Store bogstaver i juridiske dokumenter
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 01-10-09 10:00

I nogle engelsksprogede juridiske dokumenter (aftaler, regelsæt)
bruges tilsyneladende en konvention om at skrive visse centrale
begreber med stort begyndelsesbogstav. Kendes samme princip på dansk,
eller bør man på dansk blot skrive efter den almindelige retskrivning?

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : kwdemant

Dato : 01-10-09 10:06

Peter Brandt Nielsen skrev:
> [...]
> stort begyndelsesbogstav. Kendes samme princip på dansk, eller bør man
> på dansk blot skrive efter den almindelige retskrivning?

Alt litteratur jeg har læst af juridsk karakter har fulgt den
almindelige danske retsskrivning. Dog har jeg bidt mærke i, at
Højesteret, Grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
skrives med stort af de fleste forfattere.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-09 12:32

kwdemant skrev:

> [...]
> Højesteret, Grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
> skrives med stort af de fleste forfattere.

Det er også almindelig dansk retstavning. Navne skrives med
stort, og sådan kan man opfatte disse emner. Jeg skriver f.eks.
"Retskrivningsordbogen" om den gældende version, men det er også
korrekt med lille.

--
Bertel

Fra : KaZ

Dato : 01-10-09 11:26

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote in message
news.u035yblicsbt41@peter...
>I nogle engelsksprogede juridiske dokumenter (aftaler, regelsæt) bruges
>tilsyneladende en konvention om at skrive visse centrale begreber med
>stort begyndelsesbogstav.
Juridisk korrekt men grammatisk forkert brug af store bogstaver (i hele
navnet) anvendes ofte for at påpege at der er tale om en juridisk person
kontra en naturlig eller fysisk person (et menneske).

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-10-09 21:02

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> begreber med stort begyndelsesbogstav. Kendes samme princip på dansk,
> eller bør man på dansk blot skrive efter den almindelige retskrivning?

Jeg har set nogle enkelte skrive tekster til kontrakter på dansk på
tilsvarende måde. Det virker temmelig skabagtigt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 01-10-09 21:24

KaZ skrev:

> Juridisk korrekt men grammatisk forkert brug af store bogstaver (i
> hele navnet) anvendes ofte for at påpege at der er tale om en
> juridisk person kontra en naturlig eller fysisk person (et menneske).

Okay, den brug har jeg faktisk også lagt mærke til.

Tak for svarene.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Klaus H

Dato : 01-10-09 22:02

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse news.u041lgsdcsbt41@peter...

> Okay, den brug har jeg faktisk også lagt mærke til.
>
> Tak for svarene.
>
> --
> Peter Brandt Nielsen

I udlandet er det meget brugt, at fremhævet tekst skrives med store bogstaver hele vejen igennem. Så kan man ikke påstå at det ikke var fremhævet fordi printeren måske stod til spareudskrift!
Det er hvad jeg har læst mig til.

Klaus H

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-10-09 22:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> sådan kan man opfatte disse emner. Jeg skriver f.eks.
> "Retskrivningsordbogen" om den gældende version, men det er også korrekt

Og vi skriver Usenet med stort
Men det har ikke nogen juridisk betydning.

--
Jesper Lund