Snow Leopard på PC
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-09 14:58

Nu hvor Apple har skrevet et OS til Intels cpu:

Hvornår får vi mon et hack så vi kan installere det på en PC? Eller er
Intels cpu til mac meget forskellig fra den de laver til PC?

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-09 14:57

Hej Mikkel,

> Hvornår får vi mon et hack så vi kan installere det på en PC? Eller er

Det kom for over 3 år siden.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-09 17:42

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej Mikkel,

> Det kom for over 3 år siden.

Nå for søren, der kan man se. Er det mon umagen værd? Der er jo
potentielt mange tusind kr. at spare...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-09 17:48

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Nå for søren, der kan man se. Er det mon umagen værd? Der er jo
> potentielt mange tusind kr. at spare...

nej ... du skal have den rigtige kombination af hardware (det skal
ligene en mac så meget at driverne enten passer eller der skal være
skrevet drivere til det) .. det er tidskrlvende, bøvlet og potentielt
ustabilt.

Hvis man vil bixe med det for sjov fint, men til alt andet er de par
tusinde givet godt ud til "den ægte vare"*

/thomas

* og så lader vi legaliteten liggende i denne omgang

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-09 19:34

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> ligene en mac så meget at driverne enten passer eller der skal være
> skrevet drivere til det) .. det er tidskrlvende, bøvlet og potentielt

Ja, det tænkte jeg nok. Jeg spurgte nu også mest af nysgerrighed.

> Hvis man vil bixe med det for sjov fint, men til alt andet er de par
> tusinde givet godt ud til "den ægte vare"*

Det er nu mere end et par tusinde så vidt jeg kan se, men lad det ligge.

> * og så lader vi legaliteten liggende i denne omgang

(Hvorfor skulle det ikke være lovligt?)

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-09 19:39

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Ja, det tænkte jeg nok. Jeg spurgte nu også mest af nysgerrighed.

> Det er nu mere end et par tusinde så vidt jeg kan se, men lad det ligge.

Det kommer da an på hvad for noget hardware vi snakker om ... hvis du
sammen ligner det samme hardware så er prisforskellen ikke så stor.
(hvis du altså sammenligner mærkevare PC med Mac'er ....)

> (Hvorfor skulle det ikke være lovligt?)

Fordi den EULA* du accepter ved installation indeholder en passus der
siger at OS X kun må/kan installeress på en "Apple Branded" computer ...

/thomas

* End user License Agreement

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-09 20:01

Thomas von Hassel skrev:

> Fordi den EULA* du accepter ved installation indeholder en passus der
> siger at OS X kun må/kan installeress på en "Apple Branded" computer ...

Står der noget om at den skal være LAVET af Apple, eller blot at den
skal have et Apple-mærke et sted? :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-09 20:32

> Står der noget om at den skal være LAVET af Apple, eller blot at den
> skal have et Apple-mærke et sted? :)

hehe ... touché :)

/thomas

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 21-09-09 16:03

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Står der noget om at den skal være LAVET af Apple, eller blot at den
> skal have et Apple-mærke et sted? :)

Gad vide om den passus i EULA er bindende efter dansk lovgivning?

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-09 17:29

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Gad vide om den passus i EULA er bindende efter dansk lovgivning?

du følger ikke med her til dagligt hva' ? ;)

vi har lige haft det oppe at vende .. 2 gange efterhånden... fakta er at
ingen dansk (eller international for den sags skyld) har sagt hverken a
eller b mht. hvad du kan skrive i en EULA og forvente at den holder vand
i et evt. retsligt efterspil. For nuværende agerer software producenter
som om det gør.

/thomas

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 21-09-09 17:33

Thomas von Hassel skrev:

> du følger ikke med her til dagligt hva' ? ;)

Næ! jeg ejer ingen mac, så...

> [...]
> eller b mht. hvad du kan skrive i en EULA og forvente at den holder vand
> i et evt. retsligt efterspil. For nuværende agerer software producenter

Det var også hvad jeg forestillede mig.

Det er en dum situation at stå i som forbruger, og det gælder
selvfølgelig ikke bare dette men mange andre licensspørgsmål.

Mikkel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-09 18:10

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Nå for søren, der kan man se. Er det mon umagen værd? Der er jo
> potentielt mange tusind kr. at spare...

Har du nogensinde prøvet at køre Windows på et system uden officielle
drivere?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-09-09 19:33

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Har du nogensinde prøvet at køre Windows på et system uden officielle
> drivere?

Ork ja, det kan man få mange "sjove" timer ud af

Mikkel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-09 20:02

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Ork ja, det kan man få mange "sjove" timer ud af

Ok, situationen minder RIGTIGT meget om det...

Du kan søge på Hackintosh for at se hvad andre har lavet. Personligt,
er jeg blevet for gammel til at synes dét er en sjov leg :)

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-09 05:08

> Ok, situationen minder RIGTIGT meget om det...
>
> Du kan søge på Hackintosh for at se hvad andre har lavet. Personligt,
> er jeg blevet for gammel til at synes dét er en sjov leg :)

Det er jo også tidsspilde hvis man i forvejen er i besiddelse af en
Intel-mac ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-09 06:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er jo også tidsspilde hvis man i forvejen er i besiddelse af en
> Intel-mac ...

Det har OP sikkert ikke, og er ude efter en billig genvej. Den billige
genvej er så en Mac Mini ... eller en iMac hvis man ikke har en skærm i
forvejen .. eller en hvid macbook hvis man vil være bærbar ... det
koster jo ikke 17.000 at komme igang ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-09 07:12

> [...]
> genvej er så en Mac Mini ... eller en iMac hvis man ikke har en skærm i
> forvejen .. eller en hvid macbook hvis man vil være bærbar ... det

MacMini: 4.599,-
MacBook: 7.299,-
iMac: 8.499,-

<http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac?mco=NzcwNjgzMA>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-09-09 21:38

> [...]

> Hvornår får vi mon et hack så vi kan installere det på en PC? Eller er
> Intels cpu til mac meget forskellig fra den de laver til PC?

Jeg er lige netop blevet opmærksom på at der findes et lille (og ganske
dyrt) usb-hack, jeg har dog ingen konkrete erfaringer og tilsyneladende
er det leoparden uden sne der er understøttet (10.5). Nedenfor er der en
"hands-on" artikel og en artikel fra Toms Hardware, der fortæller om
hardwaren med komponenter til en samlet værdi på omkring 10$.

EFIX:
<http://www.orange-systems.co.uk/page0/efix_bootmodules.html>

Hands on:
<http://www.reghardware.co.uk/2009/08/26/efix_os_x_on_generic_pc/>

Review: EFiX Dongle Perfectly Transforms PC to Mac
<http://gizmodo.com/5049756/review-efix-dongle-perfectly-transforms-pc-t
o-mac>

Exclusive Report: EFI-X Mac Booter, A Scam?
<http://www.tomshardware.com/news/asem-efix-mac-chameleon,8617.html>

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-09-09 08:14

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> o-mac>
>
> Exclusive Report: EFI-X Mac Booter, A Scam?

Nu skal jeg ikke komme ind på EFI-X dimsen som sådan, jeg har aldrig
haft den i hænderne. Prisen er absurd fordi en af "fiduserne" ved at
ville lægge OS X på alm. PC hardware jo skulle være den billige pris ...

Men at pille noget fra hinanden, tage listeprisen på komponenterne,
lægge dem sammen og kræve at produktet bliver solgt for det er utopi og
uden hold i virkeligheden. Folk gør det samme med Apple og f.eks. iPods.
De glemmer bare produktionsomkostninger, fragt, markedsføring og ikke
mindst software udvikling og r&d ....

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 30-09-09 13:36

> [...]
> uden hold i virkeligheden. Folk gør det samme med Apple og f.eks. iPods.
> De glemmer bare produktionsomkostninger, fragt, markedsføring og ikke

Så vidt jeg kan forstå angår "debatten" vist rimeligheden af
opgraderingsprisen af dimsen fra 1.0 og til 1.1, hvor der tilsyneladende
er blevet slået på at netop hardware skulle være af højere kvalitet,
fordi version 1.0 var ustabil på en række punkter.

~ Jørgen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-09 17:09

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> uden hold i virkeligheden. Folk gør det samme med Apple og f.eks. iPods.
> De glemmer bare produktionsomkostninger, fragt, markedsføring og ikke

Det jeg kunne forstå på linkene var at folk ikke var sure over
komponenterne var billige, men at det software der lå i, var camuflerede
opensource projekter.

Havde EFIX selv lagt en masse arbejde i sagen, var det naturligvis noget
andet.