røget flæsk og røget flæsk
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-09 17:57

"I gamle dage" når vi derhjemme fik stegt flæsk, blev en del af stegefedtet
hældt op til brug til fedtemadder. På samme måde skete det af og til, at vi
fik noget af det flæsk, vi havde fået røget, som stegt flæsk. Også det
afsmeltede røgede fedt blev opsamlet. Det var nu heller ikke dumt.
Når jeg i dag steger røget - købt - flæsk, så bliver fedtet til noget
underligt ikke særligt glat stads. Det røgede kød brænder fast. det røgede
fedt egner sig ikke særligt godt til stegefedt.
Hvad er det lige der sker her?

Fra : jos

Dato : 30-09-09 18:14

Firstname Lastname wrote:
> [...]
> underligt ikke særligt glat stads. Det røgede kød brænder fast. det
> røgede fedt egner sig ikke særligt godt til stegefedt.

formodentligt at flæsket på en eller anden måde er "neutralmarineret"

iøvrigt er vi enige. - Det har heller ikke samme konsistens og smag som i
gamle dage - og er mere sejgt!

finn

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-09 21:48

> formodentligt at flæsket på en eller anden måde er "neutralmarineret"
> iøvrigt er vi enige. - Det har heller ikke samme konsistens og smag som i
> gamle dage - og er mere sejgt!

Måske skulle i overveje at købe flæske direkte hos producenten - det gør vi.
Intet her er neutralmarineret eller forbedret. Fedtet er rigtigt fedt.....
Problemet er dog at flæsket ikke er røget men fersk.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-09 06:59

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> fedt.....
> Problemet er dog at flæsket ikke er røget men fersk.

Hej Karsten
Jeg har intet problem med at få ordentligt kød - jeg få¨r det meste af mit
kød fra private leverandører. Eneste undtagelse er kyllinger. Men gæs, grise
og køer ved jeg har haft en fornuftig opvækst med henblik på min fryser.
Jeg har nærmere et problem med at finde et sted, hvor jeg kan få røget mit
kød på gammeldags manér til en fornuftig pris, da jeg, når jeg skal have
røget kød, altid havner i at skulle ud i byen for købe noget kød, som så
brænder fast. Det er her jeg savner at kunne få røget flæsk af en ordentlig
kvalitet.

Fra : Max

Dato : 01-10-09 15:54

Hej

> at skulle ud i byen for købe noget kød, som så brænder fast. Det er
> her jeg savner at kunne få røget flæsk af en ordentlig kvalitet.

Har du overvejet en spænnende løsning som den her

http://www.roegeovnens-venner.dk/

http://www.williamdam.dk/mad_vin/mad_vin_div/roegning_for_smagens_skyld_1500527_da.html

--
Mvh Max