Brænderprogram
Fra : Steen

Dato : 15-09-09 14:56

Min /meget gamle/ version af Toast virker ikke under Sneleoparden, så
jeg har siddet og leget lidt med Burn, LiquidCD og Disco.

Ingen af dem er dog så gode som Toast (som bekendt koster penge). Er der
andre alternativer jeg bør kigge på?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-09 15:01

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg har siddet og leget lidt med Burn, LiquidCD og Disco.
>
> Ingen af dem er dog så gode som Toast (som bekendt koster penge). Er der

.... og du kan ikke nøjes med den indbyggede brænder funktion ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 15-09-09 15:40

> ... og du kan ikke nøjes med den indbyggede brænder funktion ?
>

> /thomas

Synes det er en smule bøvlet, fx en kopiere en CD....så var Toast dejlig
nem at arbejde med
--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-09 16:25

Thomas von Hassel skrev:

> .... og du kan ikke nøjes med den indbyggede brænder funktion ?

Jeg har også leget lidt med tanken om Toast fordi Eyetv kan eksportere
til den, men åbenbart ikke til Diskbrænder (dumme Elgato).

Men prisen afskrækker, til det behov jeg har.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-09 16:42

> Jeg har også leget lidt med tanken om Toast fordi Eyetv kan eksportere
> til den, men åbenbart ikke til Diskbrænder (dumme Elgato).

jeg tror jeg brænder 3-4 gange om året ... hvorfor vil du brænde den
Eyetv ting ud ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-09 16:51

Thomas von Hassel skrev:

> jeg tror jeg brænder 3-4 gange om året ... hvorfor vil du brænde den
> Eyetv ting ud ?

Øh, en DVD i en mappe til en regnvejsdag?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-09 18:09

> Øh, en DVD i en mappe til en regnvejsdag?

du skal bare have noget mere diskplads ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-09 19:25

Thomas von Hassel skrev:

> du skal bare have noget mere diskplads ..

Tjoh, men jeg vil stadig helst have en DVD til dvd-afspilleren...

Pyt, kan være jeg får sat mig ind i MPEG2 så.

Fra : N/A

Dato : 16-09-09 15:59

Fra : N/A

Dato : 16-09-09 15:59

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-09 21:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har også leget lidt med tanken om Toast fordi Eyetv kan eksportere
> til den, men åbenbart ikke til Diskbrænder (dumme Elgato).

Og ver. 10.x kan direkte bruges som Elgato afspiller både de nuværende
og en del af de ældre modeller.

> Men prisen afskrækker, til det behov jeg har.

Køb den gennem SmithMicro. Det sparer du ret meget på...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 15-09-09 10:13

On 15 Sep., 17:24, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Jeg har også leget lidt med tanken om Toast fordi Eyetv kan eksportere
> til den, men åbenbart ikke til Diskbrænder (dumme Elgato).
>
> Men prisen afskrækker, til det behov jeg har.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Toast 9 for eksempel har et afspillerprogram der kan afspille af-
krypterede Blu-Ray. Det er faktisk Elgatos program, som er det samme
som TV-programmet, bare uden TV stationsmuligheder. Elgato-navnet
frembæres helt klart.

Med hensyn til den ublu pris på Toast, så mindes jeg den Peter Pan-
film der lige har spillet på TV2 Film/HD med Robbie Williams og
Dustin Hoffman! Piraten udtalte:
"The world needs Captain James Hook!"
hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 15-09-09 10:20

On 15 Sep., 17:41, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> jeg tror jeg brænder 3-4 gange om året ... hvorfor vil du brænde den
> Eyetv ting ud ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
EyeTV optager i mpeg2 som lige kan serves over til en DVDframstilling
på Toast. Det er nok det han mener, hvis jeg skal gætte.Når man vælger
at eksportere far EyeTv i et andet format, så foregår det ved at den
laver 2 filer. Først optages i Mpeg2 og denne fil konverteres så i
EyeTV til en m4v til en iPod, eller til Apple Tv.

Og så må jeg hellere sige at jeg klarer mig med min EyeTV 2,x, fordi
jeg beholder den på Leopard MacBook. Så du behøver ikke pines af
problemet. Jeg klarer mine problemer selv.))

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-09 18:09

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> hvorfor vil du brænde den > Eyetv ting ud ?
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, EyeTV optager i mpeg2

eller mpeg4/h.264

> [...]
>
> Og så må jeg hellere sige at jeg klarer mig med min EyeTV 2,x, fordi jeg
> beholder den på Leopard MacBook. Så du behøver ikke pines af problemet.

dit problem er at du er nærig ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-09 21:03

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> EyeTV optager i mpeg2 som lige kan serves over til en DVDframstilling
> på Toast. Det er nok det han mener, hvis jeg skal gætte.Når man vælger

EyeTV optager i det der kommer fra modtageren hvis det er digitalt (den
laver vist MPEG af analoge signaler) og det er bare den rå bitstrøm fra
senderen.

Men dokumentationen påstår hårdnakket at EyeTV let kan eksportere til
Toast uden omkonvertering så det passer nok.

Fra : N/A

Dato : 15-09-09 21:03

Fra : Lyrik

Dato : 16-09-09 08:47

On 15 Sep., 20:25, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Tjoh, men jeg vil stadig helst have en DVD til dvd-afspilleren...
>
> Pyt, kan være jeg får sat mig ind i MPEG2 så.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Prøv og se den film jeg lige har lavet.
http://luen.dk/eyetv2toast.mov

Du havde ret i at den tager streamen direkte, den er mts, men den er
kodet som mpeg2, lige nu i hvert fald.

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-09 15:59

Lyrik skrev:

> Prøv og se den film jeg lige har lavet.
> http://luen.dk/eyetv2toast.mov

Jow jow. Tak for kigget - du hygger dig rigtigt :)

> Du havde ret i at den tager streamen direkte, den er mts, men den er
> kodet som mpeg2, lige nu i hvert fald.

Der findes flere forskellige SLAGS mpeg formater (som jeg har forstået
det). Eksempelvis er det vi kender som MP3 faktisk MPEG-1 audio layer
3, og ligeledes er der også forskellige MPEG2 standardformater, både til
lyd og billede. Jeg har forholdsvis beskeden forstand på det endnu, men
som jeg TROR det er, er MPEG-PS en enkelt datastrøm optimeret til at
være på et lokalt medie, hvor MPEG-TS indeholder flere sammenflettede
datastrømme optimeret til at der kan være udfald.

Det er MPEG-PS på DVD'erne, og MPEG-TS i de forskellige DVB-udsendte
ting. Det kan man fx se i de ukomprimerede datastrømme ved at man kan
se de sammenflettede kanaler og skifte imellemdem - mener jeg gjorde det
i VLC på et tidspunkt.

Det kan så være at omformningen fra MPEG-TS til MPEG-PS er så trivielt
simpel at det kan gøres under kopieringen til en Toast-datafil. Det ved
jeg ikke endnu.

Fra : N/A

Dato : 16-09-09 21:30

Fra : Lyrik

Dato : 16-09-09 13:27

On 16 Sep., 16:58, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
> Det kan så være at omformningen fra MPEG-TS til MPEG-PS er så trivielt
> simpel at det kan gøres under kopieringen til en Toast-datafil.  Det ved
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvis du ser TsMuxerGui(kører på windows og Leopard, men lige nu ikke
på sneleo.)
Så kan en datastrøm valgfrit blive muxet til en ts, en AVCHD eller en
m2ts, eller en Blu-Ray.
Konverteringen fra det ene tild et andet tager ganske kort tid.

Men den mts stream der var en mpeg2 på EyeTV skulle igennem en
veritabel rendering i Toast, der tog et godt stykke tid.
Hvis den har lavet menuer kan det være en af grundene. jeg har ikke
fået kigget på den endnu.

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-09 21:30

Lyrik skrev:

> Så kan en datastrøm valgfrit blive muxet til en ts, en AVCHD eller en
> m2ts, eller en Blu-Ray.
> Konverteringen fra det ene tild et andet tager ganske kort tid.

Skal vi skyde på det er samme indhold i forskellige flasker?

> Men den mts stream der var en mpeg2 på EyeTV skulle igennem en
> veritabel rendering i Toast, der tog et godt stykke tid.

Ok, SÅ er det ligemeget. Så kan det lige så godt gå via iMovie. Nok
fordi den skulle tilpasse størrelsen af billedet til PAL-DVD? Det må du
kunne se i dine forskellige filer?

(QuickTIme kan iøvrigt også vise teknisk information mens den spiller,
og EyeTV -du behøver slet ikke alt det der åbne-ditten-datten-nowet)

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-09-09 15:22

On 2009-09-15 15:56:12 +0200, isteen@gmail.com (Steen) said:

> [...]
> jeg har siddet og leget lidt med Burn, LiquidCD og Disco.
>
> Ingen af dem er dog så gode som Toast (som bekendt koster penge). Er der

Hvilken version af Toast er det????

Fra : Steen

Dato : 15-09-09 15:40

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hvilken version af Toast er det????

Uh...måske version 3?
Den var nok 5-6 år gammel
--
Steen

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-09-09 15:59

On 2009-09-15 16:39:40 +0200, isteen@gmail.com (Steen) said:

> Uh...måske version 3?
> Den var nok 5-6 år gammel

Ok jeg har en 7 og den ser umiddelbart (har ikke prøvet at brænde) ud
til at virke.

Henrik

Fra : Steen

Dato : 15-09-09 16:13

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Ok jeg har en 7 og den ser umiddelbart (har ikke prøvet at brænde) ud
> til at virke.
>
> Henrik

Den hedder rent faktisk Toast 6 Titanium, og det var en jeg fik sammen
med min allerførste Mac. Efter jeg opdaterede til Sneleopard, kan jeg
starte programmet, men det lukker øjeblikkeligt af sig selv.
--
Steen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-09-09 22:07

> [...]

> med min allerførste Mac. Efter jeg opdaterede til Sneleopard, kan jeg
> starte programmet, men det lukker øjeblikkeligt af sig selv.

Tak for den oplysning. Jeg har osse sådan en (bundlet) version af Toast.
Jeg er svoren Toast tilhænger, fordi det er så tilgængeligt. Så
Sneleoparden kommer nok ikke foreløbig på min MB

Der er jo osse det med If it Works Don't Fix it

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-09 20:55

Steen wrote:

> Uh...måske version 3?
> Den var nok 5-6 år gammel

Hvis den er 5-6 år, må det være en ver. 6.x eller 7.x... - I øvrigt er
ældste ver., der kan køre på OS X 10.4.x ver. 6.x og ver. 7.x på 10.5.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 16-09-09 11:48

> Hvis den er 5-6 år, må det være en ver. 6.x eller 7.x... - I øvrigt er
> ældste ver., der kan køre på OS X 10.4.x ver. 6.x og ver. 7.x på 10.5.x.
>
> mvh. Erik Richard

Det var version 6 har jeg fundet ud af. Så det er måske meget naturligt,
at den trænger til at blibe skiftet ud med noget nyere
--
Steen

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-09-09 16:59

> [...]

> jeg har siddet og leget lidt med Burn, LiquidCD og Disco.
>
> Ingen af dem er dog så gode som Toast (som bekendt koster penge). Er der

Jeg har lige droppet en gammel Toast til fordel for Burn. Jeg synes ikke
jeg savner noget indtil videre. Hvad er det for funktioner du mangler?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Steen

Dato : 15-09-09 17:42

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jeg har lige droppet en gammel Toast til fordel for Burn. Jeg synes ikke
> jeg savner noget indtil videre. Hvad er det for funktioner du mangler?

Jeg ved ikke lige hvad jeg mangler. Det er måske en gang i kvartalet jeg
laver den CD til bilen, så det var bare i weekenden jeg fluks skulle
bruge et brænderprogram.

Jeg har også hentet Burn, som virker okay. Disco virker måske en tand
flottere...og så kommer der røg, nåt programmet brænder
http://www.discoapp.com/
--
Steen

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-09-09 20:37

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg ved ikke lige hvad jeg mangler. Det er måske en gang i kvartalet jeg
> laver den CD til bilen, så det var bare i weekenden jeg fluks skulle
> bruge et brænderprogram.

Det lyder som mit forhold til Open Office. Jeg ville rigtig gerne bruge
det, men brugerfladen er bare lidt for grim... så jeg kommer hele tiden
til at skifte til noget andet...

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-09 21:06

Franz Berliner wrote:

> Jeg har lige droppet en gammel Toast til fordel for Burn. Jeg synes ikke
> jeg savner noget indtil videre. Hvad er det for funktioner du mangler?

Burn er ikke god til DL DVD'er - heller ikke til direkte 1:1 kopiering
af hverken DVD-SL eller DVD-DL.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-09-09 20:07

> Burn er ikke god til DL DVD'er - heller ikke til direkte 1:1 kopiering
> af hverken DVD-SL eller DVD-DL.

Du har sikkert mere erfaring med det end jeg har, men nu har jeg lige
brændt et par DL skiver og kan ikke få den til at fejle.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-09 20:27

Franz Berliner wrote:

> Du har sikkert mere erfaring med det end jeg har, men nu har jeg lige
> brændt et par DL skiver og kan ikke få den til at fejle.

Problemet er, at den kan køre i en periode uden en eneste fejlbrænding,
og så pludselig går det galt. - Det kan komme ved at skifte mærke på
medier, det kan komme ved, at man skifter til et andet brænderdrev eller
computerens styresystem.

Der er ganske enkelt intet mønster. Havde der bare været det, kunne man
måske også finde ind til, hvor fejlen er. Jeg har forgæves nu indtil
flere gange forsøgt at kontakte gruppen bag Burn, men ingen af dem
reagerer på mails. Jeg har også forsøgt gennem adressen på
sourceforge.jp, men får så at vide, at adressen ikke længere eksisterer.
- "...The address you attempted to contact, does not validate anymore in
the sourceforge.jp group...". - Så jeg tror ikke, det er et program, vi
skal regne med i fremtiden... - En skam, der er/var ellers potentiale i
det, - også set for svagtseendes synspunkt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 20:35

> [...]
> skal regne med i fremtiden... - En skam, der er/var ellers potentiale i
> det, - også set for svagtseendes synspunkt...

Sidste commit til deres svn var ellers for 11 dage siden:

<http://burn-osx.svn.sourceforge.net/viewvc/burn-osx/trunk/burn/Source/?
sortby=date>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 20:39

> Sidste commit til deres svn var ellers for 11 dage siden:
>
> <http://burn-osx.svn.sourceforge.net/viewvc/burn-osx/trunk/burn/Source/?
> sortby=date>

Borset fra det så bruger Burn "bare" det indbyggede disc burning
framework så mht. selve brændingen er den lige så god/dårlig som Finder/
Disk Utility.

/thomas

Fra : Steen

Dato : 16-09-09 21:06

> Borset fra det så bruger Burn "bare" det indbyggede disc burning
> framework så mht. selve brændingen er den lige så god/dårlig som Finder/
> Disk Utility.
>
> /thomas

Jeg har ikke opdaget finten med at kopiere en CD med de indbyggede
værktøjer i OS X. Jeg synes det er behageligt at proppe en CD i dyret,
trykker på "kopier", og så bytte med en blank skive, når der bedes om
det. Med de indbyggede værktøjer, skal man kopiere filer over på
harddisken, og derefter brænde dem. Er det korrekt?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 21:14

> [...]
> Med de indbyggede værktøjer, skal man kopiere filer over på harddisken, og

ja, du laver et image af disken som du brænder tilbage ... ja, det er et
step eller 2 mere, men jeg har efterhånden vændet mig til at gøre så
meget som muligt uden 3.parts værktøjer .. så står man ikke og mangler
det den dag man står med en maskine som kun har std. værktøjer
installeret ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 17-09-09 07:26

> [...]
> meget som muligt uden 3.parts værktøjer .. så står man ikke og mangler
> det den dag man står med en maskine som kun har std. værktøjer

Jeg må prøve at lege lidt nærmere en dag. Sidst gjorde jeg det, at jeg
trak alle audiofiler fra en CD ind på skrivebordet (og derefter bruger
systemet lidt tid på at kopiere filerne). Derefter oprettede jeg en "ny
mappe til brænding", og brændte med det indbyggede system
--
Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-09 21:39

Thomas von Hassel wrote:

> Borset fra det så bruger Burn "bare" det indbyggede disc burning
> framework så mht. selve brændingen er den lige så god/dårlig som Finder/
> Disk Utility.

Og bortset fra det, har /du/ læst kildekoden? Burns frame engine er ikke
og har aldrig været den samme som Apples DiskBurner kildekode! Burn
grundkode - framework om du vil, - er en gammel grundkode, som Apple
også benyttede til deres DiskBurner i OS X 9.2.x og 10.0-10.2. Den
eneste umiddelbare forskel er, at Burn nu er omskrevet til cocoa - eller
rettere, - det skulle det være, men det er det bare ikke, - og ikke kun
carbon som i DiskBurner.

Jeg har haft det program splittet til atomer for at se, om det var
muligt at finde ud af, hvor det går galt. Der er ganske enkelt så mange
røde streger, når programmet dekompileres, så det er lige før, der er
flere røde end sorte linier!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-09 21:44

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> muligt at finde ud af, hvor det går galt. Der er ganske enkelt så mange
> røde streger, når programmet dekompileres, så det er lige før, der er

Var det ikke nemmere bare at kigge i kildeteksten?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-09 05:57

> [...]
> grundkode - framework om du vil, - er en gammel grundkode, som Apple
> også benyttede til deres DiskBurner i OS X 9.2.x og 10.0-10.2.

nu må du bestemme dig .. du kan ikke være uenig med mig og dig selv i
samme sætning ...

men du kan jo selv kigge i koden:

<http://burn-osx.svn.sourceforge.net/viewvc/burn-osx/trunk/burn/Source/K
WBurner.h?view=markup>

3 #import <Cocoa/Cocoa.h>
4 #import <DiscRecording/DiscRecording.h>

ser ud til at den bruger Cocoa og Apple's DiscRecording API ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-09 11:36

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> 3 #import <Cocoa/Cocoa.h>
> 4 #import <DiscRecording/DiscRecording.h>
>
> ser ud til at den bruger Cocoa og Apple's DiscRecording API ...

Og som jeg skrev, så er det ikke samme kode i Burn som i den ver., der
nu bruges i OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-09 11:52

> Og som jeg skrev, så er det ikke samme kode i Burn som i den ver., der
> nu bruges i OS X.

så siger vi det ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-09 21:31

Thomas von Hassel skrev:

> Sidste commit til deres svn var ellers for 11 dage siden:
>
> <http://burn-osx.svn.sourceforge.net/viewvc/burn-osx/trunk/burn/Source/?
> sortby=date>

Hvor kom så det der sourceforge.jp fra? Jeg har kun hørt om
sourceforge.net (men dem besøger jeg godt nok også tit).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-09 20:50

Steen wrote:
> [...]
> jeg har siddet og leget lidt med Burn, LiquidCD og Disco.
>
> Ingen af dem er dog så gode som Toast (som bekendt koster penge). Er der

Der er også DiscBlaze, men den er ikke bedre end Burn, nærmest
tværtimod, så den vil jeg ikke anbefale...

Og så er der NTI Dragon Burn 4.5.0.11, men den er ikke opd. endnu, så
jeg véd ikke, om den virker på 10.6.
http://www.ntius.com/en/us/product/Dragon_burn.asp

Men jeg vil anbefale dig at opg. til seneste Toast. Det er og bliver det
bedste brænderværktøj til OS X. Den kan ofte købes til en favørpris på
$69-89USd gennem SmithMicro. Lidt afh. af din egen ver., kan du måske
købe den direkte hos Roxio til nogenlunde samme pris. - Jeg gav fx.
$69,99USd for en upg. fra ver. 7.x til 10.x

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 15-09-09 22:59

> [...]

> jeg har siddet og leget lidt med Burn, LiquidCD og Disco.
>
> Ingen af dem er dog så gode som Toast (som bekendt koster penge). Er der

Hvad er der i vejen med Diskværktøj?
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Jesper

Dato : 15-09-09 23:10

> Hvad er der i vejen med Diskværktøj?

I Snow Leopards Diskværktøj har jeg en herlig Menu der hedder
Fejlfinding (hedder antageligvis Debugging på engelsk), hvor der er
mulighed for at gennemtvinge opdatering af diskliste og visning af alle
partitioner.

Fra : Steen

Dato : 16-09-09 11:48

> Hvad er der i vejen med Diskværktøj?