ændre brugernavn
Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-08-09 21:53

Jeg opdagede, at jeg var kommet til at stave forkert, da jeg oprettede
mig som bruger (første gang) på min iMac.

Hvordan kan jeg ændre dette? Jeg har prøvet at gå ind forskellige
steder, men jeg kan ikke komme til et sted, hvor jeg kan lave ændringen.

Kan det skyldes, at der er et "ø" i mit efternavn?

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-09 22:23

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
> steder, men jeg kan ikke komme til et sted, hvor jeg kan lave ændringen.
>
> Kan det skyldes, at der er et "ø" i mit efternavn?

Ø'et gør ikke noget, men det er noget rod at ændre brugernavn på en
konto. Nørderne kan godt finde ud af det, og så kan der vist alligevel
være nogle ting, der ikke fungerer helt optimalt. Personligt ville jeg
oprette en ny bruger med det rigtige navn og så flytte alle dokumenter
og indstillinger over.
Du kan ikke gøre det direkte, men skal gå via en fælles mappe
som f.eks. dueslag eller en ekstern harddisk. Hvis du trækker hele dit
bibliotek med over, så kommer alle indstillinger til programmer med. Men
husk, at du kun skal rode i brugermapperne i Users (Brugere). Rod
endelig ikke ved styresystemet og herunder den mappe, der også hedder
Bibliotek, men som ligger i roden på harddisken.
Når du er færdig, kan du bare slette den bruger, der har det
forkerte navn. Mappen med programmer ligger i øvrigt også i roden, så
den skal du heller ikke røre ved.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-08-09 22:31

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Når du er færdig, kan du bare slette den bruger, der har det
> forkerte navn. Mappen med programmer ligger i øvrigt også i roden, så

Tak for god forklaring, som jeg vil forsøge mig med forsigtighed, kan
jeg forstå!

Hans

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-08-09 06:02

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Ø'et gør ikke noget, men det er noget rod at ændre brugernavn på en
> konto. Nørderne kan godt finde ud af det, og så kan der vist alligevel
> være nogle ting, der ikke fungerer helt optimalt.

Det er nu ikke slemt i Leopard:
http://www.macworld.com/article/132693/2008/03/changeshortusername.html

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-09 20:18

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det er nu ikke slemt i Leopard:
> http://www.macworld.com/article/132693/2008/03/changeshortusername.html

OK, det er blevet nemmere, meeeen.... Helt problemløst er det da stadig
ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-09 20:22

> OK, det er blevet nemmere, meeeen.... Helt problemløst er det da stadig
> ikke.

nemlig .. jeg vil nok bare lade være ... eller lave en ny bruger med det
korrekte navn ...

/thomas