Fra iWeb til Dreamweaver
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-09-09 19:58

I sommerens løb har jeg spurgt til webdesignprogrammer, der kunne noget
mere end iWeb.

Nu har jeg købt en CS4-pakke. Dreamweaver er med. Det var ikke et must.
Programmerne til papirarbejde var mest nødvendige.

Men nu er den der. Og så skal den læres og bruges.

Jeg har kun haft programmerne på min computer et par timer og skal nok
dyrke manualerne. Men jeg er nysgerrig, hvis nogen skulle have prøvet
det. Kan man på en eller anden måde få sine iWeb-sider konverteret til
videre bearbejdning i Dreamveaer? Og kan man overføre sidestrukturen til
Dreamweaver?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-09 20:32

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> det. Kan man på en eller anden måde få sine iWeb-sider konverteret til
> videre bearbejdning i Dreamveaer? Og kan man overføre sidestrukturen til

du tager det html som iWeb generer og smider det ind i Dreamweaver ...

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-09-09 21:12

> du tager det html som iWeb generer og smider det ind i Dreamweaver ...
>
> /thomas

Man kan ikke få adgang sidens html, når man arbejder i iWeb. Men jeg gik
videre til Safari og valgte "Vis kildekode". Her får man i første omgang
meget lidt kode. Men hvis man beder om at få rammen åbnet i et nyt
vindue, vil man få al koden til denne side. Hvis man kopierer den over i
Dreamweaver, bliver det til noget, der ligner den oprindelige side.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-09 21:14

> [...]
> vindue, vil man få al koden til denne side. Hvis man kopierer den over i
> Dreamweaver, bliver det til noget, der ligner den oprindelige side.

Jeg mener du kan få iweb til at "publishe" til en mappe i finder ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-09 21:22

> Jeg mener du kan få iweb til at "publishe" til en mappe i finder ...

Man skal bare klikke på webstedets navn i venstre spalte i iWebs vindue.
Så dukker siden "Indstillinger til publicering af websted" op. Hen kan
man publicere til MobileMe, et vilkårligt sted på nettet med FTP eller
til en mappe på computeren. Så ligger filerne bare der som almindelige
HTML-filer, som bl.a. Dreamweaver kan arbejde med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-09-09 16:00

> [...]
> til en mappe på computeren. Så ligger filerne bare der som almindelige
> HTML-filer, som bl.a. Dreamweaver kan arbejde med.

Fint. Så er det bare at finde ud af, hvordan man publicerer fra
Dreamweaver til MobileMe. Jeg har kigget lidt i vejledningerne og søgt
på ordet. Det virker ikke som noget, Adobe har tænkt sig at komme deres
Mac-kunder imøde med.

RapidWeaver, som jeg har brugt lidt, er indstillet til at opdage, at man
har en MobileMe-konto. Den er allerede sat ind, når man vil publicere
fra programmet.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-09-09 16:35

> [...]
> Dreamweaver til MobileMe. Jeg har kigget lidt i vejledningerne og søgt
> på ordet. Det virker ikke som noget, Adobe har tænkt sig at komme deres

html/css er vel bare at uploade ? Dukker det ikke op i ens iDisk ?

(og nej, det er længe siden jeg har haft .Mac/MobileMe ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-09-09 09:11

> html/css er vel bare at uploade ? Dukker det ikke op i ens iDisk ?
>
> (og nej, det er længe siden jeg har haft .Mac/MobileMe ...

Sider fra iWeb lægger sig i ens iDisk i mappen Web og undermappen Sites.
Der har jeg i hvert fald en "index.html". Det er vel mest sandsynligt,
at man bare skal FTP'e sin hjemmesider dertil.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-09-09 23:09

> Sider fra iWeb lægger sig i ens iDisk i mappen Web og undermappen Sites.
> Der har jeg i hvert fald en "index.html". Det er vel mest sandsynligt,
> at man bare skal FTP'e sin hjemmesider dertil.

Jeg har fundet denne vejledning i Dreamweavers brugerforum:

http://www.wyodor.net/ContriDW/Connecting_Dreamweaver.html

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-09-09 19:08

> Jeg har fundet denne vejledning i Dreamweavers brugerforum:
>
> http://www.wyodor.net/ContriDW/Connecting_Dreamweaver.html

Jamen det ser jo dejligt nemt ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-09-09 02:18

> RapidWeaver

Ja, den rykker! Hvis man ikke er prof. designer, er det det rette
værktøj.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-09 09:40

Jens Rasmussen <fimano@gmail.com> wrote:

> Ja, den rykker! Hvis man ikke er prof. designer, er det det rette
> værktøj.

eller Freeway: <http://www.softpress.com/>

/thomas

Fra : Niels S. Eliasen

Dato : 23-09-09 11:22

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> skrev 2009-09-23:

> eller Freeway: <http://www.softpress.com/>
>
> /thomas
Med hensyn til Freeway.......
Vil Freeway være det bedstre valg for en gammel Quark-haj ??

Har prøvet at overbevise .. min bedre halvdel..... at hun _ikke_ skal anvende
Quark til Web-sider.... men taler for døve øren... da hendes argument er at man
jo ikke har de frihedsgrader til at lave lige præcis _det_ som man vil have i
iWeb og/eller RapidWeaver(som også er mit fortrukne!)

Så... vil Freeway være en bedre løsning for Grafikere, som er vant til at kunne
gøre præcis som de vil?? (i særdeleshed hvad angår billeder!)

niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-09 11:29

Niels S. Eliasen <nse_fjern_dette@delfi-konsult.com> wrote:

> [...]
>
> Så... vil Freeway være en bedre løsning for Grafikere, som er vant til at
> kunne gøre præcis som de vil?? (i særdeleshed hvad angår billeder!)

Freeways slogan er "webdesign for designers" ... så ... måske ?

Der er jo altid en demo version ..

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-09-09 12:16

> [...]
> kunne
> gøre præcis som de vil?? (i særdeleshed hvad angår billeder!)

Prøv at kigge på Photoshop/Dreamweaver/Flash - en kombi fra samme firma.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-09 14:40

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> præcis som de vil?? (i særdeleshed hvad angår billeder!)
>
> Prøv at kigge på Photoshop/Dreamweaver/Flash - en kombi fra samme firma.

En dyr combo ..

/thomas

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 23-09-09 14:28

> [...]

> Så... vil Freeway være en bedre løsning for Grafikere, som er vant til at
> kunne gøre præcis som de vil?? (i særdeleshed hvad angår billeder!)

Freeway vil give din bedre halvdel et arbejdsbord som i mangt og meget
minder om Quark's, og hun vil kunne arbejde med elementer på stort set
samme måde som i et sideombrydningsprogram, hvorefter Freeway "bager"
den fornødne HTML mv.

Jeg kan kun anbefale at hente en demo og afprøve mulighederne.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-09-09 16:38

> [...]

> Så... vil Freeway være en bedre løsning for Grafikere, som er vant til at
> kunne gøre præcis som de vil?? (i særdeleshed hvad angår billeder!)

Ja, vi havde jo diskussionen i sommer (husker ikke om det var samme
deltagere). Når man bruger de små programmer, støder man nemt ind i, at
der lige er noget, man ville, som de ikke kan. iWeb kan ikke ikke bruges
til tabellayout. Derfor har jeg måttet supplere med RapidWeaver. Men så
får man nogle sider, som lægger sig uden for iWebs sideoversigt.

IWebs sidehieraki er også utilfredsstillende, fordi der kun er to
niveauer: sites og sider.

Nu, da Dreamweaver tilfældigvis er fulgt med i den Adobe-pakke, jeg har
anskaffet, er da tilfredsstillende lige at se, hvad den kan. -- Venlig
hilsen Ove Steen Smidt http://www.ovesteensmidt.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-09 16:53

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> iWeb kan ikke ikke bruges
> til tabellayout. Derfor har jeg måttet supplere med RapidWeaver.

tabel layout ? ... man bruger heller ikke <table> til layout ... <table>
er beregnet til tabulerede data, og ikke andet ...

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-09-09 22:17

> tabel layout ? ... man bruger heller ikke <table> til layout ... <table>
> er beregnet til tabulerede data, og ikke andet ...
>
> /thomas

Jeg mener det, man får, når i Word vælger "Konvertér (tabuleret) tekst
til tabel". Denne opstilling bevares, når siden gemmes som html og kan
kopieres over til en side i Rapid Weaver. F.eks. denne:

http://web.mac.com/ovesteensmidt/Slaget_ved_Hastings/Regenter.html
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt