Procedure - komplet reinstallation
Fra : Palle

Dato : 12-09-09 12:25

Hey!

Efter opgradering til Snow Leopard er der begyndt at komme et par
glitches hist og her.

Min 3 år gamle iMac er født med Tiger. Opgraderet til Leopard, og igen
til Snow Leopard.

Nu har jeg lyst til at lave en koplet reinstall og starte på en frisk.
Så kan mit home dir også få et rigtigt navn

Jeg har en Time Machine der gemmer.

Hvordan skal jeg gøre for at få fjernet alt og lagt en frisk Snow Leopard på?

Noget med at Boote med Snow Leopard disken i og holde en tast nede?

Skal man egentlig på et tidspunkt kyle sine gamle disk i for at
verificere at man har grund OS man har opfraderet på?

På forhånd tak.

--
Palle

Fra : Jon

Dato : 12-09-09 12:43

Palle <devnull@invalid.invalid> wrote:

> Hvordan skal jeg gøre for at få fjernet alt og lagt en frisk Snow Leopard på?

Google: "snow leopard" "Clean Install"
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Palle

Dato : 12-09-09 13:07

On 2009-09-12 13:42:35 +0200, see_signature@invalid.com (Jon) said:

> Google: "snow leopard" "Clean Install"

Wow!

Fra : Palle

Dato : 12-09-09 13:42

On 2009-09-12 14:07:05 +0200, Palle <devnull@invalid.invalid> said:

> Wow!

Nu fulgte jeg dit fesne råd alligevel.

Har du selv prøvet? De er jo lige så mange beskrivelser af "Clean
Install" som der er iMacs på kloden.

Formatering, journalized. Partitionering. "Hit C on Boot", "What about
Time Machine" etc...

Nogen der har et andet slags svar?

--
Palle

Fra : Jon

Dato : 12-09-09 14:17

Palle <devnull@invalid.invalid> wrote:

> Nu fulgte jeg dit fesne råd alligevel.

Jeg antar "fesent" tilsvarer norsk "gjerrig" eller noe slikt. Poenget
mitt var at det følger dokumentasjon med, og mange der ute har gjort
dette. Du kan like gjerne gjøre lete-arbeidet som noen annen, siden det
er du som spør, ikke?

På ett av de forslag jeg fant, sto det om "Clean Install: Wipe your disk
and install SL." Det er vel det det handler om? Og så bør du altså ha en
ekstern disk med f.eks. TM-backup på, så du kan legge ting tilbake.

> Har du selv prøvet?

Nei. (Se header - jeg bruker PPC-Mac.) Men dette har ikke vært
vessentlig forskjellig de 20 år jeg har brukt Mac - i alle fall ikke de
siste åtte.

> Formatering, journalized. Partitionering. "Hit C on Boot", "What about
> Time Machine" etc...

La det alt sammen være.

Du trenger en backup, f.eks. TM, og så sletter du din disk med Disk
Utility på Install DVD, og installerer SL. Deretter henter du backup
tilbake. Done.

> Nogen der har et andet slags svar?

Se over.

Fra : Palle

Dato : 12-09-09 20:36

On 2009-09-12 15:16:44 +0200, see_signature@invalid.com (Jon) said:

> [...]
> mitt var at det følger dokumentasjon med, og mange der ute har gjort
> dette. Du kan like gjerne gjøre lete-arbeidet som noen annen, siden det

Ved ikke hvad "gjerrig" betyder, såeee....

Dokumentation er der på de fleste ting som diskuteres i især tekniske
nyhedsgrupper. I Princippet kan alle svar findes et sted på Google, og
så kunne vi ligeså godt slette denne snakke gruppe?

> På ett av de forslag jeg fant, sto det om "Clean Install: Wipe your disk
> and install SL." Det er vel det det handler om? Og så bør du altså ha en
> ekstern disk med f.eks. TM-backup på, så du kan legge ting tilbake.

Rigtigt det er det jeg vil, og det jeg har.

> Nei. (Se header - jeg bruker PPC-Mac.) Men dette har ikke vært
> vessentlig forskjellig de 20 år jeg har brukt Mac - i alle fall ikke de
> siste åtte.

Jeg mente: "Har du selv prøvet at foretage søgningen på Google"

Jeg kigger sjældent i folks headere, og desuden kan det jo ikke
udelukke at du har prøvet det på andre maskiner end din egen vel?

> La det alt sammen være.

Jeg fulgte jo bare dit råd! (Spørg Google, vores bedste ven)

> Du trenger en backup, f.eks. TM, og så sletter du din disk med Disk
> Utility på Install DVD, og installerer SL. Deretter henter du backup
> tilbake. Done.

Sådan. Endelig klar tale! (Selvom detaljeringsgraden er relativ lille)

> Se over.

Jep!

Fra : Jon

Dato : 13-09-09 00:56

Palle <devnull@invalid.invalid> wrote:

> Jeg mente: "Har du selv prøvet at foretage søgningen på Google"

Selvsagt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-09 14:34

Palle skrev:

> Noget med at Boote med Snow Leopard disken i og holde en tast nede?

Lav en komplet Time Machine backup.

Tryk C mens du genstarter med dvd'en i drevet.

Lav en "slet-alt-installation", og opret en smidvækbruger som administrator.

Efter færdig installation, brug overførselsassistenten til at trække din
gamle bruger ind fra Time Machine og tildel den
administratorrettigheder. Herefter kan din smidvækbruger smides væk :)

Fra : Palle

Dato : 12-09-09 20:37

On 2009-09-12 15:33:43 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Lav en komplet Time Machine backup.
>
> Tryk C mens du genstarter med dvd'en i drevet.
>
> Lav en "slet-alt-installation", og opret en smidvækbruger som administrator.

Det virker ikke som om Slet-alt-installation er en reel mulighed i processen?

Såvidt jeg lige er blevet belært skal jeg igennem disk utilities og
slette partitionen og reinstallere påny?

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 21:03

> [...]

> Såvidt jeg lige er blevet belært skal jeg igennem disk utilities og
> slette partitionen og reinstallere påny?

jep .. det er nok gjort fordi for mange har valg "slet og install" uden
at være klar over at slet rent faktisk betød, ja, SLET ALT PÅ DIN DISK

/thomas

/thomas

Fra : Palle

Dato : 12-09-09 22:10

On 2009-09-12 22:03:26 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jep .. det er nok gjort fordi for mange har valg "slet og install" uden
> at være klar over at slet rent faktisk betød, ja, SLET ALT PÅ DIN DISK

Røvet

Jeg sletter selv.

Eneste jeg egentlig er lidt i tvivl om at migrering af de data jeg har
på min Time Machine. Jeg har to brugere på denne iMac. Min iTunes og
mit iPhoto ligger på sin egen eksterne disk. Mails er på IMAP.

Så det er egentlig kun mine dokumenter jeg skal back'e-up. Dem kan man
jo lige så godt bare kopiere tibage efter install. Er der nogle
problemer med at tilgå data på Tidsmaskinen bagefter? Data er vel ikke
låst til konti, brugere mv.?

--
Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-09 21:07

Palle skrev:

> Det virker ikke som om Slet-alt-installation er en reel mulighed i
> processen?

Jeg har ikke kendskab til den præcise installer i 10.6, men den til 10.5
kan godt.

Fra : Lyrik

Dato : 12-09-09 18:09

On 12 Sep., 13:24, Palle <devn...@invalid.invalid> wrote:
> [...]
>
> Skal man egentlig på et tidspunkt kyle sine gamle disk i for at
> verificere at man har grund OS man har opfraderet på?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har selv gjort det på samme maskine. Sluk, skiven i! Tænd og hold
"ALT" nede så får du valget at du kan boote fra skiven.(Med
retningspilene hen til boot fra skiven og tryk return)

Når du når til valg af sprog inden installationen, så er der dukket en
diskværktøjsmenu op som du åbner og blanker disken af med og vælger én
eneste partition på hele disken, nemlig Mac journalised.
Så installerer du bare. Den spørger ikke om en skid og den skal ingen
skiver se! Den har ikke engang et serienummer du skal bruge og du kan
kalde dig for Anders And Paradisæblevej 111 uden at det får
indflydelse på din installation!

Bagefter skal du smide din iLife pakke i og installere den. Intro, se
den her:
http://luen.dk/Snow_Leopard.mov

Hilsen Jens

Fra : Palle Kølln

Dato : 13-09-09 16:30

On 2009-09-13 02:08:40 +0200, Lyrik <jenserikbech@gmail.com> said:

> [...]
> skiver se! Den har ikke engang et serienummer du skal bruge og du kan
> kalde dig for Anders And Paradisæblevej 111 uden at det får

Gik glidende og uden besvær.

Havde heldigvis kopieret en masse af mine filer fra dokument mapperne
som jeg så har kopieret manuelt. "Heldigvis" fordi Time Machine
konceptet skuffede en anelse her. Kunne ikke importere tingene uden at
importere de gamle brugere og alt dets skrammel.

Fred være med det.

Eneste jeg jeg mangler nu er mine kontaktpersoner. Gad vide hvordan man
ekstraherer dem ud af en tidsmaskine når ikke man gider importere hele
dynen?

--
Palle

Fra : Palle

Dato : 13-09-09 17:23

Til gengæld lærte jeg at Unison er så sød at sætte ens konto op for en.

Snupper lige ens kontakkort fra adressebogen og smider ind. Tak til
Unison for at have delt min E-mail adresse ud til 1x 10E99 spamhøstere.
Og til gengæld efterladere skidtet ingen muglighed for at cancle en
post.

Pssshhh......

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-09 17:50

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> [...]
> Unison for at have delt min E-mail adresse ud til 1x 10E99 spamhøstere.
> Og til gengæld efterladere skidtet ingen muglighed for at cancle en

Jeg kan berolige dig .. jeg har altid brugt min rigtige email adresse og
får ikke mere eller mindre spam af den grund.

/thomas

Fra : Palle

Dato : 13-09-09 19:18

On 2009-09-13 18:50:22 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jeg kan berolige dig .. jeg har altid brugt min rigtige email adresse og
> får ikke mere eller mindre spam af den grund.

Hmmm... Tak.

Synes ikke helt det er min erfaring, men det kan jo være det er blevet
bedre over tid. Pyt så

--
Palle