Hvor kan jeg finde ud af hvad der stod i s~
Fra : Demosthenes

Dato : 05-10-09 02:45

Hejsa
Er bare alm. lægmand der sad og kiggede i straffeloven idag og så
manglede der to paragraffer der var ophævede, nogen der kan henvise
til hvor jeg kan læse dem eller skrive dem her?

Med venlig hilsen
Christian Henriksen

Fra : kwdemant

Dato : 05-10-09 11:01

Demosthenes skrev:
> [...]
> manglede der to paragraffer der var ophævede, nogen der kan henvise
> til hvor jeg kan læse dem eller skrive dem her?

Jeg har været igennem en længere gennemsøgning, så hold godt fast

I karnovs note til de ophævede §§ står der:

"Ved L 1975 268L 1975 268, jf. *indledningsnoten ad § 16.* Se nu § 69 om
sanktionsvalget over for psykisk abnorme lovovertrædere, der ikke er
omfattet af § 16."

I indledningsnoten ad § 16 står der:

"Som affattet ved L 1997 274L 1997 274, der foretog rent terminologiske
og redaktionelle ændringer i den affattelse, som bestemmelsen fik ved L
1975 268L 1975 268. 1975-loven byggede i væsentlig grad på KBET 1972 667
*bet 1972 667* om de strafferetlige særforanstaltninger (se nærmere vedr
§ 16 s 18-57 og 138-43), dog at utilregnelighedskriteriet, som
straffelovrådet havde foreslået ophævet, blev bibeholdt, se nærmere FT
1972-73 B 2293-98 og 1974-75 A 1616-18. Vedr diskussionen om
straffelovrådets forslag henvises til Bent Unmack Larsen JUR 1973 121
ff. og 327 ff. og Knud Waaben smst 134 ff., Alf Ross: Forbrydelse og
straf (1974) 249 ff. og Knud Waaben i U 1975 B 21U 1975 B 21 ff. Om L
1975 268L 1975 268 se Michael Lunn i JUR 1975 353 ff. Om Steen Borberg:
Strafferetspsykiatri (1981), se Waabens anmeldelse i JUR 1983 192. En
generel fremstilling af reglerne om utilregnelighed og
særforanstaltninger findes i Waaben: Alm d II 125 ff. Se endvidere Peter
Kramp, Villars Lunn og Knud Waaben: Retspsykiatri (1996), anmeldt af
Peter Garde i Fm 1997 112 ff."

I betænkning 667 af 1972 står der alt hvad du vil vide om § 17
link:
http://www.statensnet.dk/betaenkninger/0601-0800/0667-1972/0667-1972_pdf/searchable_667-1972.pdf

der står bl.a. på s. 79 at § 17, stk. 1 lød:

"»Befandt gerningsmanden sig ved den strafbare
handlings foretagelse i en ved mangelfuld udvikling,
svækkelse eller forstyrrelse af sjælsevnerne,
herunder seksuel abnormitet, betinget varigere tilstand,
der dog ikke er af den i § 16 angivne beskaffenhed,
afgør retten efter indhentet lægeerklæring
og samtlige i øvrigt foreliggende omstændigheder,
om han kan anses egnet til påvirkning gennem
straf«."

Det var alt herfra

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-09 11:05

Demosthenes skrev:

> Er bare alm. lægmand der sad og kiggede i straffeloven idag og så
> manglede der to paragraffer der var ophævede, nogen der kan henvise
> til hvor jeg kan læse dem eller skrive dem her?

Jeg kunne ikke finde dem. Alle love er tilgængelige på retsinfo:

   https://www.retsinformation.dk/

Man kan slå "straffeloven" op, og så får man en hel del links
fordi der både er gældende og historiske versioner. De historiske
går tilbage til 1986, men også dengang var de to paragraffer
ophævet.

--
Bertel

Fra : kwdemant

Dato : 05-10-09 11:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> fordi der både er gældende og historiske versioner. De historiske
> går tilbage til 1986, men også dengang var de to paragraffer

Ja, det undrede også mig at man ikke kan komme længere tilbage.

Demosthenes:
Hvis det har stor betydning, kan jeg helt sikkert finde paragraffernes
ordlyd i en gammel lovsamling på juridisk bibliotek næste gang jeg er på uni

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-09 12:21

kwdemant skrev:

> Ja, det undrede også mig at man ikke kan komme længere tilbage.

Jeg gætter på at det er et spørgsmål om ressourcer. Det har ikke
været nogen helt lille opgave at lægge alle de danske love frem i
HTML-format, og den løbende opdatering sker næppe heller af sig
selv selv om en del kan automatiseres.

--
Bertel

Fra : Karina Jensen

Dato : 05-10-09 21:48

"Demosthenes" <jenschristian1981@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Her er §§ 16 og 17 som affattet ved straffeloven fra 1930. Bestemmelserne er
senere blevet ændret og ophævet.

§ 16. Straffri er Handlinger foretagne af Personer, der er utilregnelige paa
Grund af Sindssygdom eller Tilstande, der maa ligestilles dermed, eller
Aandssvaghed i højere Grad.

§ 17. Befandt Gerningsmanden sig ved den strafbare Handlings Foretagelse i
[...]
Paavirkning gennem Straf.

Stk. 2. Finder Retten, at tiltalte er egnet til Paavirkning gennem Straf,
kan den bestemme, at Frihedsstraf skal udstaas i en for saadanne Personer
indrettet Anstalt eller Anstaltsafdeling. Fængselsnævnet kan forandre den
trufne Afgørelse om, hvor Frihedsstraffen skal udstaas, saafremt dette
skønnes formaalstjenligt. Skønnes det under Straffens Udstaaelse, at en
Fortsættelse af denne vil være unyttig eller vil medføre Fare for alvorlig
Forværrelse af den dømtes Tilstand, bliver Sagen efter Begæring af
Direktøren for Fængselsvæsenet paa ny at indbringe for den Ret, som i sidste
Instans har paakendt Sagen. Denne afgør efter indhentet Lægeerklæring ved
Kendelse, om Straffuldbyrdelsen skal fortsættes eller afbrydes. Dersom i
sidstnævnte Tilfælde Dommen indeholder Bestemmelser om Fortabelse af
Rettigheder i Henhold til § 78, fastsætter Retten tillige, at disse
Bestemmelser skal bortfalde.

Stk. 3. Dersom nogen, som i Anledning af en begaaet Forbrydelse i Medfør af
§ 70, jfr. nærværende Paragrafs Stk. 1, underkastes
Sikkerhedsforanstaltninger, yderligere har begaaet en anden Forbrydelse, og
han skønnes egnet til Paavirkning gennem Straf for Forbrydelser af denne
Art, kan Retten, hvis den sidstnævnte Forbrydelse er af underordnet
Betydning i Forhold til den Forbrydelse, for hvilken
Sikkerhedsforanstaltninger anvendes, bestemme, at Straffen bortfalder.

Mvh. Karina

Fra : kwdemant

Dato : 06-10-09 15:59

Karina Jensen skrev:
> [...]
> Betydning i Forhold til den Forbrydelse, for hvilken
> Sikkerhedsforanstaltninger anvendes, bestemme, at Straffen bortfalder.

Fandt du det online?
det var §§ 17 og 18 han spurgte om. Ikke 16 og 17

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Karina Jensen

Dato : 06-10-09 19:34

[klip]

> Fandt du det online?
> det var §§ 17 og 18 han spurgte om. Ikke 16 og 17

Du har ret.

Derfor får I lige § 18 også.

§ 18. Beruselse udelukker ikke Anvendelse af Straf, medmindre Gerningsmanden
har handlet uden Bevidsthed.

Og nej, jeg tror ikke, at oplysningerne er at finde frit tilgængeligt på
nettet. Men jeg har ikke undersøgt det, så helt sikker er jeg ikke.

Mvh. Karina