iBook vil ikke boote fra xtern FW HD
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-08-09 21:59

Jeg har en iBook med død HD.

Har en ekstern Firewire HD, hvorpå OSX lige er installeret helt frisk
fra iBook's installations-skive.
Efter installationen genstarter Ibook jo igen, men ak - igen til en grå
skærm - ingen mappe med spørgsmålstegn, kun grå skærm.
Den starter fint fra installationsskiven....

Og et forsøg på at starte mens alt holdes nede giver bare "de to
symboler" - den ser ikke den eksterne disk (selvom den jo gjorde det, da
jeg installerede)
Anybody?

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-09 22:35

Martin Ammentorp skrev:

> Og et forsøg på at starte mens alt holdes nede giver bare "de to
> symboler" - den ser ikke den eksterne disk (selvom den jo gjorde det, da
> jeg installerede)

Hvad synes hardwaretesten er problemet?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-08-09 06:13

> Hvad synes hardwaretesten er problemet?

Testen finder ingen problemer på iBook - men den ser ikke HD'en

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-09 06:16

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> Testen finder ingen problemer på iBook - men den ser ikke HD'en

disken er nok død/stået af ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-09 09:23

Martin Ammentorp skrev:

> Testen finder ingen problemer på iBook - men den ser ikke HD'en

Jeg ser nu at det er den eksterne firewire disk du ikke kan boote fra,
jeg havde læst det som den interne disk (som du HAR erklæret død).

Er der ikk enoget med at bootpartitioner skal ligge inden for 8Gb for
ældre Mac'er og firewirediske? Et felt et strategisk sted der er for lille.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-09 13:26

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Er der ikk enoget med at bootpartitioner skal ligge inden for 8Gb for
> ældre Mac'er og firewirediske? Et felt et strategisk sted der er for

Gælder kun for OS X 10.0.x-10.2.x på Beige G3 og PM 7300-9600
installeret via XPostFacto samt på iMac 233-266 og iBook 233-266. Men
gælder ikke for systemer installeret på eksterne Firewire diske.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-09 23:29

Martin Ammentorp wrote:
> [...]
>
> Og et forsøg på at starte mens alt holdes nede giver bare "de to
> symboler" - den ser ikke den eksterne disk (selvom den jo gjorde det, da

Hm, at den eksterne disk er formatteret med enten GUID eller MBR (Master
Boot Record) og ikke med APM (Apple Partition Map).

Hvad siger Diskværktøj, når du starter op fra system CD/DVD'en?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-08-09 06:13

> Hm, at den eksterne disk er formatteret med enten GUID eller MBR (Master
> Boot Record) og ikke med APM (Apple Partition Map).

Diskværktøj mener den er i Mac OS udvidet - journaled

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-09 06:16

> Diskværktøj mener den er i Mac OS udvidet - journaled

ja, det er de alle, du skal se efter partitions type ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-09 12:33

Martin Ammentorp wrote:

> Diskværktøj mener den er i Mac OS udvidet - journaled

Ja, men når du klikker på selve disknavnet - den linie, de også angiver
str., - hvad står der så nederst i vinduet til højre - GUID eller Apple
Partition Map?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-09-09 19:22

> Hvad siger Diskværktøj, når du starter op fra system CD/DVD'en?

lidt sent, men her er svaret:

Apple partitionsoversigt
(når jeg prøver at se fra min MBP: Den eksterne disk fungerer jo fint,
det er iBook'en som ikke ser den)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-09 20:36

Martin Ammentorp wrote:

> lidt sent, men her er svaret:
>
> Apple partitionsoversigt
> (når jeg prøver at se fra min MBP: Den eksterne disk fungerer jo fint,
> det er iBook'en som ikke ser den)

OK, så er det APM tabel og ikke GUID. iBook kan ikke starte fra GUID
partitioner/diske...

Har du prøvet med et andet FW kabel? - Nogle diske bliver kun leveret
med et delvist trådet bi-directional kabel (ligesom ældre SCART kabler,
der skal vende på en bestemt måde mellem TV og VHS maskine). Prøv med et
andet FW kabel. - Jeg kunne fx. heller ikke boote fra min gamle Archos
FW drev med det medflg. kabel, med et nyt kabel kunne den godt boote
mine daværende Beige og B&W G3...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-09-09 18:46

> Har du prøvet med et andet FW kabel?

Har nu prøvet med fem forskellige FW-kabler uden held. Gir op, og
slagter måske iBogen...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-09 19:22

Martin Ammentorp wrote:

> Har nu prøvet med fem forskellige FW-kabler uden held. Gir op, og
> slagter måske iBogen...

Du kan prøve én ting mere... Sæt disken fra den eksterne ind i iBook'en
- altså, hvis det er en alm. ATA disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-09-09 19:31

> Du kan prøve én ting mere... Sæt disken fra den eksterne ind i iBook'en
> - altså, hvis det er en alm. ATA disk...

ja jeg kan høre at du ikke har prøvet at skifte harddisk i en iBook ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-09 19:47

Martin Ammentorp skrev:

> Har nu prøvet med fem forskellige FW-kabler uden held. Gir op, og
> slagter måske iBogen...

Op med låget og se om disken er syg eller ej.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-09-09 22:26

> Op med låget og se om disken er syg eller ej.

Gider næsten ikke - sidst var det et H.....

se evt. her:
http://www.macnyt.dk/gallery/images/picUploads/1190963569302080.jpg

og desværre røg et ben på et stik der forbinder bl.a. trackpad'en halvt
af. Ved ikke, om det holder til endnu en adskillelse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-09-09 22:28

> Gider næsten ikke - sidst var det et H.....
>
> se evt. her:
> http://www.macnyt.dk/gallery/images/picUploads/1190963569302080.jpg

yep .. looks about right .. it's a pain ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-09 22:43

Martin Ammentorp skrev:

> http://www.macnyt.dk/gallery/images/picUploads/1190963569302080.jpg
>
> og desværre røg et ben på et stik der forbinder bl.a. trackpad'en halvt
> af. Ved ikke, om det holder til endnu en adskillelse

Uf. Tiden at sælge den til Morten og købe en ny :)

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-09-09 07:35

> Uf. Tiden at sælge den til Morten og købe en ny :)

Vil Morten Lind da købe den?
Den fik nyt logicboard for 2 år siden. Satte selv ny HD i, den fungerede
dejligt indtil HD'en stod af. Den har al den RAM den kan trække....

Men kan da ikke være mange fedtøre værd? (Selvom al indpakning, diske +
andet tilbehør selvflg. er med)?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 07:53

> [...]
> dejligt indtil HD'en stod af. Den har al den RAM den kan trække....
>
> Men kan da ikke være mange fedtøre værd? (Selvom al indpakning, diske +

en 500,- lap med lidt god vilje ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-09 08:23

> [...]
> dejligt indtil HD'en stod af. Den har al den RAM den kan trække....

> Men kan da ikke være mange fedtøre værd? (Selvom al indpakning, diske +

Næeh, Morten vil ikke købe noget, der ikke virker

Thorbjørn har vist vist misforstået velvilje, så send du den hellere til
Thomas, der har tid til at skrue på dimserne, da han jo er i
videnssphæren og dermed ikke trykket af LEAN .

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 10:01

> [...]
> Thomas, der har tid til at skrue på dimserne, da han jo er i
> videnssphæren og dermed ikke trykket af LEAN .

hvis "videnssphæren" betyder "vi rykker din deadline 2 uger frem" så
passer det vist meget godt :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-09 10:59

> hvis "videnssphæren" betyder "vi rykker din deadline 2 uger frem" så
> passer det vist meget godt :)

> /thomas

Ja, dét véd du jo bedre...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-09 09:03

Martin Ammentorp skrev:

> Vil Morten Lind da købe den?
> Den fik nyt logicboard for 2 år siden. Satte selv ny HD i, den fungerede
> dejligt indtil HD'en stod af. Den har al den RAM den kan trække....

Da også noget skrammel :(

Hov, kan den prøve at netboote iøvrigt?

Ellers må du gentage øvelsen med at skifte disken - det skræmte godt nok
med det billede du viste. Det er bogstaveligt talt en fem-minutters
øvelse på min MacBook (hvis man har en torx-skruetrækker, ellers ikke)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 10:05

> Hov, kan den prøve at netboote iøvrigt?

det kan de fleste maskiner ..

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-09-09 13:27

Tjah, har nu prøvet med en anden ekstern disk: Og det fungerer....

Så nu får den lov at leve lidt længere den dejlige lille iBog