egnsretter guide til omrejsende
Fra : Ralph

Dato : 04-10-09 17:13

Jeg kører rundt i hele landet og vil gerne prøve noget andet end "æg og
rejer-sandwichen" fra Q8 eller 2 stegte med brød fra den fodkolde i Brovst

Er der nogle RIGTIGT lokale specialiteter a'la rødkål på hot-doggen i
Horsens, leverpostejsmadden fra Sabro Kro, Djævlepølse fra Rådhustorvets
Pølsevogn i Nykøbing M. Flæskestegssanwich 4 skiver kr. 32 på Skivevej i
Viborg

Egentlig kunne det da være næsten ligeså godt med turn offs, altså 2 kolde
franske hotdogs til kr. 62 på Århusvej i Viborg, 25 minutters ventetid på 2
ristede med 2 brød ved DK-tanken mellem X-købing og Y-købing, Eller
mayonnaise på bollen i flæskestegssandwich hvorsomhelst.

--
Ralph

Fra : Hippo J.

Dato : 04-10-09 17:23

Ralph skrev:
> [...]
> ristede med 2 brød ved DK-tanken mellem X-købing og Y-købing, Eller
> mayonnaise på bollen i flæskestegssandwich hvorsomhelst.

Rigtigt fed tråd!, tænker lige lidt over det for jeg rejser selv endel
omkring.

I Sønderjylland kan en ringridder med brød anbefales, og uden løg! det
er åbenbart ikke velset :)

Fra : Max

Dato : 04-10-09 17:24

Hej Ralph

> Er der nogle RIGTIGT lokale specialiteter a'la rødkål på hot-doggen i
> Horsens, leverpostejsmadden fra Sabro Kro, Djævlepølse fra

Hvor får man rødkål på en hotdog i Horsens ?

--
Mvh Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-10-09 17:53

On Sun, 4 Oct 2009 18:24:15 +0200, Max wrote:

> Hvor får man rødkål på en hotdog i Horsens ?

for 30-40 år siden jonglerede jeg med pøller i Valles pølsevogn i Struer og
der var rødkål en af de ting man kunne vælge til hotdog'en.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hauge

Dato : 05-10-09 14:37

Kurt Hansen wrote:
> for 30-40 år siden jonglerede jeg med pøller i Valles pølsevogn i
> Struer og der var rødkål en af de ting man kunne vælge til hotdog'en.

I OBS! i Viby J var rødkål også standard i hotdog's før i tiden. Det
stoppede så på et tidspunkt, jeg ved dog ikek hvorfor, for det var godt, men
sådan er der jo så meget. Nu kalder biksen sig for Kvickly Xtra, og ædelsen
er ikke værd at skrive hjem om, så lad være med at tage der forbi

Mvh Hauge

Fra : Ralph

Dato : 04-10-09 18:11

> Hvor får man rødkål på en hotdog i Horsens ?

Det var faktisk den eneste jeg ikke huskede 100%, men det var ENTEN rødkål
eller italiensk salat og det har jeg fået både på havnen og på et centralt
torv midt imellem to ensrettede veje, har søgt lidt på Google Earth, men
forgæves.
OG så er det ca. 15 år siden jeg cruisede rundt i Horsens hvis det hjælper
på hukommelsen.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 04-10-09 18:49

Hej Ralph

> OG så er det ca. 15 år siden jeg cruisede rundt i Horsens hvis det
> hjælper på hukommelsen.

Jeg er aldrig stødt på nogen af delene i Horsens.

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 04-10-09 20:34

> Jeg er aldrig stødt på nogen af delene i Horsens.

DERFOR denne tråd, så kan jeg jo godt planlægge at spise i Horsens næste
gang jeg er på de kanter.

--
Ralph

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-10-09 18:55

On Sun, 4 Oct 2009 19:49:25 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Ralph

> Jeg er aldrig stødt på nogen af delene i Horsens.

De er vel også blevet klogere.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-09 07:18

Hej Ralph
Jeg fik for en små 5 år siden en total "turn off" i en kaffevogn lige uden
for Vejle mod nord på venstre hånd - omtrent ved vejen mod Juelsminde.
Jeg hjavde bestilt en ribbenssandwich, som jo ellers bare er en bolle med
ribbenssteg, rødkål og surt.
Til min overraskelse var der også en god klat remoulade i den - det var ikke
lige sagen!

Ellers husker jeg af positive oplevelser de stegte pølser fra vognen i
Federicia ved en barnevognshandel ved banegården - den er vist solgt nu.
Vognen havde en stor fordel - den var friturefri!
For en 30 år siden var der på vejen ud af Herning mod vest - det er vist
gågadens forlængelse - en lille pølsemand, der havde nogle let røgede, kogte
pølser i ægte tarm - de var gode.

Men ellers må jeg tilstå, at der er langt mellem snapsene.
Min mave er ikke længere så robust, så hvis ikke det er hjemmelavet
madpakke, så er det som regel bare frugt eller hvis det er helt galt med
sulten,- lidt brød fra bageren og lidt kød fra slagteren - jeg har altid en
kniv i bilen til det samme (ja, det er ulovligt, og ja, det er en stor dolk,
ja, jeg har haft den i 50 år og den har ligget i bilen de sidste 25 -
idiotisk lovgivning!) Så nu må jeg ud på landet at spise min mad, hvis jeg
selv skal smøre den!.

Men kom endelig med gode spisesteder til en rimelig pris - desværre er der
langt mellem de gamle kroer, hvor der var et par pensionærer og lidt bønder,
der kom ind for at spise dagens middag - et pund kartofler, ½ liter sovs og
en hakkebøf - og alle de rødbeder man kunne skovle op.

Fra : J W Nielsen

Dato : 05-10-09 17:40

Ja, "turn-offs" kan man let finde.
De seneste 3 år har jeg arbejdet en del i Sverige.
Så var det, at jeg en dag skulle ha mig en "korv med mos" på en Shellstation
et sted i Dalarne... Ned i papbakken kom mos, ketchup og to korv ovenpå...Så
var det, at den søde pige spurgte om jeg ville ha salat til. Fed ide tænkte
jeg og undrede mig lidt over, at man ikke kunne få salat til pølsen i en
dansk pølsevogn.
Til min forfærdelse tog hun en ske - en rigtig stor een - kørte den ned i en
meget flot lyserød rejesalat (den med 12 % rejer i) og kørte 2 dl rejesalat
ud over pølser, ketchup og mos.
Jeg var i chock !!!

Nå, nu har jeg faktisk vænnet mig til det

Mvh Jørgen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-10-09 21:09

On Mon, 5 Oct 2009 18:40:16 +0200, J W Nielsen wrote:

> [...]
> meget flot lyserød rejesalat (den med 12 % rejer i) og kørte 2 dl rejesalat

Min filipinske svigerinde brød alle regler, da hun kom til landet.
Makrelsalat på en spegepølsemad og.l.

Hvad med tunmousse på marengsbund og lakridsdrys?

Eller endnu værre: en broccolitærte med hvad som helst på. Bvadr!!!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Linde

Dato : 05-10-09 21:42

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad med tunmousse på marengsbund og lakridsdrys?
>
> Eller endnu værre: en broccolitærte med hvad som helst på. Bvadr!!!

Hehe, sikkert herlige specialiteter, der nok kræver lidt tilvænning. Det
minder mig om min tid som soldat i Bosnien, hvor styrker fra diverse
verdensdele af og til kom for at skaffe i vores lejr. En morgen sad vi til
morgenmad, da en politimand fra Bangladesh kom ind, og tydeligvis var meget
rådvild over alle de ukendte madvarer. Men han så, at mange tog noget af det
tørre, og kom mælk på, så det besluttede han sig også for at gøre..."skik
følge...". Vi gjorde store øjne da han læssede en portion ristede løg op, og
hældte mælk over. Ingen ville sige noget, alle var meget mere interesserede
i, hvordan han ville reagere på det. Men han tog det sgu som en mand, og fik
sig et solidt måltid ud af det!

Mvh
Linde

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 05-10-09 08:36

Undskyld at jeg lige blander mig

Men skal man ha' "sjove" oplevelser, så skal man fare til Sverige.

Der har jeg oplevet hotdog med kartofelmos oven på. Og ristet pølse med mos
ved siden af, og hvad der mindede om rejesalat, ved siden.....

Og et stort "flute" med masser af stegte (Ikke ristet) løg, pølse,
pommesfrites ovenpå og så overdænget med en eddike-dressing.

Lidt svært at balancere med mos og frites oven på hotdog'en

VH Pernille

Fra : Linde

Dato : 05-10-09 11:02

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Horsens, leverpostejsmadden fra Sabro Kro, Djævlepølse fra Rådhustorvets
> Pølsevogn i Nykøbing M. Flæskestegssanwich 4 skiver kr. 32 på Skivevej i

Nu ved jeg ikke lige, hvor lokalt en mad med gammelost er. Men jeg får som
regel en af slagsen, hvis jeg ser den på et menukort, og der er temmelig
stor forskel på, hvad restauratører mener er gammelost. Men jeg vil fremhæve
Rådhuskroen i Næstved, deres gammelost er uden tvivl den vildeste jeg har
prøvet af slagsen. Den er helt oppe at ringe på "gammelost-indexet". Store
mængder rå løg, kapers og madrom tjener kun lidt til at dulme styrken, der
efterlader en svien og kløen i mundhulen, samt lidt tårer i øjenkrogen. For
pokker, sikke en smag, og sikke en oplevelse!

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-09 14:18

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> For pokker, sikke en
> smag, og sikke en oplevelse!

Og sikke mange uskyldige liv, du slår ihjel, når du spiser sådan en levende
sag

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-10-09 14:33

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> Jeg kører rundt i hele landet og vil gerne prøve noget andet end "æg og
> rejer-sandwichen" fra Q8 eller 2 stegte med brød fra den fodkolde i Brovst

Det kan jeg godt forstå.

Mit bedste bud er dagens ret på Biersted Kro. Om onsdagen er der alt
den stegte flæsk du kan tygge i dig til 95 kroner. Der er tre slags
flæsk. Nu er jeg ikke til stegt flæsk, men mine forældre ser helt
salige ud, når de har fået det. :) Generelt har jeg vist aldrig hørt
nogle brokke sig over maden på Biersted Kro.

For nogle år siden kom vi en del på Stenbjerg Kro, altså ude ved
Kystvejen mellem Hanstholm og Agger. Det var også rigtig godt og der
var nok af det. Men siden vi solgte sommerhuset er det ikke så tit vi
kommer den vej.

Ellers kan det godt betale sig at køre efter de større
uddannelsessteders kantiner. Det er måske ikke den store kulinariske
oplevelse alle steder, men typisk er det til en ganske god pris.

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.