lige
igennem skifteretten uden problemer.
Noget andet kan være salget af den faste ejendom, har man brug for advokat
til det så kan man lige så godt starte med en til det hele.

I er i hvert fald startet godt, overvej de forskellige muligheder, tag de
beslutninger der skal tages i god
tid, så er køreplanen på plads når fløjten lyder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-10-09 12:20

alexbo skrev:
> [...]
> beslutninger der skal tages i god
> tid, så er køreplanen på plads når fløjten lyder.

Der eksisterer da stadigvæk tvangsarv i den nye arvelov. Den udgører 1/8
til ægtefællen hvis der er livsarvinger. Så så længe de er gift er der
tvangsarv på 1/8. Eneste vej ud er at blive skilt.
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Oversigtsskema_over_arveregler_for_aegtefaeller_og_samlevende.html

Men ret mig da hvis der er noget helt helt har overset.

--
Søren

Fra : alexbo

Dato : 07-10-09 13:35

"Søren Hansen" skrev

> Men ret mig da hvis der er noget jeg helt har overset.

Det har du ikke, det ændrer nu ikke ret meget for Kert og bror, men burde
selvfølgelig med i et indlæg om arv.
Den længslevende arver ikke skriver jeg, og det så ikke rigtigt, den
længtslevende sidder ikke i uskiftet bo.
Det er så indtil videre en hel del muligheder som Kert formentlig kan
inskrænke.

mvh
Alex Christensen