Staldkat/minilæsser
Fra : Ralph

Dato : 30-09-09 15:52

Jeg ejer en lille minilæsser til diverse opgaver på en minkfarm.
Nu er minkfarmens ældste huse så gamle og lave at man ikke kan komme rundt
med styrtbøjle/tag monteret, er styrtbøjle lovpligtig? Her tænker jeg både
forsikringsmæssigt og arbejdstilsyn.

Udover rive, halmudlægger, kost og skovle er der også pallegafler, skal jeg
have truckcertifikat - jeg har allerede meldt mig og en kollega til EUC
kursus, men det kan ikke effektueres før primo 2010, hvad er konsekvensen
hvis arbejdstilsynet kommer på besøg inden? Det er temmelig længe siden de
har været der sidst, så mon ikke det snart er min tur.

--
Ralph

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 30-09-09 18:16

Ralph skrev:
> [...]
> hvis arbejdstilsynet kommer på besøg inden? Det er temmelig længe siden de
> har været der sidst, så mon ikke det snart er min tur.

Styrtbøjle tør jeg ikke rigtig svare på. Spørg arbejdstilsynet.
Tidligere kunne man godt få lov at køre uden, når der ikke var muligt at
køre med bøjlen monteret.
Der kræves ikke truckcertifikat til en minilæsser. Heller ikke til en
traktor der forsynes med gafler på frontlæsseren.
Men det vil helt sikkert være en god idé at tage et certifikat
alligevel, da man lærer en hel del gode tips og meget om sikkerhed.
Hilsen Matthias