tinglysning
Fra : Matzon

Dato : 01-10-09 12:06

I forbindelse med et huskøb, er det så ikke i alles interesse at
skødet tinglyses så hurtigt som muligt (anmærkningsfrit,
selvfølgelig)?

I forbindelse med dette, forestiller jeg mig at det sker på følgende
måde:

1) køber udfærdiger skøde som underskrives af sælger og køber.
2) sælger bruger købers bankgaranti til at afvikle restgæld.
3) sælger fortæller købers advokat at gælden nu er afviklet
4) køber sender skøde til tinglysning
5) skøde bliver lyst uden anmærkning
6) restpenge frigives

Er dette korrekt forstået?

Jeg er klar over at man kan sende skøde til tinglysning før at gælden
er afviklet, hvilket vil resultere i et lyst skøde med anmærkning. Det
er der vel ikke nogen dybere grund til at gøre? - det forsinker vel
bare processen ved at man skal indsende 2 gange (og koster lidt mere)?

ps. Jeg har ladet mig fortælle at tinglysnings kontoret arbejder i
sneglefart grundet digitaliseringen - er der nogen der kan be- eller
afkræfte dette?

/matzon

Fra : kwdemant

Dato : 01-10-09 19:52

Matzon skrev:
> [...]
>
> ps. Jeg har ladet mig fortælle at tinglysnings kontoret arbejder i
> sneglefart grundet digitaliseringen - er der nogen der kan be- eller

Så vidt jeg ved skal skødet laves digitalt på tinglysning.dk, og skrives
under af de respektive købere og sælgere, eller personer i deres sted
med fuldmagt via digitalsignatur.

Du kan se en video om hvordan det gøres på tinglysning.dk

Jeg er ikke sikker på hvorvidt man stadigvæk kan gøre det uden om den
digitale version, men jeg tvivler på det.

Vh

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Brian Matzon

Dato : 01-10-09 22:44

> Jeg er ikke sikker på hvorvidt man stadigvæk kan gøre det uden om den
> digitale version, men jeg tvivler på det.

Jeps, det er jeg klar over. Det er ikke så meget hvordan man gør, men
snarer i hvilken rækkefølge.
Jeg har prøvet en 'prøvetinglysning'.

/matzon