Ethernet cross-kabel
Fra : Mikael

Dato : 01-08-01 20:39

Sådan et twisted pair cross-kabel - eller hvad det nu hedder - som man bare
putter hver sin ende af i to computere og så har man et lille hurtigt
netværk (ihvertfald hurtigt at sætte op) - er der nogen der ved hvordan det
er sat sammen?

Hvis et "normalt" ethernet-kabel (fra computer til hub fx) kan beskrives
12345678 -> 12345678, er et crossed så 12345678 -> 87654321 eller er det
12345678 -> 21436587.

Jeg er blevet oplyst begge dele, så nu ved jeg ikke hvad jeg skal tro!

Mvh
MiK

PS: På forhånd særlig tak for et hurtigt svar, jeg skulle gerne kunne bruge
det til et møde i morgen formiddag...

Mikael Kristiansen
Ungarnsgade 70, 4.th. - 2300 København S
Tlf. 32 55 93 35 - mobil 26 22 93 35
En dag uden Bach er en lille smule spildt!

Fra : Ben Knudsen

Dato : 01-08-01 21:00

nospam@mymail.box,Ny-Internet writes:
> [...]
>putter hver sin ende af i to computere og så har man et lille hurtigt
>netværk (ihvertfald hurtigt at sætte op) - er der nogen der ved hvordan

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=twistedpair

ben

Fra : Mikael

Dato : 01-08-01 21:06

Tak alligevel Ben - og den side du henviser til viser jo også hvordan man
laver et straight-through, og det har jeg sgu da altid bare gjort. Men her
står pludselig at det er vigtigt at ben 3 og 6 stammer fra samme pair (fx
orange og orange/hvid) - kan det ikke være fløjtende ligegyldigt??? Der står
ikke nogen forklaring på det, og de jeg har lavet (hvor parrene sidder
parvis!) virker da efter hensigten - so far, i det mindste!

MiK
--
Mikael Kristiansen - Copenhagen, Denmark - leakim@get2net.dk

Fra : Dan Henriksen

Dato : 02-08-01 09:46

> [...]
> ikke nogen forklaring på det, og de jeg har lavet (hvor parrene sidder
> parvis!) virker da efter hensigten - so far, i det mindste!

Der er ikke ligegyldigt hvordan ledningerne sidder!!!!
Hvis kablet er af en kortere længde vil du ikke opleve problemer, men hvis
kablerne bliver over ca. en 7-10 meter bliver modstanden i kablet forkert og
så vil de ikke virke, dette er mest udpræget på PC'en, mac'en kan tåle lidt
længere "forkerte" kabler før det går galt.

Dan Henriksen

Fra : Mikael

Dato : 01-08-01 21:02

Undskyld forstyrrelsen - Google kom som altid til hjælp, jeg skulle bare
bruge et rigtigt søgeord....

Til dem som også kunne bruge opskriften vil jeg dog give den her... ingen af
delene var korrekte, det rigtige er:

12345678 -> 36145278

MiK