smcFanControl
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 25-08-09 21:10

Hej

Jeg har smcFanControl på min MBP og min iMac.

På MBP er der en venstre og en højre ventilator, det er til at forstå.
Normal arbejdstemperatur (er placeret på et plant skrivebord) er 55 - 65
Celsius når den selv styre ventilatorerne (min. default 2.000 rpm).
Jeg synes temperaturen er lidt høj og har en indstilling med 3.500 rpm
og en med 5.000 rpm som jeg anvender, og temperaturen falder hurtigt ca.
10 Celsius. Så lader jeg maskinen tager over igen.

På iMac er der en ODD, en HDD og en CPU ventilator. Hvad dækker disse.
Normal arbejdstemperatur er 45 - 50 Celsius.
Med FCP, PS og andre filmprogrammer kørende kommer den op på ca. 60
Celsius.
Her har jeg en indstilling med ODD 1.400 rpm (700), HDD 3.000 rpm
(1.200) og CPU 3.000 rpm (1.200) - () er min. default.

Er der nogen fornuft i at bruge smc i forhold til maskinens egen
ventilationsautomatik og hvis ja, har I nogle retningslinier I arbejder
efter.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-09 21:33

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> (1.200) og CPU 3.000 rpm (1.200) - () er min. default.
>
> Er der nogen fornuft i at bruge smc i forhold til maskinens egen

nej

>og hvis ja, har I nogle retningslinier I arbejder
> efter.

lad være med at dimse ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 14:54

On 2009-08-25 22:32:34 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> nej

> lad være med at dimse ...
>

> /thomas

Jeg har haft ( har faktisk ) en halvdefekt højre blæser i en bærbar.
Den kunne ikke finde ud af at køre 2k , og hoppede rundt ( og larmede)
ved 6-800 rpm.
Ved at bruge smc tvang jeg den til at køre minimunm 4k, hvilket fik den
til at køre hurtigt hele tiden.
Så den larmede mindre.. indtil jeg fik den fixet..
Nu har jeg slukket for smc..