Stævning
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 27-09-09 13:39

Hvad vil det sige at udtage/foretage en stævning af nogen? Hvis man skal
stævne nogen, hvilke krav er der så til hvad den skriftlige stævning skal
indeholde?

Det drejer sig om at min bror vil foretage en stævning mod en kommune, fordi
den har fiflet/svindlet med ejendomsvurderingerne og afgivet ukorrekte
oplysninger.

/michael

Fra : KT

Dato : 27-09-09 13:45

Meget populært sagt har du med en stævning blot inviteret modstanderen til
en kamp i retten.

Det giver ikke i sig selv særlige krav eller rettigheder.

Knud

Fra : kwdemant

Dato : 27-09-09 13:52

Michael C. Nielsen skrev:
> [...]
>
> Det drejer sig om at min bror vil foretage en stævning mod en kommune,
> fordi den har fiflet/svindlet med ejendomsvurderingerne og afgivet

Retsplejeloven § 348:

§ 348.
Sag anlægges ved indlevering af stævning til retten.

Stk. 2.
Stævningen skal indeholde

1)   parternes navn og adresse, herunder angivelse af en postadresse i
Danmark, hvortil meddelelser til sagsøgeren vedrørende sagen kan sendes,
og hvor forkyndelse kan ske,

2)   angivelse af den ret, ved hvilken sagen anlægges,

3)   sagsøgerens påstand,

4)   en udførlig fremstilling af de faktiske og retlige omstændigheder,
hvorpå påstanden støttes,

5)   angivelse af de dokumenter og andre beviser, som sagsøgeren agter at
påberåbe sig, og

6)   sagsøgerens forslag til sagens behandling, jf. § 12, stk. 3, og §§
20, 226, 227 og 353.

Stk. 3.
Stk. 2, nr. 4 og 6, finder ikke anvendelse i sager, der behandles efter
kapitel 39, eller hvor sagsøgeren i stævningen har angivet, at sagsøgte
forventes ikke at ville fremsætte indsigelser mod sagsøgerens påstand.
Stævningen skal i så fald indeholde en kort fremstilling af de faktiske
og retlige omstændigheder, hvorpå påstanden støttes.

Stk. 4. Med stævningen skal indleveres kopier af denne og kopier af de
dokumenter, som sagsøgeren agter at påberåbe sig, for så vidt de er i
sagsøgerens besiddelse. Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om kopier.

Stk. 5. Domstolsstyrelsen fastsætter regler om, at stævninger kan
udfærdiges på særlige blanketter. Retten vejleder om udfyldning af
blanketter og om mulighederne for retshjælp og fri proces, jf. kapitel
31, samt om mulighederne for at søge forsikringsdækning i henhold til en
retshjælpsforsikring.

Jeg vil anbefale dig at gå til advokat hvis du har tænkt tid at stævne
nogen.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jubii

Dato : 27-09-09 17:08

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sendes, og hvor forkyndelse kan ske,
>
> 2) angivelse af den ret, ved hvilken sagen anlægges,

Hvilket er sagsøgtes retskreds.

> [...]
> en retshjælpsforsikring.
>
> Jeg vil anbefale dig at gå til advokat hvis du har tænkt tid at stævne

Nah, en simpel privat sag kan man selv ordne.

> --
> Vh.
> Kasper Demant
> stud.jur

Du glemte, begge gange, at fortælle at der skal erlægges en retsafgift,
i glostrup ret ihvertfald, på 300 kr. inden sagen behandles.

Fra : kwdemant

Dato : 27-09-09 17:38

Jubii skrev:

> Du glemte, begge gange, at fortælle at der skal erlægges en retsafgift,
> i glostrup ret ihvertfald, på 300 kr. inden sagen behandles.

Nej. Det gjorde jeg ikke

Michael spurgte:

Hvilket min citerede § ganske klart fortæller. Retsafgift er der ikke
spurgt til, så det har jeg ikke glemt at svare på.

Jeg har heller ikke glemt at fortælle om, hvordan sagsforberedelsen
ellers kører med svarskrift, replik og duplik, for det blev der heller
ikke spurgt om.

Det er fint du kommer med yderligere accessoriske oplysninger, men lad
være med at smide dem på min konto som værende glemte!

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jubii

Dato : 28-09-09 01:00

> [...]
>
> Det er fint du kommer med yderligere accessoriske oplysninger, men lad
> være med at smide dem på min konto som værende glemte!

Naturligvis skal du undskylde din forglammelse på den mest højrøvede
måde du kan finde på.

Fra : KT

Dato : 28-09-09 05:22

JUBIIdioten kunne du ikke finde et eller andet musehul (i Glostrup) og blive
der!
Du er sgu ulidelig at høre på i tide og utide.

Knud

Fra : kwdemant

Dato : 28-09-09 09:59

> Naturligvis skal du undskylde din forglammelse på den mest højrøvede
> måde du kan finde på.

Jeg kan godt forstå at du gemmer dig bag en skærm og bag pseudonymet
Jubii. Den opførsel i den virkelige verden vil indbringe dig et
ordentligt lag tæsk.
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jubii

Dato : 28-09-09 12:49

> Jeg kan godt forstå at du gemmer dig bag en skærm og bag pseudonymet
> Jubii. Den opførsel i den virkelige verden vil indbringe dig et
> ordentligt lag tæsk.

Og du gemmer dig bag din egen røv. Sådan en førsteårsstudine skal sgu
ikke komme her og være højrøvet.
Dine fantasier viser tydeligt hvad og hvem du er.
Og det fornuftige i at have et pseudonym er ikke gået op for din lille
hjerne endnu.
99,9 % af alle usenetbrugere har et, men du kan ikke finde ud af
hvorfor.

Fra : kwdemant

Dato : 28-09-09 12:52

Jubii skrev:
> [...]
> hjerne endnu.
> 99,9 % af alle usenetbrugere har et, men du kan ikke finde ud af

Bliv dog voksen!

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jubii

Dato : 28-09-09 14:57

> Bliv dog voksen!
>
> --
> Vh.
> Kasper Demant
> stud.jur

Svagpisser, er det alt du kan præstere. Ha ha ha. Du er til grin
studine.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 29-09-09 08:34

Jubii jubii@msn.com skrev 28.09.2009 13:48:35 i
<4ac0a293$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:

>Og det fornuftige i at have et pseudonym er ikke gået op for din lille
>hjerne endnu.
>99,9 % af alle usenetbrugere har et, men du kan ikke finde ud af hvorfor.

Hvor er det dog rart at få demonstreret både fornuft og overlegen
procentregningskapacitet af et seriøst pseudonym. Tak!

--
Niels

Fra : kwdemant

Dato : 27-09-09 13:53

Fra : Ivan Johansen

Dato : 28-09-09 10:53

Michael C. Nielsen wrote:
> Hvad vil det sige at udtage/foretage en stævning af nogen? Hvis man skal
> stævne nogen, hvilke krav er der så til hvad den skriftlige stævning
> skal indeholde?

Poul-Henning Kamp, der har stævnet Lenovo for ikke at refundere hans
Windows-licens, har lagt stævning og bilag ud på
http://phk.freebsd.dk/MicrosoftSkat/

Måske du kan få lidt inspiration af det.

Ivan Johansen