CE-mærket
Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 15:05

som beskrevet i indlæg : Message-ID:
<4abe63bf$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>

"Er varen ikke CE-mærket, må den slet ikke sælges inden for EU."

jeg slog det efter på Google :
http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/InnovationogSamfund/Love/Hvad+er+CE-m%C3%A6rkning.htm

i forlængelse af mit indlæg om :
"Må man sælge en Bluetooth med en oplader der ikke har Dansk stik dåse
standard uden at gøre opmærksom på det ?"

Hvis nu min vare som beskrevet :
http://www.mytrendyphone.dk/shop/samsung-wep185-bluetooth-18512p.html

rent faktisk ikke er CE-mærket - hvad den næppe er , hvad for en lov
overtrædelse er der så sket ?
Hvordan forholder man sig til sådan en lovovertrædelse er det en politi sag
eller ?

selvf. vil jeg ikke politi anmelde mytrendyphone fordi de har lavet en
fejl - hvis de bare smertefrit bytter "dimsen" og godtgøre mig
min portoudgifter på 19 kr. :)

Venligst
AO

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-09-09 15:33

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> writes:

> [...]

>overtrædelse er der så sket ?
>Hvordan forholder man sig til sådan en lovovertrædelse er det en politi sag

Hvorfor tror du ikke, den er CE-mærket? Storbritannien ("UK") er jo
også medlem af EU.

Du kan finde reglerne her:
http://www.ds.dk/da-DK/ydelser/Raadgivning/Info_om_CE-maerkning/CEMaerkningHvadErDet/Sider/laesletdirektiver.aspx

Samme link i en kortere udgave: http://kortlink.dk/6z8s

Når du går ind under en kategori, finder du både det tilhørende
EF-direktiv og implementeringen i dansk ret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 17:13

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du ikke, den er CE-mærket? Storbritannien ("UK") er jo
> også medlem af EU.

jamen det er den jo også - men efter som den nok er lavet i Kina så skriver
de sikkert bare den slags på for at være på den sikre side om
nu rent faktisk kan sælges - på en rejse for år tilbage købte jeg en nato
kniv der skrev hvad for en nato kniv det nu var - når man så slog
bladet ud så stod der made in china

> [...]
>
> Når du går ind under en kategori, finder du både det tilhørende
> EF-direktiv og implementeringen i dansk ret.

jeg har lige læst lidt - men jeg kan ikke finde ud af om det er et krav for
elektronik at man rent faktisk kan sætte det til en stik kontakt og bruge
det ?
jeg vil sige det er oplagt ...men det er jo ikke nogen garanti i sig selv

men jeg kan se man kan skrive eller ringe og spørge :

Informationsafdelingen
Tlf. 39 96 61 40
E-mail: wto@ds.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-09-09 17:24

> [...]

>elektronik at man rent faktisk kan sætte det til en stik kontakt og bruge

Det er det ikke. Populært sagt betyder CE-mærket, at produktet er
sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt forsvarligt at anvende. At man
kun kan bruge produktet i England er jo ikke et sikkerhedsmæssigt
problem.

Men det er klart, som du også skriver, at der fuskes med CE-
mærket. Det er importørens ansvar at sikre sig, at produktet
rent faktisk er CE-mærket (og ikke bare har fået det sat på).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 19:52

> Det er det ikke.

ok ...

> Populært sagt betyder CE-mærket, at produktet er
> sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt forsvarligt at anvende. At man
> kun kan bruge produktet i England er jo ikke et sikkerhedsmæssigt
> problem.

man kan nok sige det er det sikreste produkt på markedet efter som det slet
og ret ikke virker
med den el løsning som det har i det land det er solgt i :)

> Men det er klart, som du også skriver, at der fuskes med CE-
> mærket. Det er importørens ansvar at sikre sig, at produktet
> rent faktisk er CE-mærket (og ikke bare har fået det sat på).

Det er da interessant men hvis det "kun" er "sikkerhedsmæssigt og
miljømæssigt forsvarligt at anvende"
så er der næppe noget at komme efter ...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-09 15:40

On Sun, 27 Sep 2009 16:05:18 +0200, "Anders Ole Astrup"
<a-o-A@gamila.com> wrote:

>Hvis nu min vare som beskrevet :
>http://www.mytrendyphone.dk/shop/samsung-wep185-bluetooth-18512p.html
>
>rent faktisk ikke er CE-mærket - hvad den næppe er
Jo den er, se efter på den.
http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/S/Samsung%20WEP185%20BT%20Headset/Images/IMG_5015.jpg

/Hans

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 17:05

> Jo den er, se efter på den.
> http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/S/Samsung%20WEP185%20BT%20Headset/Images/IMG_5015.jpg

ja det er den da også ...fandt lige "dimsen" frem er vist ved at blive
gammel fordi det står på den godt nok med så småt
at jeg ikke kunne læse det - jeg vil lige læse hvad Klaus skriver om
kriteriet for den mærkning ... fordi spørgsmålet er om det er opfyldt
når man ikke kan sætte strøm til den :) ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-09-09 17:21

On Sun, 27 Sep 2009 18:05:25 +0200, "Anders Ole Astrup"
<a-o-A@gamila.com> wrote:

> ... fordi spørgsmålet er om det er opfyldt
>når man ikke kan sætte strøm til den :) ?
Har intet med CE mærkningen at gøre. Du har gang i en taber sag.

/Hans

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 27-09-09 19:54

> Har intet med CE mærkningen at gøre. Du har gang i en taber sag.

Det er jo ikke for at vinde eller tabe jeg skriver f.eks her - det er
primært for at lære af nogen der ved noget som jeg f.eks ikke ved
samt en almen interesse for hvordan tingene hænger sammen ...

som det er nu finder jeg det da interessant om der er nogen restriktioner i
forbindelse med net handel af vare der ikke virker

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-09-09 09:24

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-09-09 20:11

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> skrev i en meddelelse

> som beskrevet i indlæg : Message-ID:
> <4abe63bf$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
>
> "Er varen ikke CE-mærket, må den slet ikke sælges inden for EU."

Det var mig, der bragte CE-mærking op, og med det samme gjorde dig opmærksom
på at du skulle glemme det igen da jeg opdagede at der der blot var tale om
et produkt beregnet for det engelske marked (er jo en del af EU).
Glem den indgangsvinkel, der er ikke noget at komme efter. Produktet ER
CE-mærket og et så stort firma som Samsung fusker ikke med CE-mærkningen. Da
jeg læste dig første indlæg i den anden tråd trode jeg der var tale om et
billigt kopi-produkt fra Kina.

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 28-09-09 00:34

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> [...]
> Da jeg læste dig første indlæg i den anden tråd trode jeg der var tale om

ok jamen hele sagen med CE - mærket er jeg ikke ved hvad det går ud på -
troede egentligt det var noget med nogen standarder der skulle være opfyldt
og fik så den ud af det blå ide at et kreterie måske skulle være at vare
virkede :) ...

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-09 08:47

"Anders Ole Astrup" <a-o-A@gamila.com> wrote in message
>og fik så den ud af det blå ide at et kreterie måske
> skulle være at vare virkede :) ...

Og det gør produktet da ganske sikkert også, det er bare ikke beregnet til
det danske marked, men det er ikke en fejl ved produktet.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/