tyveri på plejehjem
Fra : Kristine

Dato : 01-10-09 15:54

hej gruppe,
jeg her et spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe med:

På et plejehjem er der blevet stjålet noget fra en beboer. Det stjålne var i
et skab som kun medarbejderne har adgang til, dvs der er ikke rigtig nogen
tvivl om at det er en ansat der har gjort det.
Problemet ligger i at lederen siger hun ikke må anmelde tyveriet til
politiet, men kun opfordre de pårørende til at anmelde det. Umiddelbart
mener jeg altid man må/skal melde det hvis man har kendskab til noget
kriminelt.

Er det rigtig at hun ikke må det? og i såfald hvor kan man finde det?

Fra : alexbo

Dato : 01-10-09 16:09

"Kristine" skrev

> [...]
> politiet, men kun opfordre de pårørende til at anmelde det. Umiddelbart
> mener jeg altid man må/skal melde det hvis man har kendskab til noget

Lederens problem kan være at hun ikke med sikkerhed kan sige at noget er
stjålet, hun ønsker ikke at anmelde et tyveri af en halskæde hun måske
aldrig har set.
Hvis beboeren eller de pårørende mener der er forekommet et tyveri, må det
være dem der anmelder, så har de ansvaret for at anmeldelsen er korrekt.

mvh
Alex Christensen

Fra : CC

Dato : 01-10-09 16:19

"Kristine" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> politiet, men kun opfordre de pårørende til at anmelde det. Umiddelbart
> mener jeg altid man må/skal melde det hvis man har kendskab til noget

Plejehjemsbeboeren bor i et selvstændigt lejemål, og kan prnicipelt låse
døren som en almindelig lejlighed.
Derfor mener jeg, at det er korrekt, at beboeren selv skal melde det til
politi/forsikring.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-09 16:24

CC skrev:

> Plejehjemsbeboeren bor i et selvstændigt lejemål, og kan prnicipelt låse
> døren som en almindelig lejlighed.
> Derfor mener jeg, at det er korrekt, at beboeren selv skal melde det til
> politi/forsikring.

Alex Christensen har forklaret hvorfor lederen i det her tilfælde
ikke kan anmelde noget. Tyveri er undergivet offentlig påtale,
men det er i sagens natur beboeren/ejeren der bedst ved om noget
er forsvundet.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-10-09 21:20

Bertel Lund Hansen skrev den 01-10-2009 17:23:
> [...]
> ikke kan anmelde noget. Tyveri er undergivet offentlig påtale,
> men det er i sagens natur beboeren/ejeren der bedst ved om noget

På et plejehjem evt. hos en dement?

mvh

Carsten Riis

Fra : Søren Hansen

Dato : 02-10-09 08:55

Carsten Riis skrev:

> På et plejehjem evt. hos en dement?

Ja. Og også i en børnehave hvis en 4 årige har fået stjålet sin Ninja
Turtle af en af pædagogerne. Hvis personen har en værge (f.eks pga
demens eller alder) kan værgen selvfølgelig stå for anmeldelsen.

Men det ændrer altså ikke på at det er den forudrettede der skal lave
anmeldelsen.

OT: Hvis plejehjemsbeboeren ønsker at anmelde tyveriet med ikke kan
overskue det, vil lederen af plejehjemmet nok gerne være behjælpelig med
at lave anmeldelsen.

--
Søren

Fra : CC

Dato : 01-10-09 23:57

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> ikke kan anmelde noget. Tyveri er undergivet offentlig påtale,
> men det er i sagens natur beboeren/ejeren der bedst ved om noget

Jeg forstår ikke helt dit indlæg. Mener du at Alexbo har svaret,og jeg ikke
skulle have sendt mit indlæg ?
Hvad mener du med, at "Tyveri er undegivet offentligt påtale". Kan du
forklare det lidt nærmere ?

Fra : sluppermand

Dato : 02-10-09 19:03

On 1 Okt., 17:23, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> ikke kan anmelde noget. Tyveri er undergivet offentlig påtale,
> men det er i sagens natur beboeren/ejeren der bedst ved om noget

Nej, han har forklaret hvorfor lederen evt. ikke vil medvirke til en
anmeldelse, han har absolut ikke forklaret hvorfor lederen ikke _kan_
anmelde noget, for det kan lederen sagtens.

/Kent.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-09 09:39

sluppermand skrev:

> Nej, han har forklaret hvorfor lederen evt. ikke vil medvirke til en
> anmeldelse, han har absolut ikke forklaret hvorfor lederen ikke _kan_
> anmelde noget, for det kan lederen sagtens.

Så tager vi den én gang til:

Fra : CC

Dato : 03-10-09 13:29

> Så tager vi den én gang til:
>
> Lederens problem kan være at hun ikke med sikkerhed kan sige
> at noget er stjålet,

Jeg mener, at du (og et par andre) har fat i en forkert indgangsvinkel.
Som hovedregel er et plejehjem opbygget som en almindelig etage ejendom
hvor, der er nogle flere "fælles faciliteter".
Hver plejehjemsbeboer har altså en selvstændig lejekontrakt med udlejer fx.
AAB, KAB.
Hvis der bliver stjålet noget er det ejeren af "tingen"/lejer af boligen,
der skal anmelde det til politiet.

Det svarer til en der bor i en lejlighed, og låner sin nøgle ud til en
naboen, fordi nabokonen skal vande blomster, mens du er på ferie.
Da du kommer hjem, er noget sjålet, og du mistænker nabokonen for at være
tyven.
Nu vil du/I have, at nabomanden skal melde sin kone for tyverier. Den holder
jo ikke.

I det aktuelle tilfælde er det jo ikke lederens job, at være politibetjent.
Så lederen har ingen ret til, at vurdere om der er foregået en ulovlig
handling.

Fra : Per

Dato : 03-10-09 10:49

Kristine wrote:
> [...]
> Problemet ligger i at lederen siger hun ikke må anmelde tyveriet til
> politiet, men kun opfordre de pårørende til at anmelde det.

Selvfølgelig må hun anmelde et strafbart forhold. Hun er ikke underlagt
nogen tavshedspligt, der gør, at hun ikke må anmelde et strafbart forhold.

> Umiddelbart mener jeg altid man må

Ikke alle må - specielle hverv med tavshedspligt må ikke anmelde visse
former for stafbare forhold de får kendskab til ifm. deres klienter fx.
Læger, Præster, Forsvarsadvokater. Men ellers må alle og enhver.

/skal melde det hvis man har
> kendskab til noget kriminelt.

Man har som udgangspunkt ikke pligt til at anmelde et strafbart forhold, der
er dog visse undtagelser i forhold til Rigets sikkerhed, vanrøgt af børn mv.

> Er det rigtig at hun ikke må det?

Nej - men som andre skriver, er det meget bedre at få ejeren af genstandene
til at foretage anmeldelsen, idet denne har bedre kendskab til
gerningstidspunkt, gerningssted og iøvrigt omstændighederne. Ellers må
familien foretage anmeldelsen, hvis fx. ejeren er dement eller lign.

mvh. Per

Fra : sluppermand

Dato : 03-10-09 18:24

On 3 Okt., 10:39, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Så tager vi den én gang til:
>
>          Lederens problem kan være at hun ikke med sikkerhed kan sige
>          at noget er stjålet,

Udgangspunktet i tråden er at der _er_ stjålet fra en beboer.
Hvad lederen måtte mene er ligegyldigt. Om lederen har kendskab til
den ståjlne effekt eller ej er liegyldigt.Selvfølgelig kan lederen
anmelde tyveri og så må en teoretisk efterforskning vise om det er
korrekt.

Derfor er der kun forklaret hvorfor lederen ikke _vil_ medvirke til en
anmeldelse, ikke hvorfor lederen ikke _kan_.

Og så kan du ellers tage den så mange gange du vil.

/Kent.

Fra : alexbo

Dato : 04-10-09 11:04

"sluppermand" skrev

>Udgangspunktet i tråden er at der _er_ stjålet fra en beboer.
Ja, og lederen siger hun ikke må anmelde.

>Hvad lederen måtte mene er ligegyldigt.
Næh ikke for lederen, hun følger måske bare en instruks fra kommunens
jurist.

>Selvfølgelig kan lederen anmelde tyveri
Der er ikke noget selvfølgeligt i hvad lederen kan,

>Og så kan du ellers tage den så mange gange du vil.
Næh een gang er nok, jeg kan kende sludder første gang jeg læser det.

mvh
Alex Christensen

Fra : sluppermand

Dato : 03-10-09 18:25

On 3 Okt., 14:28, "CC" <C...@mail.dk> wrote:

> I det aktuelle tilfælde er det jo ikke lederens job, at være politibetjent.
> Så lederen har ingen ret til, at vurdere om der er foregået en ulovlig
> handling.

Nu skal man ikke være politibetjent for at anmelde noget til politiet.
Ingen beder lederen om at vurdere om der er foregået en ulovlig
handling; der mangler noget, det anmeldes til politiet og det er så
politiets opgave at finde ud af, om der er blevet begået en ulovlig
handling. Jeg kan ærligt talt ikke se at dit udsagn om lederens
vurdering har nogen relevans.

I det _aktuelle_ tilfælde der der vel reelt bare tale om, at en leder
på et plejehjem er en beboer behjælpelig med at anmelde et
tyveriforhold til politiet.

Jeg har selv oplevet det flere gange skriftligt og telefonisk: "Goddag
det er lederen fra x-plejehjem. En af vores beboere siger at der er
stjålet y-ting. Vores beboer på 93 år er ikke så hurtig til at
formulere sig, derfor ringer jeg på hendes vegne".

Jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke kan se en leders dilemma ved
at kontakte politiet og jeg kan ej heller se at lederen på nogen måde
skal agere politibetjent.

Jeg har ganske svært ved at se det juridiske problem i at en
plejehjemsleder kontakter politiet for at anmelde et tyveriforhold
sket fra en plejehjemsbeboer.

Men henvis gerne til §§ der gør det ganske problematisk for en
plejehjemsleder at anmelde tyveri på vegne af en plejehjemsbeboer, jeg
vil læse dem med stor interesse.

/Kent.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-09 05:37

sluppermand skrev:

> [...]
> handling; der mangler noget, det anmeldes til politiet og det er så
> politiets opgave at finde ud af, om der er blevet begået en ulovlig

Hov! Jeg kan ikke finde mine læsebriller.
[76 28 14 48 ]
- Det er østjyllands politi.
- Ja, goddag. Mit navn er Bertel Lund Hansen. Jeg kan ikke finde
mine briller.
- Lige et øjeblik så skal jeg sende en vogn. Vi skal jo have
opklaret om der er sket en forbrydelse.
- Mange tak.

--
Bertel

Fra : sluppermand

Dato : 04-10-09 16:37

On 4 Okt., 06:37, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> mine briller.
> - Lige et øjeblik så skal jeg sende en vogn. Vi skal jo have

Du _vil_ bare være dum?

/Kent.

Fra : sluppermand

Dato : 04-10-09 16:38

On 4 Okt., 12:04, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Der er ikke noget selvfølgeligt i hvad lederen kan,

> Næh een gang er nok, jeg kan kende sludder første gang jeg læser det.

Det eneste sludder kommer fra dig, der er intet i vejen for at lederen
anmelder et tyveri.

/Kent.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-10-09 09:56

On Sun, 4 Oct 2009 15:37:47 -0700 (PDT), sluppermand
<wuk@mail.tele.dk> wrote:
>Det eneste sludder kommer fra dig, der er intet i vejen for at lederen
>anmelder et tyveri.

Du ser meget behendigt bort fra at lederen kan være pålagt ikke at
blande sig i sagen, og at orderen kan komme fra kommunens jurist ?
Hvis det er tilfældet, ja så kan lederen ikke anmelde det, ikke fordi
der er noget juridisk der direkte forhindre det, men fordi der er et
pålæg om ikke at gøre det.
Og jeg kunne sagtens forestille mig at det er tilfældet i denne sag.

Lederen er ikke på nogen måde forpligtet til at anmelde.

At det ville være et meget pænt træk af lederen at tilkalde politiet,
så der kunne ske noget, er en anden sag

/Hans

Fra : Roderiet

Dato : 09-10-09 09:31

Hej der I Jeres indbyrdes kævl overser I vist , at Kirstine udtrykkeligt
nævner, at skabet der er stjålet fra udelukkende er forbeholdt
personaleadgang. Der er næppe sådanne skabe i den enkelte lejlighed, så
det må antages at være underlagt lederens ansvar. mvh Niels F.