Dum ubeslutsomhed men hvordan står jeg
Fra : zx

Dato : 03-10-09 10:38

Hej

Jeg havde fået en lejl. som jeg havde skrevet lejekontrakt på, men så
fortrød jeg inden jeg flyttede ind, og de lejede den i stedet ud til en
anden.

Dvs. at jeg åbenbart har opsagt den igen telefonisk, så jeg har ikke sendt
en opsigelse af lejemålet.

I dag modtager jeg så en efterregning på 1991 kr. selvom jeg fik at vide
telefonisk, at det ikke ville koste mig noget. Ellers havde jeg ikke
fortrudt.

Men da jeg aldrig har sendt en skriftlig opsigelse, er det vel påstand mod
påstand ?

Jeg kan desuden ikke se ud af regningen hvad jeg skal betale for. Der står
bare Depositum 11.366 kr. og så skyldig kontrakt 13.357 kr., så jeg kan
forestille mig at det er 14 dages husleje, fordi de måske først har lejet
den ud 14 dage efter, selvom jeg fik at vide at nu havde de genudlejet den.
Hvis jeg havde fået at vide at jeg skulle betale, så havde jeg flyttet ind.
Det er nemt for dem at sende en regning efterfølgende.

Hvad siger I rent juridisk ? Jeg kan ikke bruge Jeres moralske meninger
til noget, så juridisk svar tak.

På forhånd tak.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-10-09 11:37

On Sat, 3 Oct 2009 11:37:49 +0200, "zx" <rlauritsen@gmail.com> wrote:

>Jeg kan desuden ikke se ud af regningen hvad jeg skal betale for.
Spørg dem der har udstedt regningen, bed dem om at specificerer
hvordan de kommer til resultatet.

/Hans

Fra : zx

Dato : 03-10-09 12:03

> Spørg dem der har udstedt regningen, bed dem om at specificerer
> hvordan de kommer til resultatet.

og hvad så hvis de skriver at det er 14 dages husleje, selvom jeg ikke
flyttede ind, fordi den var lejet ud til en anden og jeg ikke har opsagt
skriftligt.

Jeg fandt faktisk lige en mail, hvor de skriver at den er lejet ud fra d.
15/8-2009, hvor jeg skulle have overtaget den, så det er vel bevis nok, hvis
den skulle ryge i retten ? Jeg har ikke mailen mere, men jeg skrev den ud,
før jeg slettede den.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-10-09 12:16

On Sat, 3 Oct 2009 13:02:35 +0200, "zx" <rlauritsen@gmail.com> wrote:

>og hvad så hvis de skriver at det er 14 dages husleje, selvom jeg ikke
>flyttede ind, fordi den var lejet ud til en anden og jeg ikke har opsagt
>skriftligt.
Istedet for at gætte på hvad de vil svare, så spørg dem.

> [...]
>den skulle ryge i retten ? Jeg har ikke mailen mere, men jeg skrev den ud,
Se nu lige deres udlægning af hvad det er de kræver betaling for før
du overvvejer "at ryge i retten", hvilket jeg er ganske overbevist om
at man ikke må.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 03-10-09 12:33

"zx" <rlauritsen@gmail.com> skrev

> og hvad så hvis de skriver at det er 14 dages husleje,

Så sammenligner du beløbet med den leje du har aftalt.
Dernæst skifter du den gættekonkurrence du har gang i ud med noget konkret.

Skyldig kontrakt 13.357 kr., svarer det virkelig til 14 dages husleje,
d.v.s. en mdr. leje på 26.714 kr.

Hvad står der f.eks. i den kontrakt du har indgået ang. opsigelse?

mvh
Alex Christensen

Fra : zx

Dato : 03-10-09 18:29

> [...]
> d.v.s. en mdr. leje på 26.714 kr.
>
> Hvad står der f.eks. i den kontrakt du har indgået ang. opsigelse?

De 13.357 kr. er det jeg skulle have betalt inden indflytning dvs. 11.366
kr. i indskud og resten til ½ mdr. husleje, og det giver vidst 1.991 kr.

Jeg skulle flytte ind 15/8, men fik at vide i tlf., at jeg kunne komme ud af
det uden at betale noget, da de bare fandt en anden. Det har jeg så ikke
skriftligt, men jeg har da udskrift af den email, hvor en af
boligforeningens medarb. har svaret mig at den er lejet ud fra den 15/8. Så
skal jeg jo ikke betale for ½ mdr. hvis de alligevel først har lejet den ud
fra 1/9. Det har jeg jo ikke vidst noget om før nu.

Der står 3 mdr. opsigelse. Men stadig så skrev en medarb. som sagt at den
var lejet fra 15/8.

Jeg ringer til dem på mandag for at finde ud af hvad de har at sige.

Fra : alexbo

Dato : 03-10-09 18:50

"zx" <rlauritsen@gmail.com> skrev

> De 13.357 kr. er det jeg skulle have betalt inden indflytning dvs. 11.366
> kr. i indskud og resten til ½ mdr. husleje, og det giver vidst 1.991 kr.

Det vil sige at kravet er ikke 11.366 plus ekstra 1991, men "kun" de 1991
kr.

"Jeg kan desuden ikke se ud af regningen hvad jeg skal betale for. Der står
bare Depositum 11.366 kr. og så skyldig kontrakt 13.357 kr"

"I dag modtager jeg så en efterregning på 1991 kr."
Jeg må indrømme at jeg ikke er helt sikker på om kravet er dit depositum på
11.366 kr. plus 1991 kr eller "kun 1991 kr.

For mig at se kræver de 13.357 kr, måske en slags forretningsgang hvor du så
får dit depositum tilbage da der ikke er noget at bruge det til.

En anden ting er at det er udlejers pligt at genudlejning, men evt. tab i
den henseende kan pålægges den dig.
Hvis lejligheden er udlejet til en mindre leje hæfter du for forskellen.

Lejeloven:
§ 86.

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for
lejeren.

mvh

Alex Christensen

Fra : zx

Dato : 03-10-09 18:57

> Jeg må indrømme at jeg ikke er helt sikker på om kravet er dit depositum
> på 11.366 kr. plus 1991 kr eller "kun 1991 kr.

Måske har jeg skrevet det forkert eller noget, men der er et girokort på
1991 kr. så det er det beløb.

Jeg fik at vide, at jeg ikke skal betale depositum, når jeg ikke flytter
ind, så det er jeg med på, men det er de 1991 kr. som jeg ikke er med på,
for den var jo lejet ud igen.

> [...]
> bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller
> burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for

Ok, men som skrevet har en medarb. skrevet at den er genudlejet 15/8, hvor
jeg skulle have flyttet ind.

Fra : zx

Dato : 03-10-09 21:43

> Måske har jeg skrevet det forkert eller noget, men der er et girokort på
> 1991 kr. så det er det beløb.

Det står i lejekontrakten at lejen fra 15/8 - 31/8 udgør 1991 kr. så det er
helt klart dem, men jeg har bevis på email på, at de har lejet den ud fra
den 15/8, så dem kan de vidst ikke tørre af på mig. Den email er vel bevis
nok ?

Fra : Ulvir

Dato : 04-10-09 01:34

"zx" <rlauritsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> er helt klart dem, men jeg har bevis på email på, at de har lejet den ud
> fra den 15/8, så dem kan de vidst ikke tørre af på mig. Den email er vel

Jeg synes du skulle kontakte dem, og spørge pænt om der ikke er sket en
administrativt fejl? Det kunne se sådan ud..

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-10-09 21:56

> [...]
> er helt klart dem, men jeg har bevis på email på, at de har lejet den ud
> fra den 15/8, så dem kan de vidst ikke tørre af på mig. Den email er vel

Spørg den nye lejer hvornår han har lejet fra ..

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 11:22

"zx" <rlauritsen@gmail.com> skrev

> Måske har jeg skrevet det forkert eller noget, men der er et girokort på
> 1991 kr. så det er det beløb.

Jeg kan ikke lide frasen "skyldig kontrakt 13.357 kr.".
Det betyder at de mener de har 13.357 kr. tilgode.

> Jeg fik at vide, at jeg ikke skal betale depositum, når jeg ikke flytter
> ind, så det er jeg med på, men det er de 1991 kr. som jeg ikke er med på,
> for den var jo lejet ud igen.

Ja, men et gebyr på en halv måneds leje er ikke urimeligt.

> Ok, men som skrevet har en medarb. skrevet at den er genudlejet 15/8, hvor
> jeg skulle have flyttet ind.

Ja, men det jeg prøver at fortælle er at du hæfter for 3 mdr., i det beløb
fragår hvad udlejer har indvundet ved genudlejning.
Hvis du havde aftalt 4.000 kr mdr. og den nu er lejet ud til 3.500 kr mdr.
skal du betale de 1.500kr udlejer får mindre af den nye lejer i de 3 mdr. du
hæfter for.

Det er der næppe tale om men der kan sagtens være tale om at udlejer har
haft udgifter ved at skulle finde en ny lejer, skrive ny lejekontakt o.s.v.
og beregner sig en halv måned for det.
Det er også muligt at den er genudlejet fra 15/8 men den nye lejer først
betaler fra 1/9, en aftale om hurtig overtagelse til gengæld for en halv
måned gratis.
Det er ikke så længe siden der var et indlæg om en lejer der fik en måned
gratis bare for at indgå lejemålet.

Jeg synes egentlig du slipper billigt, 2.000 kr for at løbe fra en aftale er
ikke galt, hvis den ryger i retten som du skriver, bliver det meget dyrere.
Du kunne have risikeret at skulle betale 3 mdr..
Hvis udlejer har flere tomme lejemål, lejer han selvfølgelig "din" ud sidst.

mvh
Alex Christensen

Fra : zx

Dato : 04-10-09 12:08

> Jeg kan ikke lide frasen "skyldig kontrakt 13.357 kr.".
> Det betyder at de mener de har 13.357 kr. tilgode.

Nej for indskuddet er fratrukket beløbet, så det ender på 1991 kr., men vil
du bare misforstå det ?

> Ja, men et gebyr på en halv måneds leje er ikke urimeligt.

Måske ikke, men hvad er juridisk korrekt ?

> [...]
> skal du betale de 1.500kr udlejer får mindre af den nye lejer i de 3 mdr.

Den er lejet ud til samme pris for det er en stor boligforening i en større
by, så det er samme leje for alle af samme størrelse.

> Det er der næppe tale om men der kan sagtens være tale om at udlejer har
> haft udgifter ved at skulle finde en ny lejer, skrive ny lejekontakt
> o.s.v. og beregner sig en halv måned for det.

Er det juridisk lovligt ?

> Det er også muligt at den er genudlejet fra 15/8 men den nye lejer først
> betaler fra 1/9, en aftale om hurtig overtagelse til gengæld for en halv
> måned gratis.

Det tror jeg så ikke på. De tager hvad de skal have og ellers finder de bare
en anden.

> [...]
> dyrere.
> Du kunne have risikeret at skulle betale 3 mdr..

Ok, men igen hvad er juridisk korrekt ?

> Hvis udlejer har flere tomme lejemål, lejer han selvfølgelig "din" ud
> sidst.

Der er ledige som koster 7-8000 kr. i mdr. og nej de lejer ud efter
interesse.

Men jeg ringer til dem i morgen. Det skal bare misforståes herinde. Jeg
spurgte sådan set om den email er bevis nok til at jeg ikke skal betale, da
den jo var genudlejet fra 15/8, hvor jeg skulle have flyttet ind.

Fra : zx

Dato : 04-10-09 12:20

> Ok, men igen hvad er juridisk korrekt ?

og, jeg blev lovet i tlf. at det ikke ville koste mig noget. Man skal da til
at optage alle tlf. samtaler, når man ikke kan stole på folk.

og det med at give 14 dage gratis til en anden er jo også helt udelukket,
for så kunne de jo bare lade mig betale op til de 3 mdr.

Men det kan da være der bare er sket en administrativ fejl, som en anden
skrev, så jeg tager det lige roligt til i morgen.

Fra : KaZ

Dato : 04-10-09 14:56

"zx" <rlauritsen@gmail.com> wrote in message
> [...]
Juridisk korrekt er en ting, men hvad for aftale du har accepteret er en
anden.

> og, jeg blev lovet i tlf. at det ikke ville koste mig noget. Man skal da
> til at optage alle tlf. samtaler, når man ikke kan stole på folk.

Som du sikkert ved, så er det vigtigt at vide med hvem du taler!!! Og
hvornår, og hvad som blev sagt.

> [...]
>
> Men det kan da være der bare er sket en administrativ fejl, som en anden
> skrev, så jeg tager det lige roligt til i morgen.

Min erfaring siger mig at det ikke hjælper at hidse sig op over breve man
får så sent på ugen, at man skal vente til på mandag for at rede ud i.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-10-09 12:37

On Sun, 4 Oct 2009 13:07:51 +0200, "zx" <rlauritsen@gmail.com> wrote:
>Nej for indskuddet er fratrukket beløbet, så det ender på 1991 kr., men vil
>du bare misforstå det ?
Eller du er måske ikke så god/heldig når du forsøger at forklare dig ?
Kommunikation er en svær kunst, specielt hvis man er sur, vred, føler
sig uretfærdigt behandlet. så kan det kikse med at få tingene
forklaret nøgternt og i rette sammenhæng.

>Måske ikke, men hvad er juridisk korrekt ?
Har du læst i din lejekontrakt, der kunne det måske være beskrevet der
?

>Den er lejet ud til samme pris for det er en stor boligforening i en større
>by, så det er samme leje for alle af samme størrelse.
Det kan du ikke vide, har du set den legekontrakt den nye lejer har
indgået ?

> [...]
?

>Det tror jeg så ikke på. De tager hvad de skal have og ellers finder de bare
Tro kan ikke bruges til så meget, du skal have fat i lejekontrakten og
udlejers forklaring før du kan danne nogen som helst form for
konklusioner.

> [...]

>spurgte sådan set om den email er bevis nok til at jeg ikke skal betale, da
>den jo var genudlejet fra 15/8, hvor jeg skulle have flyttet ind.
Du vil jo bare slippe for at betale og det søgte du så opbakning til,
men fik det så ikke, ej heller efter flere forsøg.

Du vil så gerne vide om det er "juridisk korrekt" hvad udlejer gør,
men dertil skal du have udlejers forklaring for at kunne vurderer det.

Har du prøvet LLO, det kan være at de mener du har noget at komme
efter ?

Du er løbet fra en kontrakt, det gør man sjældent uden at det har
negativ økonomisk konsekvens, altså koster en nogle penge som man ikke
får en skid for.
Sådan har det alle dage været og det kaldes ikke uden grund
"lærepenge".

/Hans

Fra : zx

Dato : 04-10-09 12:49

> [...]

> får en skid for.
> Sådan har det alle dage været og det kaldes ikke uden grund

Ja, du har sikkert ret.

Men jeg blev lovet telefonisk at det ikke ville koste mig noget, og så har
jeg den email om at den er udlejen den dato hvor jeg skulle flytte ind.

Men farvel og tak. Gider ikke bruge mere tid i denne gruppe. Der må være et
mere kompetent jura forum. Newsgroups er ikke hvad det har været.

Fra : Hauge

Dato : 04-10-09 13:00

zx wrote:
> Newsgroups er ikke hvad det har
> været.

Men nu bliver det så bedre igen..

/Hauge

Fra : zx

Dato : 04-10-09 17:03

> Men nu bliver det så bedre igen..

Jeg prøver igen. Er den email jeg omtaler ikke bevis på, at de har lejet den
ud, da jeg skulle have flyttet ind ?

Men er den nok til, at jeg så ikke skal betale fra 15/8 - 31/8, hvis de
alligevel først har fået en derfra ?

Fra : Hauge

Dato : 04-10-09 18:08

zx wrote:
Intet.

Citat fra dig selv:
__
Men farvel og tak. Gider ikke bruge mere tid i denne gruppe.
__

Ikke engang det kan du finde ud af, fortryder du virkeligt så tit, eller
glemmer du at overveje dine afgørelser?

/Hauge

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 13:30

"zx" skrev

> Men farvel og tak. Gider ikke bruge mere tid i denne gruppe. Der må være
> et mere kompetent jura forum. Newsgroups er ikke hvad det har været.

Problemet vil så blive at de gider ikke dig, folk der er mere kompetente end
os gider ikke spilde tiden på folk som dig.

Allerede ved emnelinien falder de fra, der står jo ingenting om emnet.
Og det der står er forkert, det er ikke ubeslutsomhed der er problemet, men
at du fortyder din beslutning om lejemålet.

Emnelinier med, "hjælp", " hvad skal jeg gøre"," hvordan står jeg" fortæller
intet om emnet det er nærmest noget "hjælp mig mor, de er onde ved mig"
Vi er vant til det her, men det går ikke i næste klasse.

Hvis du skulle finde et kompetent forum bliver du nødt til at kravle op på
deres niveau.

mvh
Alex Christensen