MacBook
Fra : Jan Pedersen

Dato : 08-09-09 01:05

Jeg er en af de uheldige mennesker der købte en MacBook efter at Apple
havde ændret specifikationerne for en sådan: nemlig fjernet firewire
understøttelsen. Jeg købte primært min MacBook for at lave musik på den.
Ikke professionelt men bare på amatør plan. Desværre er alle de fede
lydkort med firewire :( Herudover var jeg blevet belært om at OS X var
mere stabilt end WIndows....Well på en optage session af 2 timers
varighed havde jeg 4 nedbrud i Reaper. Har jeg aldrig haft i Reaper på
en Windows PC. Programmet lukker simpelt hen ned midt i det hele.
Øjensynligt har min Macbook samme konfiguration af HW som min Windows
PC: Dual Core CPU, 2GB RAM, 160GB HD....samme programmer (inkl. plugins)

Jeg er da lidt skuffet ....jeg blev anbefalet at købe MacBook (nej ikke
MacBook Pro, det er overkill til alt andet end Pro brug!). Åbenbart
skulle jeg så havde købt brugt..en af dem med Firewire og jeg er
åbenbart bedre tjent med at lægge Windows XP på den end OS X da jeg
aldrig har haft de omtalte nedbrud i Reaper under Winddows XP på min PC
/ Laptop. Hvad kan I fortælle mig vedr. beskrevne scenario ? (Udover
selvfølgelig jeg er et fjols at investere i MacBook :) hehe)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-09 05:17

Jan Pedersen <affald@janengelbrechtpedersen.dk> wrote:

> [...]
> / Laptop. Hvad kan I fortælle mig vedr. beskrevne scenario ? (Udover
> selvfølgelig jeg er et fjols at investere i MacBook :) hehe)

En Mac er lige så stabil som en PC .. og omvendt .. det skal bare være
sat op rigtigt. Og uden en mere detaljeret fejlbeskrivelse er det svært
at komme med en kvalificeret gæt mht. årsag.

Har du haft XP på den og kørt det uden problemer ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-09 12:10

Hej Jan,

> understøttelsen. Jeg købte primært min MacBook for at lave musik på den.
> Ikke professionelt men bare på amatør plan. Desværre er alle de fede
> lydkort med firewire :(

Tjah, hvis du gerne vil bruge et Firewire-lydkort, så skulle du jo have
købt en computer med Firewire

Der findes dog stadig lydkort til USB som er ganske brugbare til
amatør-musikmageri (og stadig med lav latency). Du kan fx købe et Edirol
UA-25EX til USB. At komme med nærmere forslag er umuligt, da du ikke
beskriver til hvad og hvordan du ønsker at bruge dit lydinterface.

> Herudover var jeg blevet belært om at OS X var
> mere stabilt end WIndows....Well på en optage session af 2 timers
> varighed havde jeg 4 nedbrud i Reaper.

Du må lære at skelne mellem operativsystemet og applikationsprogrammer.
Uanset hvor stabilt OS X er kan det jo ikke gøre noget ved fejl i
applikationsprogrammer.

Jeg vil foreslå dig at kigge på et andet program end REAPER. REAPER har
selvfølgelig den fordel at det er shareware, og dermed gratis at
afprøve... men hvis det kun giver dig frustrationer pga. programfejl, er
det måske værd at kigge på et andet program.

Det kunne fx være Logic, ProTools eller Cubase. Jeg har valgt Logic.

Der findes en billig udgave af samme, Logic Express, som er en lidt
neddroslet version af Logic. Du kan læse mere om den her:

http://www.apple.com/logicexpress/

Logic Express koster 1499 kr. Den store udgave Logic Studio koster 3699 kr.

Jeg oplever ikke nedbrud i Logic.

--
Jens Kristian Søgaard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-09-09 18:16

Jan Pedersen <affald@janengelbrechtpedersen.dk> wrote:

> Åbenbart
> skulle jeg så havde købt brugt..en af dem med Firewire

Den billigste Macbook har fortsat firewire 400, så det havde nok været
det bedst køb hvis det skulle være Mac.

Mht. usb, så er jeg ret sikker på at Apple har ustyret deres nye unibody
macbooks med bedre usb hardware end tidl. Jeg oplevede i hvert fald at
usb forbindlsen blev noget mere stabil og hurtig da jeg skiftede til en
Macbook. Men jeg kom så også fra en 667 MHz Powerbook

Og gode lydkort findes der også i usb-land. Mbox fra digidesign
eksempelvis.

> og jeg er
> åbenbart bedre tjent med at lægge Windows XP på den end OS X da jeg
> aldrig har haft de omtalte nedbrud i Reaper under Winddows XP på min PC
> / Laptop.

"If it ain't broken don't fix it!" Man kan få mange anbefalinger fra
mange, men hvis man _har_ et system der virker som man ønsker det så
behold det. (Men det er jo let at sige nu, det ved jeg.)

--
Mvh Martin

Fra : Michael Horn

Dato : 08-09-09 19:33

> [...]

> / Laptop. Hvad kan I fortælle mig vedr. beskrevne scenario ? (Udover
> selvfølgelig jeg er et fjols at investere i MacBook :) hehe)

Nu ved jeg ikke hvor meget du skal lave i lyden, men amadeus fra
http://www.hairersoft.com
Kunne også være et bud - den har mange plugin muligheder
Michael Horn