Hvem har skylden - motorvejskørsel
Fra : Anders Houmark

Dato : 28-09-09 22:09

Hej Gruppe

Her er et rent teoretisk spørgsmål som vennerne og jeg ikke lige kan afgøre.

En person kommer kørende på en 2 sporet motorvej, 145km i venstre bane. Til
højre er først en lastbil, og bag den kommer en civil politibil (dette kunne
også være en almindelig bilist).
Lige da bilen med 145km/t kommer tæt op til lastbilen, trækker bilen i højre
vejbane ud til overhaling og de to biler rammer hinanden.

Hvem har skylden?
Ham der kører for stærkt, eller ham som trækker ud? Ham der trækker ud har
jo både fejlvurderet den andens afstand (hvis de ikke havde ramt ind i
hinanden, så havde han jo været til unødig gene for trafikken, hvilket svjv
ikke er lovligt?). samt muligvis ikke overholdt sin vigepligt, hvis der
altså er sådan noget på motorvejen?

På forhånd tak,

Mvh Anders

Fra : kwdemant

Dato : 28-09-09 22:25

Karnovs lovsamling, 2009, Færdselsloven note 478 siger:

D. Vognbaneskift.
D.1. Vognbaneskift for passage af forankørende. Kollision med bagfra
kommende, der er i færd med at overhale: Fuldt ansvar for den
forankørende, der skifter vognbane.

Det er i hvertfald det erstatningsretlige svar.

Den bagrakommende kan stadigvæk straffes for at køre for stærkt.

Hvis hastigheden har været helt vildt latterlig høj, kan der være tale
om tilpas meget egen skyld, så erstatningen kan blive nedsat eller helt
bortfalde.

Jeg håber det var tilpas svar på dit spørgsmål, ellers så spørg endelig
igen.
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-09 06:24

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> Den bagrakommende kan stadigvæk straffes for at køre for stærkt.

Kan - men bliver det ikke. Der er ingen måling.

--
Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-09-09 22:27

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hinanden, så havde han jo været til unødig gene for trafikken, hvilket
> svjv ikke er lovligt?). samt muligvis ikke overholdt sin vigepligt, hvis

Det kan i læse i færdselslovens:
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre
arter til højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden
fare, herunder særlig:

1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang
strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring
for overhalingen,

2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,

3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og

4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor
modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er
muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe
for denne.

Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem
sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal
den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller
ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til
højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at
overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i
øvrigt er opfyldt

Fordi en gør noget ulovligt, fritager det ikke andre for ansvar. Så stykke 2
nr. 3 vil være afgørende i den skitserede situation.

Mange tror også, at hvis man kører ind i en bil, som er ulovligt parkeret,
så er det ejeren af den parkerede bil, som har ansvaret - hvilket han ikke
har. Selv om en bil holder ulovligt, må man ikke køre ind i den.

Kurt

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-10-09 21:04

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

> På forhånd tak,

Tusind tak, det var præcis det svar jeg ledte efter, bare rent juridisk.

Mvh Anders

Fra : sluppermand

Dato : 01-10-09 17:16

On 28 Sep., 23:24, kwdemant <n...@kwdemant.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvis hastigheden har været helt vildt latterlig høj, kan der være tale
> om tilpas meget egen skyld, så erstatningen kan blive nedsat eller helt

Hvad er en helt vildt latterlig høj hastighed?

mvh
Kent.

Fra : Søren Hansen

Dato : 02-10-09 08:49

sluppermand skrev:

> Hvad er en helt vildt latterlig høj hastighed?
>
> mvh
> Kent.
Det er vel en hastighed der er helt vildt latterlig høj, efter de
forhold der er gældende på den berørte vejstrækning på det givne
tidspunkt.

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 08:49