Den længste gennemgang af 10.6 ..
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 06:13

<http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars>

23 sider .. read'em and weap ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 01-09-09 11:33

Den 01.09.2009 kl. 07:13 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> <http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars>
>
> 23 sider .. read'em and weap ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Somme tider skulle man tro at "Der Untergang" var riflet ind i dit sind!
Du er da for meget med den deprime holdning. Hør noget Birthe kjær i
stedet for dødsmetal!

Snow Leopard er intet mindre end VIDUNDERLIG!!! HOP AF GLÆDE!! DANS OG
SYNG!! JUBLE NU!!! jeg har gennemstuderet de første 7 af de 23 sider opg
her er det opløftende resultat!:

Fordele ved "Snow Leopard":::

Installationssikkerhed:

Hvis man oplever strømsvigt under installation kan installationen
fortsættes når der kommer strøm på, uden at man mister data!

Inkompatible programmer sorteres fra i en særlig folder. Således at
systemfejl ved kørslen af dem forhindres!

Instalation: 20% hurtigere end "Leopard" vejet og testet.

Spotlight-indeksering:174% hurtigere end "Leoprad" vejet og testet.

PAKKEINSTALLERING!- ud fra fuld XML softwareliste trækker "Snow leopard"
-overlegent installationspakkerne ned fra nettet og installerer on demand!
For eksempel "Rosetta" og "printerdrivere".

Installationsstørrelse vejet og testet:
Leopard = 16,8 Gigabyte

"Sneleopard" = 5,9 Gigabyte!

HFS+ komprimering som nedsætter harddiskens arbejde ved at flytte en del
af det over til CPU, som er en million gange hurtigere til det. Et teknisk
kvantespring!

Visuelt forbedret "Dock-menu" med projektørlys og afrundet menu-pop-up,
med transparent lysende, farvede, kanter .

64 bit system, med 64 bit kerne i forhold til "Leopards" 32 bit system med
32 bit kerne

Man kan aktivere 64 bit system ved at holde "6" og "4" nede under boot og
vende tilbage til 32 bit system ved at holde "3" og "2" nede under boot;

En ny måde systemet lokaliserer filer på. En slags:"URL-metode" NFURL og
CFURL
Det vil sige at flytter du en fil inden den er gemt så finder systemet ud
af det på en smart måde og hvis et program er afhængigt af
hjælpeprogrammer for at virke, så holder programmet øje med hvor
hjælpeprogrammerne bliver flyttet hen, så den hele tiden har dem i fokus!
Jættesmart!-Og kun i Snow-Leopard!
Hvis du vil prøve det, så prøv at snyde "Textedit" ved at flytte rundt på
dokumenter!

Disse nyheder stammer fra de første 7 af 23 tæt beskrevne sider med
nyheder i Snow-Leopard! jeg orker ikke mere lige nu..

--
Hilsen
"Lyrik"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 11:42

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Somme tider skulle man tro at "Der Untergang" var riflet ind i dit sind!
> Du er da for meget med den deprime holdning. Hør noget Birthe kjær i
> stedet for dødsmetal!

hvordan fanden får du "read 'em and weep" drejet til at jeg er negativ
over for SL ?

<http://www.phrases.org.uk/bulletin_board/11/messages/644.html>

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 01-09-09 12:20

Den 01.09.2009 kl. 12:41 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> hvordan fanden får du "read 'em and weep" drejet til at jeg er negativ
> over for SL ?
>
> <http://www.phrases.org.uk/bulletin_board/11/messages/644.html>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
OK der fik du mig Thomas! I did'nt see it coming!
For øvrigt kom konen med Sneleoparden lige fra postkassen da jeg træt
rejste mig fra de 7 siders gennemgang. Og jeg kastede den uden skrupler
lige ind på det allerhelligste, nemlig min iMac og trykkede install uden
at blinke!
Den er igang lige nu!
--
Hilsen
"Lyrik"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-09 12:42

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> rejste mig fra de 7 siders gennemgang. Og jeg kastede den uden skrupler
> lige ind på det allerhelligste, nemlig min iMac og trykkede install uden

bare vent til side 12-13-14 ang. GCD og OpenCL ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-09 02:02

> <http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars>
>
> 23 sider .. read'em and weap ...

Interessant! Vil en 2 GHz Core 2 Duo, hvid Macbook med 4 GB RAM fra
marts i år så kunne køre Vista 64 bit?

Jeg har 32 bit versionen installeret fra en FPP, men 64 bit versionen
ligger osse på DVDen. Jeg valgte 32 bit for at undgå evt problemer med
drivers osv.

Men den bruger batteriet ret hurtigt selvom alt der kan slås fra er
slået fra. Tanken var så om det ville nedsætte strømforbruget at køre 64
bit versionen af Vista.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-09 15:32

Axel Hammerschmidt:

> [...]
>
> Jeg har 32 bit versionen installeret fra en FPP, men 64 bit
> versionen ligger osse på DVDen. Jeg valgte 32 bit for at undgå evt

Man skal åbenbart bestille en ny DVD, lille ekstra udgift. Den er
bestilt.

> Men den bruger batteriet ret hurtigt selvom alt der kan slås fra
> er slået fra. Tanken var så om det ville nedsætte strømforbruget
> at køre 64 bit versionen af Vista.

Hvad mener folk her om at Apple laver sådan noget her?

<http://www.andrewgrant.org/2008/11/04/vista-64-bit-on-the-macbook-
2008-solution.html>

: Frankly this type of behavior is extremely disappointing. If a
: company such as Dell pulled this there’d be gangs of media howling
: for their blood. As usual though the “Apple smallprint” barely
: gets any attention.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-09 15:36

> Hvad mener folk her om at Apple laver sådan noget her?
>
> <http://www.andrewgrant.org/2008/11/04/vista-64-bit-on-the-macbook-
> 2008-solution.html>

Jeg gætter på du mener at 64bit drivere kun er nemme at instellere på
"Pro" maskiner ?

Det kan ikke få mit pis i kog ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-09 23:15

> Jeg gætter på du mener at 64bit drivere kun er nemme at instellere på
> "Pro" maskiner ?
>
> Det kan ikke få mit pis i kog ..

Det er sjovt at se, så subjektive vi mennesker er. Er man inkarneret
Mac-bruger, så synes man, Apple bliver forfulgt. Kan man derimod ikke
lide Apple, så synes man, Apple altid slipper let afsted med tingene
ligesom i dette link, mens Dell, som han nævner, nok ville blive
forfulgt.
Jeg kan kende nøjagtig samme mekanisme fra andre områder, hvor
der er to fronter. Det gælder f.eks. bilister kontra cyklister. Man
synes altid, ens egen gruppe bliver dårligt behandlet i medierne og
bliver straffet unødigt, mens den anden gruppe slipper let afsted med
tingene.
Det er meget sjovt engang imellem at læse nogle hjemmeside fra
"modstanderne". De har ofte en helt anden mening, end vi har. Bare sådan
noget som Apple reklamer, synes de, er frygteligt arrogante og
nedladende. Vi synes vel, de er meget sjove og lidt drillende på en
uskyldig måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-09 05:23

> [...]
> noget som Apple reklamer, synes de, er frygteligt arrogante og
> nedladende. Vi synes vel, de er meget sjove og lidt drillende på en

Hmm, måske, jeg giver ikke Apple løbepas bare fordi de er Apple. F.eks.
er deres AppStore godkendelses prodcedurer _langt_ ude i hampen.

Og i det konkrete eksempel, hvad skal man med en macbook og Vista 64bit
? Du kan alligevel ikke smide mere ram i end Vista 32 kan udnytte ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-09 07:06

> [...]
>
> Og i det konkrete eksempel, hvad skal man med en macbook og Vista 64bit
> ? Du kan alligevel ikke smide mere ram i end Vista 32 kan udnytte ..

Det var ikke din holdning, men artiklen, jeg tænkte på. Selv om jeg er
glad for Apples produkter, synes jeg ligesom du, at jeg også er kritisk
og godt kan se ulemper ved Apples handlinger og produkter. Netop derfor
er det så meget mere chokerende, at man nogle gange læser på nettet,
hvordan andre kan have den stik modsatte holdning. Jeg synes jo, jeg er
kritisk, og alligevel ligner jeg en ren Apple-fanboy i forhold til visse
andre. De fleste af os, der bruger Macintosh, synes vel nok, at Apple
ofte er blevet forfulgt i medierne og har fået negativ omtale. OK, det
var nok betydeligt værre for år tilbage. Alligevel mener Andrew Grant,
der har skrevet artiklen, at Apple altid for lov at slippe afsted med at
lave alt muligt mindre pænt, mens andre straks får ballade for det. Nu
nævner han Dell. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg kan ikke huske, at
Dell nogensinde er blevet bebrejdet, at deres produkter har manglet en
bestemt port eller noget. Dell er jo et ganske almindeligt, kønsløst
pc-firma, der blot implementerer, hvad andre opfinder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-09 15:29

Henrik Münster skrev:
> [...]
> bestemt port eller noget. Dell er jo et ganske almindeligt, kønsløst
> pc-firma, der blot implementerer, hvad andre opfinder.

Dell har så mange modeller at det - ligegyldigt hvad "det" er - er på
mindst en af dem :)

Og ellers sidder det i dockingstationen (og den force har Apple ikke).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-09-09 16:55

<snip>

> Og i det konkrete eksempel, hvad skal man med en macbook og Vista 64bit
> ? Du kan alligevel ikke smide mere ram i end Vista 32 kan udnytte ..

Lige nu har jeg 4 GB og det er mer' end 32-bit Vista kan udnytte.
Grænsen er 3,12 GB. Derudover kan Vista 32-bit udnytte de 256 MB fra RAM
poolen som Nvidia grafikchippen kan bruge.

Vista Home Premium og Basic har i øvrigt begge en grænse på 8 GB.

Grunden til jeg vil over på 64-bit Vista HP er, at jeg regner med den
udnytter hardwaren mere effektiv end den 32-bit udgave der ligger på nu
og at det så vil spare på batteriet. 32-bit Vista er ret dårlig på det
område.

Jeg skal alligevel lægge Snow Leopard på og som artiklen du postede et
link til beskrev, så er 10.6 endnu et skridt mod 64-bit OS X. Du har vel
selv læst artiklen?

Og så læg mærke til, Henrik, at det var en Mac bruger der skrev i det
link som jeg citerede fra.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-09 19:07

> [...]
>
> Jeg skal alligevel lægge Snow Leopard på og som artiklen du postede et
> link til beskrev, så er 10.6 endnu et skridt mod 64-bit OS X. Du har vel

selvfølgelig ... men så ved du også at 64bit ikke er "magic" ..

Hvorfor skulle 64bit OS være bedre for batteriet forstår jeg intet af ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-09-09 19:57

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> selvfølgelig ... men så ved du også at 64bit ikke er "magic" ..
>
> Hvorfor skulle 64bit OS være bedre for batteriet forstår jeg intet af ..

Grunden til...

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-09 22:44

> Og så læg mærke til, Henrik, at det var en Mac bruger der skrev i det
> link som jeg citerede fra.

Det kan enhver jo kalde sig. Computerjournalister og den slags har gerne
en hel del computere til rådighed. De lever jo ligesom af det og
interesserer sig for det. Fordi man har en Mac, behøver man altså ikke
være rettroende. Faktisk har jeg indtryk af, at det er et gammelt trick,
Mac-fjendske journalister benytter. De refererer til deres egen Mac for
at virke positive overfor Mac og Apple, hvorefter de kommer med alle
mulige negative udsagn.
Forstå mig nu ret. Kritik kan skam sagtens være velbegrundet, og
folk må hjertens gerne kritisere Apple, hvis der er noget om snakken.
Jeg taler om de ubegrundede og usande angreb, der gennem tiden har
været. Det er mit indtryk at den slags artikler heldigvis er ved at
blive mere sjældne.
Jeg tør ikke sige, om kritikken her er velbegrundet. Jeg
fornemmede bare en vis undertone af forurettelse, fordi Apple iflg.
skribenten slipper afsted med noget, andre ikke gør. Så morede jeg mig
over, at vi Mac-brugere ofte har den modsatte tanke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-09-09 23:29

<snip>

> Jeg tør ikke sige, om kritikken her er velbegrundet.

Nu får vi se. Jeg skal ha' en 64-bit Vista HP på en Macbook. Det skulle
ikke kunne lade sig gøre, iflg Apple.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-09 23:47

Axel Hammerschmidt skrev:

> <snip>

> Nu får vi se. Jeg skal ha' en 64-bit Vista HP på en Macbook. Det skulle
> ikke kunne lade sig gøre, iflg Apple.

De siger vel ikke at det ikke kan lade sig gøre, bare at det ikke er
understøttet. Sagt på en anden måde: Der er ikke ordentlige drivere :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-09 17:41

> De siger vel ikke at det ikke kan lade sig gøre, bare at det ikke er
> understøttet. Sagt på en anden måde: Der er ikke ordentlige drivere :)

Jeg har tænkt mig at bruge Vista driverne fra Snowy DVDen. Og så
muligvis beholde den nuværende Leopard - indtil videre.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-09 18:43

Axel Hammerschmidt skrev:

> Jeg har tænkt mig at bruge Vista driverne fra Snowy DVDen. Og så
> muligvis beholde den nuværende Leopard - indtil videre.

Interessant. Er det 32-bit eller 64-bit drivere? Der er svjv ret stor
forskel.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-09 23:30

> Interessant. Er det 32-bit eller 64-bit drivere? Der er svjv ret stor
> forskel.

Fra det tidligere link jeg gav til Andrew Grant:

: cd "Boot Camp\Drivers\Apple"
: msiexec /i BootCamp64.msi

Jeg har set efter på Snowy DVDen og regner med, at den BootCamp64.msi
fil der ligger i mappen "Boot Camp\Drivers\Apple" er 64-bit MS Installer
filen (pakken) der følger med Snowy, med 64-bit drivere.

Man skal ikke se sig vred på folk der kritiserer Apple, men læse hvad de
skriver. Det er mange gange gode råd.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-09-09 09:33

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> fil der ligger i mappen "Boot Camp\Drivers\Apple" er 64-bit MS Installer
> filen (pakken) der følger med Snowy, med 64-bit drivere.

Ok. Jeg havde ikke bemærket at der var flere Windows-versioner der var
understøttet i 10.6. Der er ikke meget sjov ved at køre en Windows uden
passende drivere :(

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-09 07:28

> <http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars>
>
> 23 sider .. read'em and weap ...

Mener du - 'weep' ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 09-09-09 05:53

On 9 Sep., 08:27, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Mener du - 'weep' ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej han er begyndt at sige det modsatte af hvad han mener! her skal
du være bevandret i spillekasino-slang, for at uddrage at det er et
udtryk for begejstring.))
Jeg røg også på den.

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-09 13:47

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> Nej han er begyndt at sige det modsatte af hvad han mener! her skal
> du være bevandret i spillekasino-slang, for at uddrage at det er et

Ja, det er enormt forvirrende. Jeg følger lidt med i et fransk forum
efter bedste evne for at lære lidt fransk. Ordet "terrible", som betyder
det samme som på engelsk, er blevet et positivt udtryk. Hvis et nyt
produkt er rigtig smart og lækkert, så er det "terrible". Hvis det
derimod er kedeligt og grimt, så er det ikke "terrible". Det er svært at
finde ud af, især på fremmedsprog.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 10-09-09 12:34

> [...]
> produkt er rigtig smart og lækkert, så er det "terrible". Hvis det
> derimod er kedeligt og grimt, så er det ikke "terrible". Det er svært at

Hvor sygt! (jeg hader det udtryk!)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-09 22:30

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hvor sygt! (jeg hader det udtryk!)

Men det er faktisk et godt eksempel. Det er også ved at have fået en
positiv betydning. Hvis en f.eks. spiller fodbold rigtig godt og kan
drible udenom de andre, så er han "syg". Det er vel noget med at være
småtosset eller småskør eller i hvert fald anderledes. Nu er det bare på
en positiv måde, mens det før kun var negativt.
--
Henrik Münster
Esbjerg