Født eller døbt sit efternavn?
Fra : Poul-Erik Hansen

Dato : 01-10-09 08:37

Er man født sit efternavn ? Personligt mener jeg at man først bliver
navngivet ved dåben, men i flere dødsannoncer fremgår der faktisk sådanne
eksempler: Kristine Jørgensen født Danielsen død den .............

Håber at det er OK at stille spørgsmålet i denne gruppe, idet jeg ikke kunne
finde nogle under kristendom, teologi og tro.

Venlig hilsen
pejmh

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-10-09 09:23

Poul-Erik Hansen wrote:

> Personligt mener jeg at man først bliver navngivet ved dåben,

Pladder. Man skal ikke døbes for at blive navngivet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : bosol

Dato : 01-10-09 02:27

On 1 Okt., 10:36, "Poul-Erik Hansen" <p...@mknet.dk> wrote:
> [...]
>
> Håber at det er OK at stille spørgsmålet i denne gruppe, idet jeg ikke kunne
> finde nogle under kristendom, teologi og tro.

Ved dåben får du dit fornavn, men faktisk findes et navnebevis der
beretter dig til at få dit fornavn allerede dagen efter fødslen. Du
vil altid få moderens efternavn.
Du kan læse videre på www.borger.dk og www.statsforvaltningen.dk

Fra : KaZ

Dato : 02-10-09 14:37

"bosol" <bosolengo@gmail.com> wrote in message
> [...]

Ved dåben får du dit fornavn, men faktisk findes et navnebevis der
beretter dig til at få dit fornavn allerede dagen efter fødslen.

KaZ: Ens fornavn får man ikke ved dåben. Det får man normalt af sine
forældre når det passer dem, somme tider inden man er født.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-09 10:28

Poul-Erik Hansen skrev:

> Er man født sit efternavn ? Personligt mener jeg at man først bliver
> navngivet ved dåben, men i flere dødsannoncer fremgår der faktisk sådanne
> eksempler: Kristine Jørgensen født Danielsen død den .............

Det er et sprogligt spørgsmål du stiller.

>   eksempler: Kristine Jørgensen født Danielsen død den ...

Den formulering har en fast betydning som intet har at gøre med
hvornår man erhverver sit navn. Det betyder at Kristine fik
efternavnet Danielsen af sine forældre og senere blev gift med en
mand der hed Jørgensen til efternavn.

Dengang det skete automatisk, var efternavnet fastlagt ved
fødslen. I dag er sagen en anden.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-10-09 12:16

"Poul-Erik Hansen" <peh@mknet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Håber at det er OK at stille spørgsmålet i denne gruppe, idet jeg ikke
> kunne finde nogle under kristendom, teologi og tro.

Det er lovplitigt at navngive barnet senest et halvt år fra fødslen. Det
sker ved meddelelse til det lokale kirkekontor, og man får som regel
udleveret en blanket kaldet "Navngivning" til formålet på det sygehus, hvor
barnet er født. Der er flere muligheder for at anvende denne blanket. Én er
at sende blanketten ind(!) og ikke gøre andet, mens en anden er at lade
barnet døbe og dernæst sende blanketten ind.

Når det så er sagt, så er svaret på dit spørgsmål faktisk både-og.

Lad os sige, at du får barn med en kvinde, der hedder Andersen til
efternavn. Barnet vil herefter temporært hedde "udøbt dreng/pige Andersen",
og det vil i øvrigt få udstedt sit CPR-nummer. Kombinationen af CPR-nummer
og dette midlertidige navn fremgår i de første dage af barnets liv af de
papirer, som eksempelvis anvendes på sygehuset. Men: Det forhindrer jer ikke
i, efterfølgende at døbe barnet med DIT efternavn, dvs. Hansen!

Fra : Leif Neland

Dato : 01-10-09 20:17

Christian R. Larsen skrev:

> [...]
> at sende blanketten ind(!) og ikke gøre andet, mens en anden er at lade
> barnet døbe og dernæst sende blanketten ind.

Er det en skrøne, at navngiver man slet ikke et barn, får det automatisk
kongen/dronningens navn?
Måske en historie fra gamle dage

Leif

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-10-09 21:33

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Christian R. Larsen skrev:

> Er det en skrøne, at navngiver man slet ikke et barn, får det automatisk
> kongen/dronningens navn?

Det er en skrøne.
Indehaverne har pligt til at navngive et barn inden 6 måneder, men ingen har
hjemmel til at tildele et barn et navn, vhis ikke forældrene gør det.

Navneloven:

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-09 23:05

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Indehaverne har pligt til at navngive et barn inden 6 måneder, men
> ingen har hjemmel til at tildele et barn et navn, vhis ikke forældrene

Forkert - jf. nedenunder:
'
Et barn skal navngives med fornavn og efternavn senest 6 måneder efter
fødslen.
Sker navngivningen ikke inden denne frist, får barnet det efternavn,
moderen bar ved barnets
fødsel.

Hvad angår fornavn så straffes manglende anmeldelse af fornavn med bøde.
Jf. navneloven.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-10-09 17:21

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> moderen bar ved barnets
> fødsel.
>
> Hvad angår fornavn så straffes manglende anmeldelse af fornavn med bøde.

Øh? Ok, efternavnet får man automatisk efter 6 mdr, men hvad med
fornavnet? Kan man gå igennem livet som "The man with no name"?

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-09 17:29

Leif Neland skrev:

> Øh? Ok, efternavnet får man automatisk efter 6 mdr, men hvad med
> fornavnet?

Det skal forældrene give barnet inden det er fyldt 6 måneder. Men
der er ikke i navneloven angivet nogen sanktion hvis man ikke gør
det.

> Kan man gå igennem livet som "The man with no name"?

Jeg vil tro at nogen reagerer hvis et barn ikke har fået et navn,
men jeg ved det ikke, og jeg har aldrig hørt om at det skulle
have været et problem

--
Bertel

Fra : Petersen Michael

Dato : 04-10-09 16:00

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg vil tro at nogen reagerer hvis et barn ikke har fået et navn,
> men jeg ved det ikke, og jeg har aldrig hørt om at det skulle
> have været et problem

Det var et problem i Christophpher-sagen

En kvinde holdt IMNSHO dumstædigt på at hendes søn skulle bære navnet
Christophpher..

http://da.wikipedia.org/wiki/Christoffer#Christophpher-sagen

Så i 7 år kan man altså gå rundt uden fornavn, mens mor betaler dagbøder..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-09 16:47

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge
mail.tele.dk> skrev:

> Det var et problem i Christophpher-sagen

Problemet var ikke at han ikke fik et navn, men at navnet ikke
var godkendt.

--
Bertel

Fra : Petersen Michael

Dato : 04-10-09 20:35

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:
have været et problem

> Problemet var ikke at han ikke fik et navn, men at navnet ikke
> var godkendt.

Jeg kender ikke / kan ikke huske detajer.. det er mere end 20 år siden sagen
startede..
Men blev drengen døbt / navngivet inden for de reglementerede 6 måneder?
Hvordan får man et ikke godkendt navn? Hvad hed Christophpher, før han kom
til at hede Christophpher?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-10-09 20:53

http://avisen.dk/christophpher-er-glad-for-sit-navn_12660.aspx

> Men blev drengen døbt / navngivet inden for de reglementerede 6
> måneder?

Nej, kirkeministeriet ville ikke godkende navnet. Det tog ni år.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-09 08:34

mail.tele.dk> skrev:

> Men blev drengen døbt / navngivet inden for de reglementerede 6 måneder?

Ikke officielt.

> Hvordan får man et ikke godkendt navn?

Ved at forældrene konsekvent bruger det når de vil kalde på deres
barn.

Jeg ved så ikke hvordan man skal kalde med ph i stedet for med f.
Det må Cristophphers forældre vel kunne forklare.

--
Bertel

Fra : Petersen Michael

Dato : 05-10-09 17:39

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Problemet var ikke at han ikke fik et navn, men at navnet ikke
> var godkendt.

Det var et problem, at han ikke fik et navn, før 7 - 9 år efter - afhængigt
af om vi skal tro Wikipedia, eller avisen.dk

Som jeg læser det blev dagbøderne udstedt, som følge af at drengen ikke blev
navngivet / døbt rettidigt.
Årsagen til den manglende navngivning / dåb, var så at kirkeministeriet
nægtede ham det specielle navn.

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-09 18:08

mail.tele.dk> skrev:

> Det var et problem, at han ikke fik et navn, før 7 - 9 år efter -

Det kommer an på hvad man mener med at få et navn. Hvad tror du
han ville have svaret hvis han blev spurgt om hvad han hed?

--
Bertel

Fra : Petersen Michael

Dato : 06-10-09 06:07

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Det kommer an på hvad man mener med at få et navn. Hvad tror du
> han ville have svaret hvis han blev spurgt om hvad han hed?

Så ville han formentligt svare noget i stil med: "Jeg bliver _kaldt_
Christophpher"
Det kan også være en dreng på under 9 år ikke går så højt op i
spidsfindighedderne, og blot svarer: "Jeg hedder Christophpher"

Tingene på spidsen, så hedder man vel ikke noget før man er navngivet /
døbt?

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-09 07:12

mail.tele.dk> skrev:

> Så ville han formentligt svare noget i stil med: "Jeg bliver _kaldt_
> Christophpher"

Du har høje tanker om en 7-årigs abstraktionsniveau.

> Det kan også være en dreng på under 9 år ikke går så højt op i
> spidsfindighedderne, og blot svarer: "Jeg hedder Christophpher"

Det kan du bide spids på.

> Tingene på spidsen, så hedder man vel ikke noget før man er navngivet /
> døbt?

Gør man ikke? Hvis man vokser op på en øde ø i Stillehavet, så
kan man altså aldrig få et navn?

Det er ikke sådan jeg ser på det.

--
Bertel

Fra : Petersen Michael

Dato : 06-10-09 16:47

> Gør man ikke? Hvis man vokser op på en øde ø i Stillehavet, så
> kan man altså aldrig få et navn?

Jeg ved ikke hvilke beføjelser det danske kirkeministeriet, har på
stillehavs øer, tror ikke det er mange beføjelser.. Det er migbekendt
kirkeministeriet der holder på at man skal navngives / døbes senest 6
måneder efter fødslen, ligesom det er kirkeministeriet, der holder styr på
hvad man kan få lov at hede..

> Det er ikke sådan jeg ser på det.

Det er helt ok med mig

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-10-09 08:50

> Gør man ikke? Hvis man vokser op på en øde ø i Stillehavet, så
> kan man altså aldrig få et navn?

Jo selvfølglig kan man da kaldes et navn...Det er bare ikke registreret
nogle steder, så for det offentlige eksisterer navnet ikke. Der er så
vidt jeg ved heller ikke noget ulovligt ved at kalde en person for andre
navne end personens officiellt navn. Hvis der er, løber der mange
dagbøder rundt i de danske skolegårde.

Det er intet i vejen for at en persons/barns officielle navn f.eks er
"Mads", og at personen/barnet aldrig er blevet kaldt andet end "Jesper"
hele livet, selv af familien.

Et fornavn er lige så lidt unikt knyttet til en person som et
mobiltelefonnummer er.

--
Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 07-10-09 10:18

> Et fornavn er lige så lidt unikt knyttet til en person som et
> mobiltelefonnummer er.

Dårlig analogi - mobilnummeret er jo netop unikt . Ikke at et
fornavn+efternavn på nogen måder behøver at være unikt.

http://www.dst.dk/statistik/navne/HvorMange.aspx
F.eks er der 1951 Søren Hansen registeret

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-10-09 11:13

On Wed, 7 Oct 2009 11:17:46 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Dårlig analogi - mobilnummeret er jo netop unikt . Ikke at et
>fornavn+efternavn på nogen måder behøver at være unikt.
>
>http://www.dst.dk/statistik/navne/HvorMange.aspx
>F.eks er der 1951 Søren Hansen registeret
Jeg tror ikke du læste og forstod hvad Søren skrev, der var intet om
at navne eller telefonnummere er unike, men derimod tilknytningen
mellem dem og specifikke personer.

/Hans

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-10-09 12:22

Anders Majland skrev:

> Dårlig analogi - mobilnummeret er jo netop unikt . Ikke at et
> fornavn+efternavn på nogen måder behøver at være unikt.
>
> http://www.dst.dk/statistik/navne/HvorMange.aspx
> F.eks er der 1951 Søren Hansen registeret

Der er da ingen steder i det du citerer hvor jeg skriver at et
mobiltelefonnummer ikke er unikt.

--
Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-10-09 18:54

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> Forkert - jf. nedenunder:

Ja, ok. Jeg tænkte kun i fornavn, men efternavnet er selvfølgelig givet.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-09 13:53

Leif Neland skrev:

> Er det en skrøne, at navngiver man slet ikke et barn, får det automatisk
> kongen/dronningens navn?
> Måske en historie fra gamle dage

Jeg havde ikke hørt om den før internettet.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-10-09 13:51

Den Thu, 01 Oct 2009 10:22:45 +0200 skrev Erik Olsen:

> Pladder. Man skal ikke døbes for at blive navngivet.

Er det tåbelighed eller ringeagt og følelsen af at være bedrevidende, der
får dig til at anvende betegnelsen "Pladder"?

--
Karl Erik.

Fra : alexbo

Dato : 02-10-09 08:58

"Poul-Erik Hansen" skrev

> Er man født sit efternavn ? Personligt mener jeg at man først bliver
> navngivet ved dåben, men i flere dødsannoncer fremgår der faktisk sådanne
> eksempler: Kristine Jørgensen født Danielsen død den .............

Den gamle navnelov startede således:
§1. Et barn får ved fødslen forældrenes efternavn, hvis forældrene har samme
efternavn.

mvh
Alex Christensen