Mangler gode ideer - middag til 8
Fra : Jebir

Dato : 05-10-09 14:12

Hejsa!

Jeg står og mangler lidt gode ideer og inspiration.

Sagen er den, at jeg får besøg af noget familie næste uge, i anledning af
efterårsferien.
Vi bliver 8, jævnt fordelt mellem 17 og 84 år

Da det ikke er så tit de er på disse kanter bliver det noget med et temmelig
proppet program i løbet af dagen, da de gerne vil nå at se lidt i byen mv.,
derfor søger jeg ideer til en god solid gang aftensmad, hvor en del evt. kan
forberedes dagen i forvejen, eller som kan passe sig selv mere eller mindre.
En anden ting er, at der ikke er budget til de helt store udskejelser, så
dette må meget gerne være med i overvejelserne

Ud over ovenstående er vi ikke kræsne - dog vil vi helst undgå (for meget)
pasta

Jeg synes jeg er løbet tør for ideer, og savner lidt indspark - det ender
gerne med det samme når de er her (gerne en culotte/cuvette med salat og
ovnkartofler, el.lign), og vil gerne prøve lidt nyt

Så alle forslag modtages med tak!

- Mikkel

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-10-09 14:31

On Mon, 5 Oct 2009 15:11:54 +0200
"Jebir" <jebir@jebir.dk> wrote:

> [...]
> ender gerne med det samme når de er her (gerne en culotte/cuvette med
> salat og ovnkartofler, el.lign), og vil gerne prøve lidt nyt

Et hit her som jeg bruger fra tid til anden når jeg mangler noget lidt
anderledes til at pifte en menu op er kartoffel-roulade i stedet for
almindelige kartofler. Denne kan nemlig laves dagen i forvejen og så
bare opvarmes.
tag den mængde kartofler du regner med at i kan spise + en lille sjat
mere (der ryger typisk en del mere ved denne metode.
skræl dem alle, tag den ene halvdel og riv på den grove på rivejernet.
Den anden halvdel skæres i skiver og koges (uden salt) så de bliver
meget møre (til kartoffelmos).
De revne kartofler blandes med et par æg, salt+peber + evt. lidt mel
hvis blandingen virker våd. Fordeles på en bageplade i et jævnt tyndt
(men tæt) lag så det kan udgøre "dejen" i en roulade. Bages ved ca
150-175C indtil den er let gylden uden at være tør.
De kogte kartofler laves til en lind kartoffelmos (tilsæt salt, æg,
fløde/mælk, smør osv) og til sidst tilsættes den en ingrediens for at
give den farve og smag. Eksempler kan f.eks. være en af følgende:
friske krydderurter
grøn eller rød pesto
soltørrede (semidried) tomater
osv.
Karfoffelmosen smøres ud over kartoffelbunden og det hele rulles til en
roulade.
Kan enten serveres hel ved bordet eller anrettes som skiver.

kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-09 14:56

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterårsferien.
> Vi bliver 8, jævnt fordelt mellem 17 og 84 år

Jeg ville lave en gang forloren harre - rødkål, hvide kartofler - evt
suppleret med tyttebær eller for den sags skyld solbærsyltetøj.
Jeg bruger gerne halvt okse halvt gris.
Det koster ikke alverden sammenlignet med så meget andet - og det kan
suppleres med mere sundt tilbehør som fx rodfrugter, salater, hvis det
skulle plage een. Og som regel kan det glide ned hos ung og gammel - de
gamle kan tygge det, og de unge kan blive mætte af sovs og kartofler, hvis
det skulle knibe.

Og hvis du ved de kan lide det, så kunne du også forsøge dig med brunkål -
det bliver kun bedre af at blive lavet i forvejen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-10-09 15:16

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gerne med det samme når de er her (gerne en culotte/cuvette med salat og
> ovnkartofler, el.lign), og vil gerne prøve lidt nyt

En gang god gullash der kan laves dagen før. Kan serveres med ris,
kartoffelmos, kartofler eller pasta efter eget valg.
Koster ikke meget hvis man som jeg bruger oksebov man selv skærer ud.

Steen.

Fra : Nicky

Dato : 05-10-09 15:29

> [...]
> gerne med det samme når de er her (gerne en culotte/cuvette med salat og
> ovnkartofler, el.lign), og vil gerne prøve lidt nyt

Hej

Med fare for at gøre mig selv til grin, så er der lige nu tilbud på
poussiner i Fakta, (dybfrosne).

20 kr. stykket, og de smager uendeligt meget bedre end alm. kyllinger.

Brun dem i olie, smør. Husk timian, salt peber. Og kog dem dernæst i rødvin
og boullion.

Serveres med nye kartofler.

Se evt. opskrifter på nettet.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 05-10-09 12:43

On 5 Okt., 15:11, "Jebir" <je...@jebir.dk> wrote:

> Jeg står og mangler lidt gode ideer og inspiration.

Jeg har ofte lavet en middage, hvor jeg ikke havde tid til at stå i
køkkenet selve dagen. Selvom du ikke ønsker pasta, er det for mig en
del af hemmeligheden ved at få sådan en middag til at lykkes. I
Italien spiser man pasta al forno (lasagne, cannelloni osv) om
søndagen, for så kan man lave det dagen før og så smide det i ovnen,
når man kommer hjem fra kirke. Så jeg ville lægge ud med f.eks.
cannelloni med ricotta og spinat (beregn to pr. næse). For tiden får
man svinekamme smidt i nakken, så som hovedret ville jeg snuppe sådan
en, skære sværen af, snitte en dyb rende i filetten og fylde en
blanding af frisk rosmarin, persille, timian, finthakket hvidløg, salt
og peber i renden, samt smøre det ud på toppen. Hvis man (som jeg er)
er den heldige indehaver af syltede citroner, er de også gode. På med
sværen igen, binde, langtidsstege, f.eks. over hele dagen.
Tilbehørsmulighederne er helt frie. Jeg ville formentlig lave
ovnstegte kartoffeltern og måske lidt andre ovngrønsager med.
Desserten må og skal på denne årstid inkludere de dejlige danske
æbler, nu hvor haverne bugner. Tarte Tatin er min favorit, men den er
tidskrævende. En ærkenem og hurtig dessert (hvis man da ikke vil ud i
en rigtig trifli eller måske en tærte tilberedt i forvejen), er at
rulle et par butterdejsplader ud, pensle med æg og bukke en lille
kant, på med æbleskiver, på med en "glasur" af flormelis, smør og
hakkede mandler, og så i ovnen til det er gyldenbrunt og flot. Kalder
på god vaniljeis eller flødeskum.

Husk, at serverer man pasta som forret, skrues der lidt for mængderne
i hovedretten.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-10-09 20:35

"Jebir" <jebir@jebir.dk> writes:

> [...]
> ender gerne med det samme når de er her (gerne en culotte/cuvette med
> salat og ovnkartofler, el.lign), og vil gerne prøve lidt nyt

Jeg ville købe et stykke kød af hvad der nu er på tilbud, en
nakkesteg, et stykke oksebryst, et par kyllinger og så en masse gode
grove grøntsager (ikke rødbeder, de giver sådan en underlig farve).

Om morgenen ville jeg brune kødet i den største stegegryde der kan
være i din ovn og så skære alle grøntsagerne i store tern/skiver og
smide det ned i gryden sammen med enten en flaske rødvin eller et par
mørke øl. Smid et par kviste timian og rosmarin sammen med og lad det
stå i ovnen indtil I kommer hjem og er klar til at spise. Sådan
omkring 100 grader er vel passende.

Spis det med noget godt brød til at suge sovsen op. :)

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.

Fra : Ralph

Dato : 05-10-09 22:20

> Jeg ville købe et stykke kød af hvad der nu er på tilbud, en
> nakkesteg, et stykke oksebryst, et par kyllinger og så en masse gode
> grove grøntsager (ikke rødbeder, de giver sådan en underlig farve).

NETOP, det skal ikke være så svært, husk tiden og tilbehøret, så er alt
andet lidt ligegyldigt.

--
Ralph

Fra : Jebir

Dato : 08-10-09 22:58

> [...]
> omkring 100 grader er vel passende.
>
> Spis det med noget godt brød til at suge sovsen op. :)

Hej hej!

Det lyder rigtig godt, og jeg tror godt det kunne være noget i den retning
jeg kunne finde på... Men lige et par ekstra spørgsmål (bær over med mig,
jeg er ikke voldsomt velbevandret ud i langtidsstegning, hehe);
- Jeg har ikke erfaring med langtidsstegning - er der nogen bestemte fif
eller råd jeg skal kende til? Hvordan med ovnen - varmluft, ingen varmluft,
nogen bestemt indstilling osv?
- Jeg er (ja, jeg ved det godt - det er for dårligt ) ikke indehaver af
en decideret stegegryde - kan man eventuelt gøre noget med et ildfast fad
(eller skal det være med låg?), eller må jeg ud og låne mig frem? (det
skulle være muligt)
- Hvordan undgår jeg at kødet bliver tørt og "intetsigende" - igen, i mangel
af erfaring på langtidsstegning ville jeg jo tro at den lange tid i ovnen
får kødet til netop dette?

- Hmm, har mange mange spørgsmål - måske var det lettere at spørge, om der
er nogen der kan skrive en hurtig "Langtidsstegning for dummies" - som jeg
helt sikkert ville modtage med kyshånd, da jeg ofte har overvejet at gøre
forsøget

- Mikkel

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-10-09 10:39

"Jebir" <jebir@jebir.dk> writes:

> - Jeg har ikke erfaring med langtidsstegning - er der nogen bestemte
> fif eller råd jeg skal kende til? Hvordan med ovnen - varmluft, ingen
> varmluft, nogen bestemt indstilling osv?

Jeg plejer ikke at bruge varmluft, men tænder bare. :)

> [...]
> indehaver af en decideret stegegryde - kan man eventuelt gøre noget
> med et ildfast fad (eller skal det være med låg?), eller må jeg ud og

Det skal være med låg, det er netop derfor alle smagsstofferne bliver
bevaret og kødet bliver ekstra godt.

> - Hvordan undgår jeg at kødet bliver tørt og "intetsigende" - igen, i
> mangel af erfaring på langtidsstegning ville jeg jo tro at den lange
> tid i ovnen får kødet til netop dette?

Når der er låg på og køddet ligger i vin eller øl eller anden væske og
bliver mørt ved lave temperaturer, så bliver det ikke tørt.

Det er meget, meget nemt og jeg har endnu ikke hørt om mislykkedes
forsøg. :)

Mvh Trine

Fra : Jebir

Dato : 12-10-09 17:01

> Det skal være med låg, det er netop derfor alle smagsstofferne bliver
> bevaret og kødet bliver ekstra godt.

- Så har jeg været ude og låne mig lidt frem... dog en "Römertopf" - i ler,
ikke støbejern - men den skulle vel også kunne klare langtidsstegningen,
efter hvad jeg umiddelbart kan finde frem til på nettet? (Så længe den for
lov at stå i blød først, og varmes langsomt op?)

- Mikkel

Fra : N Dude

Dato : 07-10-09 15:29

> [...]
> ender gerne med det samme når de er her (gerne en culotte/cuvette med
> salat og ovnkartofler, el.lign), og vil gerne prøve lidt nyt

Forret:
Løgsuppe (evt fransk) med grillet ostebrød (eller anden suppe)

Hovedret:
Stegt kalvelever med bløde løg og flødekartoffelmos. Brug gerne mascarponi i
stedet for fløde, det er endnu mere lækkert.

Dessert:
Æblekomplot af blandede æbler. Flødeskum vendt med frisk basillikum.

Alt er dødnemt at lave og kan gøres på under 40 minutter, og så er det
simpelt og enkelt.