Gimp vs. Photoshop
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-08-09 21:26

Min Photoshop vil ikke virke mere efter opdatering af MacOS, så en ven
har fortalt, at Gimp skulle være lige så godt (og gratis).

Nogen handson erfaringer (inden jeg henter det og går i gang med
indlæringen)?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-09 21:35

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> har fortalt, at Gimp skulle være lige så godt (og gratis).
>
> Nogen handson erfaringer (inden jeg henter det og går i gang med

hvad har du brug for ? .. hvad har du brugt photoshop til ?

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-08-09 23:24

> hvad har du brug for ? .. hvad har du brugt photoshop til ?

Undskyld mit svar. Jeg har _ikke_ brug for de mange, mange frilægninger
og sådan. Jeg skal beskære, justere farver/kontrast og andre småting.
Have helt styr på filstørrelser (til internet). Så jeg har vel beskedne
krav?

Er Gimp så ikke løsningen? Den billigere løsning?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-09 23:26

> [...]
> krav?
>
> Er Gimp så ikke løsningen? Den billigere løsning?

Jo, GIMP vil nok virke for dig* .. personligt vil jeg nok tage enten
Graphic Converter eller evt. Photoshop Elements.

/thomas

* jeg kan simpelthen ikke arbejde med GIMPs brugerflade, den er lavet af
nørder uden sans for GUI design ... øv

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-08-09 09:23

In article <1j4zags.1h62tke13jo3uxN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]

Det er da lettere at bruge noget man kender i forvejen, og hvis du skal lave mere end du
kan i iPhoto, så er Photoshop Elements et billigt valg. Du kan downloade en trial version
og prøve om den kan nok, af det du har brug for.

Adobe prøver nye smarte funktioner til Photoshop af i Elements først, så den kan noget som
ikke er kommet i Photoshop endnu.
Hvis du så engang vil købe Photoshop, så synes jeg det er en fordel at man ikke skal til
at lære noget nyt.

> [...]
>
> /thomas
> * jeg kan simpelthen ikke arbejde med GIMPs brugerflade, den er lavet af

Jeg ville også tage Photoshop Elements - Især når man har brugt Photoshop før.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : jagge

Dato : 25-08-09 14:41

> [...]
> krav?
>
> Er Gimp så ikke løsningen? Den billigere løsning?

kan du ikke bruge iphoto til det ?

Jeg har prøvet gimp for lang tid siden og det kom ikke op på siden af
photoshop. Men til dit brug skal du da bare have fat i photoshop
elements der er en light udgave af photoshop, også på prisen.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-09 00:26

Mich. Ottosen wrote:
> Min Photoshop vil ikke virke mere efter opdatering af MacOS,

Øh - hvilken ver. af Photoshop bruger du da?

> så en ven har fortalt, at Gimp skulle være lige så godt
> (og gratis).

Mac versionen er ikke den bedste. derimod kører Windows versionen ganske
glimrende på WinXP. Win-versionen er faktisk også noget mere udbygget
end OS X/X11 versionen - svarer ca. til en Photoshop 7.x

> Nogen handson erfaringer (inden jeg henter det og går i gang med
> indlæringen)?

Njaoe.... 'Lige så godt' er nu meget sagt. Den nuværende Gimp 2.6.7
Leopard Edition svarer stort set til en mellemting mellem Photoshop 5.x
og 6.x.

Den kan mange ting, men den _er_ stadig et beta-projekt med de deraf
følgende fejl og mangler. Du skal være opmærksom på, at den ikke kan
åbne Photoshop formater nyere end ver. 8.x - altså ingen korrekt åbning
af Photoshop CS2 filer. Farvestyringen er heller ikke alt for god - vel
nærmest lig med eller en smule dårligere end Photoshop 5.0.

Jeg bruger den ikke mere, efter jeg har fået en CS2 pakke, men førhen
brugte jeg den på OS X, men fyrede hellere op under Os 9.2 og brugte min
gamle Photoshop 5.5 istedet for.

Husk også lige, at den kræver X11, og at det stadig godt kan give nogle
- læs mange - problemer med skrifter - primært TT/TTF, hvis du fx. vil
bruge nogle specialskrifter fra oS X. Gimp indlæser kun de skrifter, du
har adgang til i selve systemets skriftmapper, så hvis du fx. bruger en
skriftmanager ala Linotype Fontexplorer, kan du ikke få adgang til de
øvrige skrifter i LFs skriftbibliotek.

Men prøv da at hente den og eksperimenter lidt.....

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-08-09 19:48

> Øh - hvilken ver. af Photoshop bruger du da?

version 7

> Jeg bruger den ikke mere, efter jeg har fået en CS2 pakke, men førhen
> brugte jeg den på OS X, men fyrede hellere op under Os 9.2 og brugte min
> gamle Photoshop 5.5 istedet for.

Tjah, min situation er, at Photoshop virker OK på Tiger på tiBook, men
den er _så_ langsom. Der er ikke meget RAM i maskinen

> [...]
> har adgang til i selve systemets skriftmapper, så hvis du fx. bruger en
> skriftmanager ala Linotype Fontexplorer, kan du ikke få adgang til de

X11? Så kommer den ikke ind. Jeg har slet ikke installeret X11.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-09 00:23

Mich. Ottosen wrote:

> version 7

> Tjah, min situation er, at Photoshop virker OK på Tiger på tiBook, men
> den er _så_ langsom. Der er ikke meget RAM i maskinen

Hm, den findes/fandtes jo i tre udgaver - dels en OS 9.x only, dels en
OS x only og så en med dual installer... Har du prøvet at installere den
på din Intel Mac - er der ikke noget med, du nu har en MacBook/Pro? -
Installeren skal nok fortælle dig, hvis den ikke kan installeres.

> X11? Så kommer den ikke ind. Jeg har slet ikke installeret X11.

Hm, så går de to andre alternativer - Inkscape og Seashore heller ikke.
- Seashore er godt nok på vej med en native OS X ver., men den er så
ustabil endnu, at jeg absolut vi fraråde at bruge den.

Så er det nok Photoshop elements 6.x, du skal ud og investere i.
Funktionsmæssigt svarer den ca. til en mellemting mellem Photoshop
5.x-6.x, så den vil højst sandsynlig kunne dække dit behov. -
GraphicConverter 6.5.x kunne være en mulighed, men den har ingen
mulighed for farvekorrektion indbygget, men kan bruge visse af både
Photoshops, Freehands og Canvas's plug-ins. - Så du bliver nok nødt til
at hoste op med risen på en Potoshop elements...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-08-09 09:58

In article <4a94723c$0$8589$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Så er det nok Photoshop elements 6.x, du skal ud og investere i.
> Funktionsmæssigt svarer den ca. til en mellemting mellem Photoshop
> 5.x-6.x, så den vil højst sandsynlig kunne dække dit behov. -

Det er jeg ikke enig med dig i Erik.
Photoshop Elements 6 svarer nærmere til en mellemting mellem Photoshop 10 og 11 (CS3 og
CS4). Se lige skærmbillederne her:
http://www.adobe.com/products/photoshopelmac/explore/?promoid=BQTKS

Det der mangler i Elements i forhold til Photoshop er professionelle funktioner, som CMYK,
LAB, Clipping path, custom batch m.m.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-08-09 06:58

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> har fortalt, at Gimp skulle være lige så godt (og gratis).
>
> Nogen handson erfaringer (inden jeg henter det og går i gang med

Pixelmator er også et rigtig godt bud, men det er dog ikke gratis.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-08-09 19:48

> [...]

> har fortalt, at Gimp skulle være lige så godt (og gratis).
>
> Nogen handson erfaringer (inden jeg henter det og går i gang med

Tak for allle jeres svar.

--
v.h. Mich