Skjult optagelse
Fra : Steen

Dato : 27-09-09 15:27

Grundet en debat i en anden gruppe, vil jeg gerne vide om jeg er helt
forkert på den.
Jeg har den opfattelse, at det både er umoralsk og ulovligt at optage
et møde på fx mobiltelefon - uanset om det er lyd- eller videooptagelse
- uden at alle parter er informeret om det.

Det kunne være et møde på kommunen, i banken - eller hos arbejdsgiveren.

Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-09-09 15:49

Steen wrote:

> [...]
>
> Det kunne være et møde på kommunen, i banken - eller hos arbejdsgiveren.
>
> Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?

Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
andre deltagere er vidende om det.

Afhængig af hvad der bliver sagt på mødet kan der dog være andre
lovbestemmelser som forhindrer dig i at udbrede optagelsen til andre.

De moralske aspekter må du tage i dk.videnskab.moral; jura og moral har
intet med hinanden at gøre

--
Jesper Lund

Fra : Steen

Dato : 27-09-09 18:02

On 2009-09-27 16:48:40 +0200, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> said:

> Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
> andre deltagere er vidende om det.

Det var pokkers. Alle har lov til at optage hinanden med skjulte medier
(audio/video)?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-09 18:07

Steen skrev:

> Det var pokkers. Alle har lov til at optage hinanden med skjulte medier
> (audio/video)?

Audio er jeg sikker på. Hvad der ikke er forbudt, er tilladt, og
straffeloven forbyder kun at optage fra et møde man ikke selv
deltager i.

Jeg er ikke sikker på hvilken lovgivning der er relevant for
filmoptagelser.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-09 18:09

On Sun, 27 Sep 2009 19:01:45 +0200, Steen <isteen@gmail.com> wrote:

>Det var pokkers. Alle har lov til at optage hinanden med skjulte medier
>(audio/video)?
Du har lov til at optage det du selv medvirker i.
Om du gør det skjult er dit valg.

/Hans

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 30-09-09 14:31

On Sun, 27 Sep 2009 19:01:45 +0200, Steen wrote:

> Det var pokkers.

ja så fik du endnu engang lært det

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-09-09 03:16

Jesper Lund wrote:
> Når du selv deltager i mødet, må du gerne optage det, også uden at de
> andre deltagere er vidende om det.

Og det gælder også telefonsamtaler?

> Afhængig af hvad der bliver sagt på mødet kan der dog være andre
> lovbestemmelser som forhindrer dig i at udbrede optagelsen til andre.
[...]

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-09-09 06:32

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Og det gælder også telefonsamtaler?

Ja! det fremgår af straffeloven § 263

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Henk

Dato : 30-09-09 10:47

Petersen Michael wrote:

> Ja! det fremgår af straffeloven § 263

Ja, og deraf fremgår det at "ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter
eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden
samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv
deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang."
Men i de senere år har der bredt sig en mani med højlydt at diskutere de
mest intime og fortrolige ting højlydt i mobiltelefon, gerne på offenlige
steder.
Er en optagelse, i det offentlige rum, stadig en overtrædelse af §263?

Mvh.
Henk
--
http://www.privatbanen.dk
- min hobby -

Fra : Søren Hansen

Dato : 30-09-09 13:56

Henk skrev:

> [...]
> steder.
> Er en optagelse, i det offentlige rum, stadig en overtrædelse af §263?

Nu kan der fremtænkes mange scenarier for en optagelse i det offentlige
rum, men udgangspunktet er at det ikke er en overtrædelse af $263.

Men en eventuelt offentliggørelse af optagelsen kan være ulovligt.
Selvom noget er lovligt optaget behøver det ikke at være lovligt at
offentliggøre.

--
Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-09 21:43

Henk skrev:

>    eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden
>    samtale mellem andre [...]

> Er en optagelse, i det offentlige rum, stadig en overtrædelse af §263?

Er/var det da det? Det er da en "anden samtale mellem andre" som
man har *berettiget* adgang til - hvis man har købt billet.

Hypotetisk spørgsmål:
Har man overtrådt §263 hvis man stiger på toget uden billet og
optager en samtale?

PS. Jeg er ligeglad med svaret.

--
Bertel

Fra : Søren Hansen

Dato : 28-09-09 09:07

Peter Knutsen skrev:

> Og det gælder også telefonsamtaler?

> [...]
Ja...Præcis som du også må tage notater på et stykke papir under en
telefonsamtale. *S

Du må gemme samtaler du selv deltager i præsic som du selv ønkser det,
om det er som noter på et stykke papir, et mindmap på en computer eller
optage hele samtalen, så du altid kan komme tilbage og huske hvad der
blev sagt.

--
Søren

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-09-09 00:42

Søren Hansen wrote:
> [...]
> om det er som noter på et stykke papir, et mindmap på en computer eller
> optage hele samtalen, så du altid kan komme tilbage og huske hvad der

En lyd- eller videooptagelse har vel mange gange større vægt i en
eventuel retssag?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-09-09 08:28

On Tue, 29 Sep 2009 01:41:59 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>En lyd- eller videooptagelse har vel mange gange større vægt i en
>eventuel retssag?

Muligvis, men det kan jo være at enes modpart gerne vil undgå en
retssag når man gør ham begribeligt at optagelsen findes, derved
spares der jo tid for alle parter også restsystemet.

/Hans

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 30-09-09 14:29

On Tue, 29 Sep 2009 11:28:19 +0400, Hans Kjaergaard wrote:

> det kan jo være at enes modpart gerne vil undgå en
> retssag når man gør ham begribeligt at optagelsen findes, derved
> spares der jo tid for alle parter også restsystemet.

Ja netop. Du kan tro at jeg har sparet mange timer i sagsbehandling mod
myndigheder ved at kunne dokumentere deres løgnehistorier med optagelser.

Diskussionen om optagelse kører iøvrigt i
dk.forbruger.offentlig-service"videofilm af møder?"

Fra : Søren Hansen

Dato : 29-09-09 08:33

Peter Knutsen skrev:

> En lyd- eller videooptagelse har vel mange gange større vægt i en
> eventuel retssag?

Sikkert, men det gør det jo ikke ulovligt at lave optagelsen.

--
Søren

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-09-09 21:22

> [...]
> arbejdsgiveren.
> Andre mener det er helt i orden, men hvad siger eksperterne?

Freds- og ærekrænkelser

Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang.

Med andre ord, du må optage en hvilkensomhelst begivenhed, du selv deltager
i.
Mortal? Hmmm.. Siger du noget du ikke vil stå til snsvar for?

Michael Petersen

Omme i Nyborg