forvirrende update til 10.6
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-09 10:37

En af mine venner besluttede sig for at opdatere hans 10.4.11 til 10.6
Til gormålet købte han den billige update, som jeg så forklarede ikke
kunne opdatere 10.4.11

Det kunne den godt. Og efter en halv time står der 10.6 over alt, og
det hele blev installeret.

Så forlarede jeg ham at det jo ikke kunne være et "rigtigt" 10.6, da
aktivitets monitor viser at intet kører 64 bit på en core 2 duo

Spørgsmålet er derfor hvad det så er han har installeret?

Da han så ringer i dag, forklarer han at han hae slettet harddisken (
efter lidt CCC af det originalen 10.4.11)
Og det kan også lade sig gøre med en 10.6 update disk til 229 kroner.

Igen med samme resultat, at intet kører 64 bit..

Igen hvad er det så han har installeret.

Lidt google viser at andre har gjort det samme, og også har fået det
til at fungere..
Der er bare ikke nogen der forklarer hvad det så er der er blevet installeret.
For det er jo i hvert fald ikke 10.6
eller er det??

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 10:47

<ecozyz> wrote:

> [...]
> til at fungere..
> Der er bare ikke nogen der forklarer hvad det så er der er blevet installeret.

Den eneste forskel på om du køber den ene eller den anden 10.6
opdatering er om du har styr på licensen ... skiven er den samme.

Er det "Kind" colonnen i activit monitor i kigger på ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 10:48

> Den eneste forskel på om du køber den ene eller den anden 10.6 opdatering
> er om du har styr på licensen ... skiven er den samme.
>
> Er det "Kind" colonnen i activit monitor i kigger på ?

hvilken maskine er det ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-09 11:25

On 2009-09-11 11:46:47 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> opdatering er om du har styr på licensen ... skiven er den samme.
>
> Er det "Kind" colonnen i activit monitor i kigger på ?

jep.. og så var det lige jeg tænkte mig om i ti sek..
hans maskine er en 1.83 core duo
IKKE en
core duo 2

er dog stadig overrasket over at det er muligt at lave et clean install
med en update disk ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 11:31

<ecozyz> wrote:

> jep.. og så var det lige jeg tænkte mig om i ti sek.. hans maskine er en
> 1.83 core duo IKKE en core duo 2

bingo .. den kan ikke klare 64bit ..

> er dog stadig overrasket over at det er muligt at lave et clean install
> med en update disk ?

som jeg skriver .. det er den samme disk du får i hånden ... det er bare
licensen og label der er forskellig.

Og det er da rart at du ikke er pisket til at installere 10.5 først og
så opdatere hvis f.eks. din disk går syd...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 15:26

> bingo .. den kan ikke klare 64bit ..

En MacBook med Intel Core 2 Duo kan afvikle programmer i 64 bit, men
Sneleoparden kan ikke selv køre 64 bit, i hvert fald ikke før Apple
kommer med en firmwareopdatering til EFIen.

> som jeg skriver .. det er den samme disk du får i hånden ... det er bare
> licensen og label der er forskellig.

Der følger nu også de nye iLife og iWork med til den »dyre« udgave. For
nogle kan det nok have betydning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 15:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En MacBook med Intel Core 2 Duo kan afvikle programmer i 64 bit, men
> Sneleoparden kan ikke selv køre 64 bit, i hvert fald ikke før Apple
> kommer med en firmwareopdatering til EFIen.

læs dog hvad manden skriver ... det er en Core Duo ... ikke core 2

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 12-09-09 05:27

> læs dog hvad manden skriver ... det er en Core Duo ... ikke core 2

Jeg gjorde såmænd blot opmærksom på at heller ikke Core 2 kunne køre 64
bit før Apple måtte komme med en firmware opdatering af EFI, noget man
ellers ud fra tråden kunne have troet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 07:14

> Jeg gjorde såmænd blot opmærksom på at heller ikke Core 2 kunne køre 64
> bit før Apple måtte komme med en firmware opdatering af EFI, noget man
> ellers ud fra tråden kunne have troet.

Ikke korrekt ... du kan sagtens tvinge en Core 2 Dou til at boote en
64bit kernel ... men så skal du vide hvorfor du har brug for det.

=//thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-09 11:12

ecozyz skrev:

> Igen med samme resultat, at intet kører 64 bit..

Der er både en 32 bit og en 64 bit kerne, og med mindre der er RIGTIG
god grund til det, vælges 32 bit kernen.

Du kan stadig køre 64-bit PROGRAMMER. Prøv fx Java 6 :)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-09-09 13:07

ecozyz writes:

> er dog stadig overrasket over at det er muligt at lave et clean
> install med en update disk ?

Forskellen på Apple og mange andre unavngivne leverandører (Genuine
Advantage?), er at Apple synes at du skal have en god oplevelse som
bruger, så betaler du sikkert for de licenser du officielt skal betale
for.

Med mindre, at der er flere penge i at give dig en dårlig
oplevelse. QuickTime Pro, f.eks.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 13:10

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> for.
>

> Med mindre, at der er flere penge i at give dig en dårlig

hvad var der galt med QuickTime Pro ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-09 15:26

> [...]

> Advantage?), er at Apple synes at du skal have en god oplevelse som
> bruger, så betaler du sikkert for de licenser du officielt skal betale

Gælds ikke for [Sne?] Leopard Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-09-09 13:44

> hvad var der galt med QuickTime Pro ?

30 dollars, ca. I realiteten var alt hvad du fik ekstra en QuickTime
player med et par ekstra features slået til, samt et MPEG2 codec. Hvis
du undlod at betale måtte du downloade et freeware produkt der kunne
det samme, bare gratis. Og så indeholdte standard QuickTime playeren
ovenikøbet de forventede features i menuen, bare med et "Pro" symbol
og vist med lysegråt, så man rigtigt kunne se, at funktionen skam var
der, den ventede bare på et kreditkort til en ekstra betaling.

QuickTimeX har, så vidt jeg kan, afskaffet Pro udgaven.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 13:46

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> 30 dollars, ca. I realiteten var alt hvad du fik ekstra en QuickTime
> player med et par ekstra features slået til, samt et MPEG2 codec.

mpeg2 codec koster ekstra ...

> [...]
> der, den ventede bare på et kreditkort til en ekstra betaling.
>
> QuickTimeX har, så vidt jeg kan, afskaffet Pro udgaven.

jep .. næsten. QuickTIme er jo bare et framework, Apple plan for
fremtiden er at lade 3.parts udviklere lave de ananverede programmer ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-09 23:13

> jep .. næsten. QuickTIme er jo bare et framework, Apple plan for
> fremtiden er at lade 3.parts udviklere lave de ananverede programmer ...

Indtil da kan man bare installere Quicktime 7 Pro, hvis man har betalt
for den. Der er visse funktioner, der ikke er i QuickTime X. Den nye
QuickTime X er jo et nyt og umodent produkt. Med tiden vil der komme
flere funktioner.

<http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars/6>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-09 23:13

<ecozyz> wrote:

> [...]
>
> Igen med samme resultat, at intet kører 64 bit..
>
> Igen hvad er det så han har installeret.

Det er skam Snow Leopard, han har installeret. Apple har nemlig ikke sat
nogle begrænsninger for installationen, men stoler på, at folk betaler
for de licenser, de bruger. På den måde bliver den ærlige bruger ikke
generet af spærringer og lange koder.
Apple har valgt, at det kun er de nyeste Xserve, der starter med
en kerne på 64 bit. Der mangler nemlig 64 bit-udgaver af så mange
drivere, at almindelige brugere ofte får problemer, hvis de kører 100% i
64 bit. Derfor kan man godt køre programmer, der er 64 bit. Du kan læse
lidt mere om det her:

<http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars/5>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 07:15

> <http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars/5>

Mr. Siracusa er nok glad for alle de hits der kommer fra danmark ;)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-09 17:18

<snip>

> [...]
> almindelige brugere ofte får problemer, hvis de kører 100% i 64 bit.
> Derfor kan man godt køre programmer, der er 64 bit. Du kan læse lidt mere

Tja. Min er en Macbook5,2 og ikke på listen i det nederste. Men jeg
regner med den kan klare 64-bit Vista

Jeg må prøve med

: For all K64-capable Macs, boot while holding down "6" and "4" keys
: simultaneously to select the 64-bit kernel.

- når jeg engang for taget mig sammen til at lægge Snowy på.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.