Ejerlejlighed udlejet på 25års kontrakt?
Fra : SnipSnapSnude

Dato : 04-10-09 11:58

Hej
Jeg solgte engang en ejerlejlighed og fik et ejerpantebrev på 1mio i den.
Nu har ejeren undladt at betale afdrag og ladet den gå på tvangsauktion.
Ejeren har vidst at tvangsauktion var en realitet i et år og derfor
udlejede vedkommendet sin lejlighed på almindelige lejevilkår. Et halvt år
senere og altså et halvt år inden tvangsauktionen blev der tinglyst en
allonge til lejekontrakten med 25års uopsigelighed.
Er dette lovligt?

Som kreditor får jeg et tab på næsten 1mio, fordi ingen vil købe
ejerlejligheden på tvangsauktionen - heller ikke jeg selv, da jeg ikke kan
opsige lejer og sælge ejerlejligheden igen.
Kan sådan en tinglysning omgøres?
Kan ejeren virkeligt fastlåse ejerlejligheden på en 25års uopsigelig
lejekontrakt uden at panthaverne er blevet spurgt?

Er der nogen muligheder for at udsætte lejeren?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-10-09 13:12

"SnipSnapSnude" <SnipSnapSnude@SnipSnapSnude.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> lejekontrakt uden at panthaverne er blevet spurgt?
>
> Er der nogen muligheder for at udsætte lejeren?

Er den udlejet til en nærtstående,familie, så kan det omgøres
hvis det er for at gøre den usælgelig altså blokerer for salg et
25årigt tyder på chikane hvor der ikke har været advokat med,
Hvad med kreditforeningen er den blevet spurgt?

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-09 14:21

SnipSnapSnude wrote:

> [...]
> ejerlejligheden på tvangsauktionen - heller ikke jeg selv, da jeg ikke
> kan opsige lejer og sælge ejerlejligheden igen. Kan sådan en tinglysning

Når der er 1 mio på spil: tal med en advokat.

Det undrer mig i øvrigt lidt at retten vil tinglyse en åbenlyst
værdiforringende disposition uden panthavernes eksplicitte accept.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper

Dato : 04-10-09 19:52

> [...]
> lejekontrakt uden at panthaverne er blevet spurgt?
>
> Er der nogen muligheder for at udsætte lejeren?

Når ejendommen kommer på tvangsauktion kan der - hvis der ikke fremkommer
bud på ejendomme - foretages alternativt opråb. Dvs. at særlige byrder på
ejendommen kapitaliseres til en værdi og får ret i prioritetetsordenen efter
tinglysningsdato. Opnår byrden ikke dækning bortfalder den. Det er helt
oplagt her...

Google "alternativ opråb" og læs evt. mere.

---
Jesper

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 04-10-09 21:12

On Sun, 4 Oct 2009 20:52:23 +0200, Jesper wrote:

> Når ejendommen kommer på tvangsauktion kan der - hvis der ikke fremkommer
> bud på ejendomme - foretages alternativt opråb.

Tusind tak for oplysningen
Så er det sandsynligt at byrden bortfalder ved det alternative opråb.

Fra : Jesper

Dato : 05-10-09 20:15

> Tusind tak for oplysningen
> Så er det sandsynligt at byrden bortfalder ved det alternative opråb.

Ja det er meget sandsynligt

---
Jesper

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 06-10-09 11:54

Hvem har så ret til at kræve at der også opråbes alternativt?

Ellers tak for det helt rigtige juridiske svar

Fra : Jesper

Dato : 06-10-09 18:24

> Hvem har så ret til at kræve at der også opråbes alternativt?

I et sådant tilfælde vil jeg tro, at dommeren på egen initiativ foretager
alternativt opråb, men ellers vil alle berettigede i ejendommen der ikke
opnår fuld dækning (herunder dig) kunne kræve det. Møder du op på auktionen
så nævn det blot for dommeren, det er nu en nogenlunde uformel begivenhed :)

> Ellers tak for det helt rigtige juridiske svar

Velbekomme.

---
Jesper