mentalt skifte
Fra : wolle@webmail.com

Dato : 17-08-09 07:30

Jeg er ved at forberede mig selv mentalt på et skifte fra pc til mac,
- dels fordi vista ind imellem driver mig til vanvid, og dels fordi
man udelukkende hører hvor fantastisk en mac fungerer i forhold til en
pc ..... men er det hele sandheden, - er der slet ingen minusser eller
områder hvor windows fungerer bedre end mac, - for hvis det virkeligt
er tilfældet vil jeg droppe yderligere forberedelser, og ringe og
bestille min nye mbp til omgående levering. Jeg bruger min pc til
kontorarbejde (office), billed og videobehandling, mail,
nyhedsgrupper, internet- surfen osv. Jeg har besluttet mig for den
mindste macbook pro, opgraderet til 4 gb ram og med en større hd. Jeg
ved godt skærmen er det mindste til videoredigering, - men jeg har
fortsat en pc og en 24" skærm, som jeg vel kan slutte til mbp'en, og
med tiden, vil jeg, hvis det virkelig viser sig at mac er sagen,
udvide med en Imac. Er der iøvrigt andre gode råd til min mentale
forberedelse, efter at windows har været en del af mit liv, lige siden
win 3.1.

Fra : Lyrik

Dato : 17-08-09 10:20

Den 17.08.2009 kl. 08:30 skrev <wolle@webmail.com>:

> Jeg er ved at forberede mig selv mentalt på et skifte fra pc til mac,
> - dels fordi vista ind imellem driver mig til vanvid,.........
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ens mentale ro er det grundlæggende for et menneske. "En MBPro vil gi' dig
ro!"
Ikke "noget der starter op" med den maskine. Du sidder paralyseret og
venter på irritationsmomenterne, men intet sker!-Endelig
kontemplementatorisk ro!-fred! Arbejdsro uden gode tilbud poppende op fra
Messenger eller lignende.
For første gang siden windows 3.1 er du herre over maskinen og den lyder
dine mindste vink.

Og "Hvad er det på task-barren? Programmer!?-Ja verdens dejligste
videoredigeringsprogram -iMovie 09 til tjeneste! Og så let det er!? Selv
"fru Hansen" kan være med.

> [...]
> pc ..... men er det hele sandheden, - er der slet ingen minusser eller
> områder hvor windows fungerer bedre end mac,............
Der er steder hvor de er forskellige. Man skal købe MS Office til Mac hvis
man partout vil have lige præcis den.Mac brugere er meget til Suns "Open
Office" som er det samme, bare gratis. Men mærkevaren MS Office fås.

For ikke at "blive bange" for at alle broer er brændt. Så tag din
Vistaskive hvis du har én og "kram den i dine svedige bange hænder!"
Start programmet "Boot Camp assistent"(jammen hvordan???-findes i
programmappen hvor man bare klikker på det, så starter det!)
"Jeg ku' ikke finde det!!!"(Jamen så begynder du bare at skrive navnet
oppe i søgefeltet i højre hjørne markeret med et forstørrelsesglas! Du når
kun at skrive "boo..." så er "boot camp assistent" lige under din curser
og kan startes ved et tryk på <ENTER/RETURN>
Den giver dig en skyder du kan skyde til venstre og højre. Der står
Windows og Mac og når du bruger skyderen bestemmer du hvor mange gigabytes
der skal bruges til den ene og den anden.
Så trykker du på dit valg (32 Gigabyte til Windows er en god ide)Den beder
dig sætte din fuldversion Windows i!- XP eller Vista. den siger god for
skiven.
Du lukker og genstarter. Nu begynder den letteste Windowsinstallation du
har prøvet siden "Dos" Du skal lige pege og formattere "Boot camp
partitionen" når Windows når dertil, og så har du "skrivebord" efter en
enkelt genstart. Nu lægger du din flotte "Leopardplade" i fra Mac og her
ligger alle Windowsdrivere til Mac-hardwaren. De er installeret i ét
"exe-hug!"
Nu kan du installere din gamle Office indtil du får købt Mac-versionen.

"Jamen jeg vil kun køre Mac, jeg gider ikke genstarte i Windows!" Så
installerer du prøveversionen af "VMWARE Fusion" for Mac.
Svup! så er den installeret tryk på den, så starter den.
Den registrerer at du har en "Boot Camp partition med Windows" Du trykker
på kør! Efter få øjeblikke kan du køre Windows sammen med Mac! På mac-ens
skrivebord.
Du kan køre din Windows Office oppe på Mac-ens skrivebord.
"Nu er jeg helt forvitrret!"
Så vælg "Unity" i VMWARE(tror jeg det hedder) så kan du køre alle
programmer og den finder selv ud af hvilket styresystem den skal køre i.
du ser kun programmet køre og du ved ikke i hvilket system!

Nyhedsgrupper i Mac. Her vælger folk meget forskelligt(og noget af det er
primitivt) men jeg bruger "Opera" til mail-news og Browser.
Den er "spitzenklasse!"

> [...]
> udvide med en Imac. Er der iøvrigt andre gode råd til min mentale
> forberedelse, efter at windows har været en del af mit liv, lige siden
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Den går ikke ned! Det er det vigtigste. Dine data er sikret. Din nyfundne
mentale fred vil få dig til resten af livet at ligne en smilende
Buddha!))

Hilsen
Jens

--
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-09 16:06

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Mac brugere er meget til Suns "Open Office"

Det er nu ikke min erfaring. De fleste bruger enten Apples egne, små
programmer [iWork med Pages, Numbers og KeyNote, gerne suppleret med
databasen Bento] eller som mig, MS Office [2008].

Personligt har jeg brugt Word og Excel siden jeg for efterhånden en 20
år siden begyndte på at skrive mit speciale på datalogistudiet.

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste om hvem jeg ved at han bruger
OpenOffice.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-08-09 18:16

Per Rønne skrev:

> Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste om hvem jeg ved at han bruger
> OpenOffice.

Jamen, så kan du føje mig til dem, du ikke kender, for det harjeg gjort
i årevis på diverse styresystemer!

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 18:27

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jamen, så kan du føje mig til dem, du ikke kender, for det harjeg gjort
> i årevis på diverse styresystemer!

Det samme her. Jeg har kun brug for at åbne dokumeterne og hive tekst og
struktur ud .. at spilde en office licens på det vil være penge ud af
vinduet ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 11:41

> Det samme her. Jeg har kun brug for at åbne dokumeterne og hive tekst og
> struktur ud .. at spilde en office licens på det vil være penge ud af
> vinduet ...

Sådan har jeg det også. Man er nødt til at have noget, der kan åbne
dokumenter fra MS Office, for dem støder man tit på. Jeg skriver dog
aldrig nye dokumenter i OpenOffice, og så har Per Rønne jo lidt ret i,
at vi sådan set ikke "bruger" OpenOffice. Vi er bare tvunget til at have
det for at kunne læse andres dokumenter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 11:46

> [...]
> at vi sådan set ikke "bruger" OpenOffice. Vi er bare tvunget til at have
> det for at kunne læse andres dokumenter.

Alt mit tekst bliver skrevet enten i Mail eller i Notebook
<http://www.circusponies.com/> .. jeg har ikke brug for layout, højst
struktur.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-09 13:48

> Notebook
> <http://www.circusponies.com/>

> /thomas

Fin lille ting

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 14:13

> Fin lille ting

fantastisk program ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-09 18:32

Hans Houmøller wrote:

> Jamen, så kan du føje mig til dem, du ikke kender, for det harjeg gjort
> i årevis på diverse styresystemer!

Pers hukommelse må være meget kort, da jeg flere gange har skrevet, at
jeg også bruger OpenOffice. - Faktisk har jeg brugt den siden ver. 1.1.0.

Jeg har også lige opd. en MBP for et par af mine venner med den nyeste
ver. 3.1. Alt i alt har jeg vel de seneste måneder installeret den på
ca. 50 maskiner.

Nå ja, - så er der jo Win-siden. - her bruger jeg også OpenOffice på min
egen MacPro og har ligeledes installeret den på flere både XP og Vista
maskiner, og indtil nu er der ingen, der har været utilfredse.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 11:41

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> Nyhedsgrupper i Mac. Her vælger folk meget forskelligt(og noget af det er
> primitivt) men jeg bruger "Opera" til mail-news og Browser.
> Den er "spitzenklasse!"

Hov-hov. Primitivt er sådan et grimt ord. Der er ikke noget galt i, at
et program har et begrænset antal funktioner og kun udfører en enkelt
opgave helt perfekt!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 10:47

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> - dels fordi vista ind imellem driver mig til vanvid, og dels fordi
> man udelukkende hører hvor fantastisk en mac fungerer i forhold til en

Hvis du forventer at en Mac ikke har problemer, crasher, går ned osv.
osv. så er du galt på vej i byen. Det er mindst ligeså meget et spm. om
stil, personlig preference, vaner om en mac er noget for én. En mac er
en computer som enhver anden på godt og ondt.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-09 11:24

> [...]
> stil, personlig preference, vaner om en mac er noget for én. En mac er
> en computer som enhver anden på godt og ondt.

På mere end femten år med Macintosh har jeg haft tre frysninger(OS 8 og
9) og en kernepanik(OS X, 10.1) - min oplevelse er, at en Mac ikke "går
ned".

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 11:56

> På mere end femten år med Macintosh har jeg haft tre frysninger(OS 8 og
> 9) og en kernepanik(OS X, 10.1) - min oplevelse er, at en Mac ikke "går
> ned".

Og du kan finde ligeså mange som ikke har haft problemer med deres
windows box ... alt er relativt og afhænger af brug, viden, erfaring,
stress terskel osv. osv.

F.eks. kan jeg sagtens leve med at min maskine fryser fordi jeg ved at
jeg måske beder den om noget den ikke burde klare .. en anden vil måske
ikke være så tollereant.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-09 12:56

> [...]
>
> F.eks. kan jeg sagtens leve med at min maskine fryser fordi jeg ved at
> jeg måske beder den om noget den ikke burde klare .. en anden vil måske

Ja, c´est la vie

M.

Fra : jagge

Dato : 17-08-09 16:08

> Og du kan finde ligeså mange som ikke har haft problemer med deres
> windows box ... alt er relativt og afhænger af brug, viden, erfaring,
> stress terskel osv. osv.

Jeg er enig med dig i at der kan være problemer overalt. MEN jeg er
uening i at det ikke forekommer oftere på win platformen. Det er
hvertfald min klare oplevelse.

Jeg synes der er meget mere tweaking på en pc.

MacOSX i den moderne form fungerer rigtigt rigtigt stabilt, det gamle OS
8-9 var noget HØ og stod bestemt ikke tilbage i forhold til windows når
det går på nedbrud men det er jo længe siden.

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-08-09 16:09

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> På mere end femten år med Macintosh har jeg haft tre frysninger(OS 8 og
> 9) og en kernepanik(OS X, 10.1) - min oplevelse er, at en Mac ikke "går
> ned".

Er det nu vi skal spørge om du laver rigtigt arbejde på den
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-09 16:37

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Er det nu vi skal spørge om du laver rigtigt arbejde på den

Du er velkommen.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-09 14:24

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> stil, personlig preference, vaner om en mac er noget for én. En mac er
> en computer som enhver anden på godt og ondt.

Øøøøh? - Det er da nye toner fra din side... Du har da ellers altid
påstået, at OS X er umulig at få til at crashe... - Dermed være ikke
sagt, der ikke kan være problemer - selvfølgelig kan der det. - Men
oftest kan man bare arbejde videre i større eller mindre omfang...

Rent faktisk har jeg kun oplevet _1_ uprovokeret nedbrud i den tid, jeg
har kørt med OS X siden ver. 10.2.8. - Jeg har som et forsøg en enkelt
gang prøvet, hvor megt, man kan belaste systemet ved at åbne adskillige
tunge programmer på min daværende Dual G4/1,4ghz, og det er faktisk
temmelig meget. Det, der 'knækkede' systemet - 10.4.x - var ikke
problemer, men et RAM loft.

Men at 'obersten' kommer på besøg, bare du tænker på at klikke på en
knap eller åbne et program på OS X. - Det sker ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 14:26

> Øøøøh? - Det er da nye toner fra din side... Du har da ellers altid
> påstået, at OS X er umulig at få til at crashe...

hvor ? .. beviser tak.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-09 11:15

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> pc ..... men er det hele sandheden, - er der slet ingen minusser eller
> områder hvor windows fungerer bedre end mac,

Nej

> - for hvis det virkeligt
> er tilfældet vil jeg droppe yderligere forberedelser,

Njaeh - forbered dig bare - det skader ikke.

> [...]
> ved godt skærmen er det mindste til videoredigering, - men jeg har
> fortsat en pc og en 24" skærm, som jeg vel kan slutte til mbp'en,

Skærmen har DVI?

> [...]

> Er der iøvrigt andre gode råd til min mentale
> forberedelse, efter at windows har været en del af mit liv, lige siden

Tjek Apples hjemmeside og se de små film, der illustrerer brugen.

M.

Fra : KentBM

Dato : 17-08-09 12:40

Morten Lind skrev:
> Skærmen har DVI?
Der skal købes et Mini Displayport til VGA Adapter / DVI Adaper. Begge
koster kr. 219 i Apple Store.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 12:45

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Der skal købes et Mini Displayport til VGA Adapter / DVI Adaper. Begge
> koster kr. 219 i Apple Store.

og inden der er nogen der tror de kan være smarte så virker en DVI ->
VGA adapter ikke sammen med en MIni DisplayPort -> DVI _ikke_

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-08-09 13:35

Thomas von Hassel wrote:
> og inden der er nogen der tror de kan være smarte så virker en DVI ->
> VGA adapter ikke sammen med en MIni DisplayPort -> DVI _ikke_

Hvad er grunden egentlig? Jeg har prøvet at brække ekstra-benet af en
DVI->VGA adapter, men det virkede ikke :(

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 13:42

> Hvad er grunden egentlig? Jeg har prøvet at brække ekstra-benet af en
> DVI->VGA adapter, men det virkede ikke :(

fordi VGA adapteren forudstætter at DVI adapteren sender det analoge
signal med fra grafikkortet .. og det gør MiniDisplay Port -> DVI
adapteren ikke

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-08-09 13:35

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 11:41

> Hvad er grunden egentlig? Jeg har prøvet at brække ekstra-benet af en
> DVI->VGA adapter, men det virkede ikke :(

Helt generelt er der flere slags DVI. Den rene sender kun digitalt
signal afsted. Den blandede, som typisk sidder på computer som f.eks.
forrige generation bærbare fra Mac, sender både analogt og digitalt
signal videre. Derfor kan man sætte en DVI-VGA adapter på den. Det vil
man ikke kunne på den rent digitale type.
Adapteren fra Mini DisplayPort til DVI må være lavet sådan, at
den kun sender det digitale signal videre. Derfor virker det naturligvis
ikke, hvis man sætter en DVI-VGA adapter på den. At det kan lade sig
gøre fysisk må skyldes, at der er huller til stikbenene. Det er vel
sådan set forkert. Er der ikke analogt signal, bør der heller ikke være
stikben og huller til det. Jeg har engang købt et DVI-kabel, der ikke
passede til en Samsung skærm af den årsag. Fyren i pc-biksen anede ikke,
der var forskel. Han havde en pose kabler, og så kunne man selv vælge.
DVI var nyt for mig dengang, så jeg kendte heller ikke forskel, da jeg
fik kablet i første omgang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 17-08-09 14:20

Thomas von Hassel skrev:

> og inden der er nogen der tror de kan være smarte så virker en DVI ->
> VGA adapter ikke sammen med en MIni DisplayPort -> DVI _ikke_
?

Det er muligt, at jeg ikke har formuleret mig klart nok. Jeg mente
selvfølgelig enten et Mini Displayport til VGA Adapter eller et Mini
Displayport til DVI Adapter alt efter, hvilke stik der er på
wolle@webmail.com's 24" skærm.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 14:26

> [...]

> selvfølgelig enten et Mini Displayport til VGA Adapter eller et Mini
> Displayport til DVI Adapter alt efter, hvilke stik der er på

Det var sådan set bare en public service medelese, ikke direkte
relateret til dit forslag.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-09 14:28

KentBM wrote:

> Der skal købes et Mini Displayport til VGA Adapter / DVI Adaper. Begge
> koster kr. 219 i Apple Store.

Mig bekendt følger der en adapter med en MBP...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 14:30

> Mig bekendt følger der en adapter med en MBP...

Det har der gjort .. bare ikke med de nye ..

"Hvad er der i kassen?
MacBook Pro
Klud til skærm
60 eller 85 W MagSafe-strømforsyning, netstik og netledning
Dvd'er til installering/gendannelse
Trykt og elektronisk dokumentation
"

<http://www.apple.com/dk/macbookpro/specs.html>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 11:41

> [...]
> MacBook Pro
> Klud til skærm
> 60 eller 85 W MagSafe-strømforsyning, netstik og netledning

Det kan jeg bekræfte. Der var ikke adapter med min MacBook Pro som er
første generation unibody og altså den første med Mini DisplayPort. Men
det er rigtigt, at der før i tiden var en adapter med MacBook Pro, men
ikke MacBook. Det samme gjaldt vist også PowerBook og iBook. Egentlig
var det lidt mærkeligt, for MacBook Pro havde jo et rigtigt DVI-stik, så
med lidt held var adapteren slet ikke nødvendigt. MacBook havde derimod
et mærkeligt mini-DVI stik, så her skulle man altid bruge adapter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 11:46

> [...]
> med lidt held var adapteren slet ikke nødvendigt. MacBook havde derimod
> et mærkeligt mini-DVI stik, så her skulle man altid bruge adapter.e

De eneste maskiner der følger adaptere med i dag er MacBook Air .. og
Xserve

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-09 12:33

Henrik Münster wrote:

> [...]
> med lidt held var adapteren slet ikke nødvendigt. MacBook havde derimod
> et mærkeligt mini-DVI stik, så her skulle man altid bruge adapter.

OK, det er da en skam... - Jeg gik bare ud fra, det stadig var med. -
Der medflg. fx. adapter til den MBP 2,2ghz/2008, jeg pt. har stående her
på skrivebordet....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 12:56

> OK, det er da en skam... - Jeg gik bare ud fra, det stadig var med. -
> Der medflg. fx. adapter til den MBP 2,2ghz/2008, jeg pt. har stående her
> på skrivebordet....

ja .. det er den sidste før de blev til unibody ik' ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-09 13:37

Thomas von Hassel wrote:

> ja .. det er den sidste før de blev til unibody ik' ?

Jo, af alu-modellerne. - Der er/var jo stadig den hvide plast-børge...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 14:22

> Jo, af alu-modellerne. - Der er/var jo stadig den hvide plast-børge...

Det passer nok, at adapteren forsvandt, da Unibody-modellerne kom. De
havde jo en helt ny tilslutning (Mini DisplaPort), så alle er tvunget
til at købe nye adaptere. Fjernbetjeningen følger jo heller ikke med
mere. Før var den vist med alle Mac. Sandt at sige er vi nok mange, der
heller aldrig har brugt den. Vi har da vist et par stykker liggende,
hvis man roder kasserne igennem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 14:27

> [...]
> mere. Før var den vist med alle Mac. Sandt at sige er vi nok mange, der
> heller aldrig har brugt den. Vi har da vist et par stykker liggende,

heh .. jeg var ved at ryde op derhjemme igår og fandt 5 af dem. Så hvis
der er nogen der mangler så har jeg vel 2-3 stykker til salg ;(

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-09 14:45

Thomas von Hassel wrote:

> heh .. jeg var ved at ryde op derhjemme igår og fandt 5 af dem. Så hvis
> der er nogen der mangler så har jeg vel 2-3 stykker til salg ;(

Til hvor meget? (De sælges på QXL til omk. 60-80kr.) - Og hvad kan en
remote egentlig bruges til? - I givet fald, kunne den måske være god for
dem, der har den her MBP 2,2ghz...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 14:52

> Til hvor meget? (De sælges på QXL til omk. 60-80kr.) - Og hvad kan en
> remote egentlig bruges til? - I givet fald, kunne den måske være god for
> dem, der har den her MBP 2,2ghz...

Du kan bruge dem til iTunes, Frontrow, Keynote og en masse andet med
diverse 3. party software

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 14:59

http://gravityapps.com/sofacontrol/overview/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-09 15:21

Thomas von Hassel wrote:

> http://gravityapps.com/sofacontrol/overview/

Jeg spørger dem lige, om de er interesseret... - Véd du for øvrigt, om
den kan bruges på PB G4/1,67ghz og MacPro? - Så er det jo lige før, den
vil kunne bruges som 'eksra museknapper' til 'direct launch setup'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 15:56

> Jeg spørger dem lige, om de er interesseret... - Véd du for øvrigt, om
> den kan bruges på PB G4/1,67ghz og MacPro? - Så er det jo lige før, den
> vil kunne bruges som 'eksra museknapper' til 'direct launch setup'.

Den kræver en infrarød modtager på fronten, dvs. Intel iMac's, MacBooks,
MacBook Pro og MacBook Air .. og Intel MacMini ....Jeg tror ikke
MacPro'erne har den men det kan jeg da chekke ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-09 17:22

Thomas von Hassel wrote:

> Den kræver en infrarød modtager på fronten, dvs. Intel iMac's, MacBooks,
> MacBook Pro og MacBook Air .. og Intel MacMini ....Jeg tror ikke
> MacPro'erne har den men det kan jeg da chekke ...

Kravle...kravle...Det ser ikke ud til, der er en sådan 'dims på fronten
af MacPro'en. Jeg checkede også lige systemprofil, og den nævner intet
om IR...

- Heller ikke på PowerBooke'en er der noget, men der sidder en lille
rund 'vindues-dims' på fronten af MBP'en til venstre for knappen, der
åbner låget, så det må vel være den...

Jeg har lige snakket med dem derude, og de er interesseret, hvis du vil
sælge én, der passer til en MBP 2,2ghz Core2Duo til en billig/fornuftig
penge.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 18:27

> [...]
>
> Jeg har lige snakket med dem derude, og de er interesseret, hvis du vil
> sælge én, der passer til en MBP 2,2ghz Core2Duo til en billig/fornuftig

en flad 50'err + porto ? .. som jeg skrev lidt længere oppe så er de
ikke i "prestine condition" .. men de virker

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-09 21:23

Thomas von Hassel wrote:

> en flad 50'err + porto ? .. som jeg skrev lidt længere oppe så er de
> ikke i "prestine condition" .. men de virker

...Bare den virker, så er det OK. Smid en mail off-list, så ta'r vi den
derfra.

mvh. Erik Richard
<mac-manNOSPAM@stofanet.dk>

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 23:53

> [...]
>
> - Heller ikke på PowerBooke'en er der noget, men der sidder en lille
> rund 'vindues-dims' på fronten af MBP'en til venstre for knappen, der

Jeg har lige set i MacTracker. Mac Pro har ikke infrarød. De helt gamle
PowerBook og de første to G4 har infrarød. Herefter forsvandt det på
resten af TiBook- og alumodellerne. Der var heller ikke infrarød port på
iBook. Den infrarøde port kom igen på MacBook, MacBook Pro og MacBook
Air. MacTracker skriver, at den kun er til Apple Remote. Jeg ved så
ikke, om det virkelig er rigtigt, eller om det er lykkedes for nogen at
hacke sig ind på den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 15:40

> heh .. jeg var ved at ryde op derhjemme igår og fandt 5 af dem. Så hvis
> der er nogen der mangler så har jeg vel 2-3 stykker til salg ;(

Sjovt nok spørger Axel Hammerschmidt netop efter en fjernbetjening, men
han spørger godt nok om en uoriginal.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 16:39

> heh .. jeg var ved at ryde op derhjemme igår og fandt 5 af dem. Så hvis
> der er nogen der mangler så har jeg vel 2-3 stykker til salg ;(

Præcis hvilken slags stik er det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 17:02

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Præcis hvilken slags stik er det?

En trådløs fjernbetjening har da ingen stik
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 17:05

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> En trådløs fjernbetjening har da ingen stik

Tråden(!) var først henne og vende om diverse DVI->altmuligt stik.
Jeg mangler fx et MiniDVI til VGA.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 23:53

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Tråden(!) var først henne og vende om diverse DVI->altmuligt stik.
> Jeg mangler fx et MiniDVI til VGA.

Ja-ja, du driller jo også mig. Mini DVI. Det er stikket på en MacBook og
ikke en iBook? Jeg er godt nok bange for, at vi selv bruger vores.
Børnene slutter nogle gange en større skærm til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 16:41

> heh .. jeg var ved at ryde op derhjemme igår og fandt 5 af dem. Så hvis
> der er nogen der mangler så har jeg vel 2-3 stykker til salg ;(

NÃ¥h, hvis det er fjernbetjeninger, vil jeg gerne have 2 :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 16:47

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Nåh, hvis det er fjernbetjeninger, vil jeg gerne have 2 :)

full disclosure .. de er ikke helt pæne .. de har bare ligget i bunden
af en stak elektronisk isenkram

/thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 17:01

> full disclosure .. de er ikke helt pæne .. de har bare ligget i bunden
> af en stak elektronisk isenkram

Det går nok. Jeg har en der er pæn. Det var også for at se om jeg
evt kunne lege lidt med at analysere signalet - de er jo forskellige
de små bavianer (og kan parres).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-09 14:40

Henrik Münster wrote:

> [...]
> mere. Før var den vist med alle Mac. Sandt at sige er vi nok mange, der
> heller aldrig har brugt den. Vi har da vist et par stykker liggende,

Der er ingen fjernbetjening med min MacPro, - så ligger den ihvertfald
indkapslet i en af de store skumblokke..-) - heller ikke med den MBP,
jeg pt. har stående. MBP'en blev købt brugt med alt tilbehør, emballage
osv., og med orig. kvittering og stadig masser af garanti, ingen
fjernbetjening. Det står heller ikke på pakkelisten...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 15:20

Hej,

> Der er ingen fjernbetjening med min MacPro, - så ligger den ihvertfald

MacPro har heller ikke en modtager, så du kan ikke bruge
fjernbetjeningen dertil uden at købe ekstraudstyr.

> indkapslet i en af de store skumblokke..-) - heller ikke med den MBP,
> jeg pt. har stående. MBP'en blev købt brugt med alt tilbehør, emballage

Fjernbetjeningen fulgte med til min MBP, så engang har de været med som
standard.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-09 13:02

wolle@webmail.com wrote:
> [...]
> er tilfældet vil jeg droppe yderligere forberedelser, og ringe og
> bestille min nye mbp til omgående levering. Jeg bruger min pc til

Hvis det er MS Office, findes den også til Mac, og filer er fuldstændig
kompatible. Ellers er der OpenOffice 3.1, og den er også gratis til Mac.

> billed og videobehandling,

Der findes flere forskellige programmer til både billede og video.
iMovie til video følger med, når man køber ny Mac. Ellers kan både Adobe
og en del andre programmer fås i Mac versioner, og der kan crossgrades
fra Win til Mac. Gimp.app findes også til OS X, det samme gør Seashore,
begge er gratis og er Photoshop kompatible. Skal det være vektor, så er
det Inkscape - også gratis. - Ellers følger der ofte en iLife version
med systemet, så du også kan bruge den til de forskellige ting. - Fx.
iPhoto til billedorganisering fra kamera.

Det eneste, du bør anskaffe dig af kommercielt program, er et ordentlig
brænderprogram. Godt nok er der en del brænderfunktioner i OS X Finder,
men det er ikke godt til fx. video og lyd. Her kan anbefales Roxio Toast
10 Titanium - svarer til til Roxio Easy MediaCreator til Windows, men er
mere udbygget end EMC.

> mail, nyhedsgrupper, internet- surfen osv.

Alle Mozilla programmerne fås i Mac versioner - Camino, Firefox,
Thunderbird, SeaMonkey osv.. Eneste 'problem' er, som du kan se i anden
tråd, hvad man vil bruge af newsreaders, men Thunderbird kan her være et
rimeligt valg.

> [...]
> fortsat en pc og en 24" skærm, som jeg vel kan slutte til mbp'en, og
> med tiden, vil jeg, hvis det virkelig viser sig at mac er sagen,

Hvis din skærm til PC'en har to udgange, kan du sætte MBP'en til direkte
med det medflg. adapterstik. Lidt afhængig af skærmmærke/model vil den
så skifte automatisk, hvis der kun er den ene computer tændt, ellers er
der en knap, hvor du vælger 1 eller 2. Den lille MBP kan svjh. trække op
til 1920x1280dpi skærme op til 30", så der skulle være overskud nok til
en 24". Det eneste, man skal gøre, når skærmen sættes til, er at åbne
kontrolpanelet i systemindstillinger og klikke på 'Søg skærm', så
genererer systemet selv en skræmprofil.

> Er der iøvrigt andre gode råd til min mentale
> forberedelse, efter at windows har været en del af mit liv, lige siden
> win 3.1.

Man plejer at sige, at Mac OS er 'intuitivt'. - Altså tænker du
'program', så klik på 'Programmer' i sidebaren og programmappen er
alleree åben, og ikke som i Win, hvor man ofte skal lede flere steder. -
Har du prøvet at bruge Linux, så ligner OS X mere det end windows, men
stadig er det sådan, at et dobbeltklik altid åbner det, man klikker på.

Et problem, der kan opstå, er, hvis du bruger en printer på din PC, der
ikke er en netværksprinter, men kører direkte via USB. Nogle gange kan
det være et problem at få printersharing til at virke ordentlig - især
galt med Vista. Er det en netværksmodel, bør der ikke være problemer.
Apple har indgået en aftale med de store producenter, så der jævnligt
kommer en samlet opdatering til mærket - HP, Canon, Samsung, Brother
osv.. Mange printerdrivere er allerede installeret med OS X, så det bare
er at tænde printeren og tilføje den i printer kontrolpanelet. - Ellers
skal du blot installere den medflg. originale printersoftware.

Jeg har selv brugt Windows sammen med Mac lige siden Win3.11 til og med
XPPro, og det eneste, der irriterer mig ved Mac, er, at man ikke kan
flytte knap-fokus i en dialogboks med piletasterne som på Windows.

Hvis du har mange og dyre købe-programmer til Windows, kunne en WinXP
være en god mulighed at installere som en virtuel maskine på en MBP, så
du stadig kan bruge programmerne, indtil du får råd til at købe
cross-opgraderinger til programmerne. Det kræver en emulator - fx.
Parallels Desktop, VMWare Fusion, (begge shareware) eller VirtualBox
(freeware) plus en Windows licens. Du kan også partitionere disken, så
du kan installere Windows som bootable system vha. BootCamp, der følger
med OS X, så du selv bestemmer, hvilket system, du vil starte fra.
Sammen med emulatoreren giver det stor fleksibilitet. - Jeg bruge fx.
selv en XPPro på min MacPro sammen med parallels Desktop. Jeg har så
godt nok installeret XPPro på en selvstændig disk, så den er helt
uafhængig, men stadig kan jeg bare klikke på den Win-fil, jeg har lagt i
docken, så starter Windows op virtuelt, eller jeg kan vælge at boote i
XP, hvis det er det, jeg vil...

Ellers spørg bare løs...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 13:10

> Hvis din skærm til PC'en har to udgange, kan du sætte MBP'en til direkte
> med det medflg. adapterstik.

der følger ingen adaptere med macbook pro idag ... det er sparet væk.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-09 13:57

> Ellers spørg bare løs...

> mvh. Erik Richard

Imponerende Erik Richard, hvis jeg var Mac-bruger in spe, ville jeg
overvældet og forvirret falde om, blæst omkuld af din informationsstorm
.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-09 16:06

> Det kræver en emulator - fx. Parallels Desktop, VMWare Fusion, (begge
> shareware) eller VirtualBox (freeware) plus en Windows licens

Parallels og VMWare Fusion er ikke shareware, det er fuldt ud
kommercielle programmer - som man kan downloade en demo til, som kan
køre en måneds tid uden serienummer.

Ej heller er de emulatorer, da de ikke emulerer en anden processor end
den der er i maskinen. Det er virtuelle maskiner, der kører med en 90%
af den hastighed de ville køre med, hvis man bootede direkte ind i
maskinen.

De tillader i øvrigt også at boote ind i en BootCamp partition som
virtuel maskine, så man selv kan bestemme om man vil boote direkte ind i
Windows, eller køre det virtuelt, med klippe-klistring mellem Mac og
Win. Fra gang til gang.

Emulatorer er langsomme, men var nødvendige i PowerPC-dagene. De er ikke
længere nødvendige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 17-08-09 16:05

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> pc ..... men er det hele sandheden, - er der slet ingen minusser eller
> områder hvor windows fungerer bedre end mac,

Hej

For det første så drop tanken om at der INGEN problemer er ved Apple
produkter. Der er ingen ideele computer og der er også kompromisser på
Apple siden. Apple er ikke meget bedre end MS når det kommer til at
ville prakke brugeren ens egne løsninger på halsen og blokere for andre.
Den vinkel er Apple og MS lige gode/slemme om.

Når det er sagt så føler jeg at Apples styresystem MacOSX er MEGET
mindre påtrængende end windows. Jeg har netop idag sørget for at
opdatere en windåse for en kollega og jeg var ved at få kvababelser over
alt det hejs windows messenger forsøger at prakke en på når man bare vil
installere programmet. MacOSX er meget mere diskret og man føler ikke at
man hele tiden skal være på vagt overfor at blive prakket nogle
udvidelser på.

Det virker også som et meget stabilt system. Det passer sig selv for det
meste. Hele virus siden er en KÆMPE fordel. Der er også ved at komme det
til mac maskiner nu, men stadig i langt mindre grad end til pc.

Og så kan du jo meget nemt lave en dualboot maskine ud af den. Det har
jeg gjort med min macbook, der er xp på den også og den kan fungerer
100% som windåse, men det er bare meget sjældent at jeg booter den op
som windows maskine.

På videosiden (redigering) er apple rigtigt gode. Jens vil nok brokke
sig lidt over den manglende avchd/blueray ydelse men det er nok på vej.
AVCHD kan fint redigeres. I forhold til billedbehandling kan du få alle
kendte spillere til mac også, altså adobe produkter etc. Vær opmærksom
på at der IKKE er program kompabilitet på tværs af platform.

Jeg er ikke i tvivl om at jeg bliver på mac platformen, men vær
forberedt på at det er en computer ligesom alt andet, den er ikke
perfekt.

Hov en ting til. En fed fed ting er det her forum, det er unikt i
forhold til at få hjælp, der er mange brugere her som bare hjælper og
hjælper, det har jeg haft meget glæde af så tak til forummet herfra :0)

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-09 16:43

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> forhold til at få hjælp, der er mange brugere her som bare hjælper og
> hjælper, det har jeg haft meget glæde af så tak til forummet herfra :0)

Venligt sagt

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-08-09 16:08

wolle@webmail.com writes:

> pc ..... men er det hele sandheden, - er der slet ingen minusser eller
> områder hvor windows fungerer bedre end mac, - for hvis det virkeligt

Windows er bedre til at køre Internet Explorer og MSN, hvis den slags
er vigtigt for dig.

Bemærk at med nok RAM og et virtualiseringsprodukt samt en Windows kan
du køre de to systemer samtidigt. Det er der mange der er glade for.

> nyhedsgrupper, internet- surfen osv. Jeg har besluttet mig for den
> mindste macbook pro, opgraderet til 4 gb ram og med en større hd. Jeg

Der er noget med de nyeste kan trække 6 Gb ram. TIl billedbehandling
er mest muligt bedst.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : wolle@webmail.com

Dato : 17-08-09 16:47

Tak for alle indlæggene. Jeg havde jo nok heller ikke regnet med at
Mac var uden problemer, men formentlig er der lidt færre end med Win.
Jeg vil dog også installere Win, og kan forstå at der er 2 muligheder,
hvis man vil kunne køre begge systemer samtidig, nemlig Parallels og
Vm Fusion. Hvilken kan i anbefale, da jeg kan se at prisen stort set
er identisk, og er det lige meget om det er en 32 eller 64 bit Win
version som installeres, - jeg skal alligevel ud at købe en fuld
version (venter nok til Win 7 Kommer i handelen).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 17:00

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> version som installeres, - jeg skal alligevel ud at købe en fuld
> version (venter nok til Win 7 Kommer i handelen).

Fusion er min favorit .. om ikke andet så fordi det er VMware der står
bag, og de ved om nogen hvordan man får virtualisering til at spille ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-08-09 19:29

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> version som installeres, - jeg skal alligevel ud at købe en fuld
> version (venter nok til Win 7 Kommer i handelen).

Hvis du allerede har en PC med Windows på, så glem at installere på din
kommende Mac.

Der er så få ting, som ikke virker på Mac i forhold til din PC.

Når du har brugt din Mac i 14 dage vil du synes så godt om at din PC
ryger i dba.dk

Jeg har haft nok 100 switchere igennem systemet og kun een fortrød.

Derudover har jeg nok lavet mange 100 Mac'er for folk og fælles for dem
alle er, at de ærgrer sig over al den tid der gik med PC.

Køb en Time Capsule og lav backup den vej rundt. Hvis du er meget
paranoid, så hav en ekstern disk stående hos en god ven, forældre eller
andet sted og lav så en backup dér once in a while.

God vind med din Mac.
--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : jagge

Dato : 17-08-09 20:59

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg vil dog også installere Win, og kan forstå at der er 2 muligheder,
> hvis man vil kunne køre begge systemer samtidig, nemlig Parallels og

Har ikke prøvet parallels men fusion fungerer strålende her.

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 12:12

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Der er noget med de nyeste kan trække 6 Gb ram. TIl billedbehandling
> er mest muligt bedst.

Ork, de kan klare hele 8 GB RAM. Det var forrige generation, der fra
Apples side var godkendt til 4 GB, men som kunne genkende 6 GB i
praksis. Noget andet er, at 4 GB vel nok er rigeligt for de fleste af
os. Jeg vil sige, at jeg kan mærke forskel fra 1 til 2 GB, men da jeg
gik fra 2 til 4 GB mærkede jeg nu ikke rigtig noget. Jeg har derfor
svært ved at tro, at yderligere en fordobling gør en forskel. Det kommer
naturligvis an på, hvor krævende opgaver, man udfører, og jeg stiller
nok ikke de største krav til computeren på det punkt.
Man kan evt. starte med at købe en Mac med 4 GB RAM eller måske
kun 2 og så opgradere til 8 GB, når priserne falder. Jeg gjorde jeg
engang, da det var 2 GB, der var toppen. Jeg købte en MacBook med 1 GB
RAM. Der gik kun 3-4 måneder, og så kostede RAM under det halve. Så
købte jeg 2 GB og satte i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-08-09 16:52

Jeg kan da lige fortælle, at jeg har taget turen fra Windows 3.11 til
Windows 98, hvor jeg begybndte at eksperimentere med at dele min
harddisk i 2, så jeg havde Windows 98 på den ene halvdel og en Linux på
den anden.

det udviklede sig, så jeg indtil for et par måneder siden altid har haft
en pc med mindst 2 harddiske, hvoraf den ene har været til Linux. Jeg
har i mange år haft Linux som mit primære styresystem, og kun brugt
Windows, når mit arbejde nødvenddiggjord det (programmer der endnu ikke
kune køres i Linux).

Jeg har siden det var muligt kørt Open Source programmer, og som sagt
Linux som primært styresystem.

For de nævnte par måneder siden købte jeg en iPod til afløsning for min
Samsung mp3-afspiller, fordi jeg ville prøve det af og have lidt mere
plads til at lagre podcasts. Det gjorde mig lidt mere lun på en gammel
ide om at afprøve Mac. Da jeg i sin tid begyndte at bruge computer på
mit arbejde, var der mulighed for enten Dos-maskiner eller mac (vi
omkring slutningen af 1980'erne). Jeg lærte at bruge begge, og da jeg
kom i gang med min iPod, huskede jeg hvordan det var at arbejde på de
første Mac-maskiner.

Konklusionen: som mangeårig Linux-bruger (senest med ubuntu som
styresystem) vovede jeg springet og anskaffede mig en iMac af den store
slags. Jeg har nu haft den siden slutningen af juni 2009 og er undervejs
blevet mere og mere glad for den. Styresystemet er ikke så fjernt fra
mit Linux/ubuntu, så det var forholdsvis nemt at vænne sig til det, og
jeg må medgive, at styresystemet på min iMac indtil nu ikke har voldt
mig problemer. Dertil er jeg flittig spørge i denne gruppe, og det giver
ALTID hurtig, venlig ho god assist. Jeg er ikke endu stødt på noget, jeg
ikke kunne håndtere i Mac, så der er jeg ligeså godt gået, som jeg er i
mit Linux (som jeg stadig bruger), men Windows ser jeg stort set kun,
når min bedre halvdel har brug for assist fra mig (halvdelen er
Windows-bruger).

Derfor kan jeg kun anbefale at hoppe ud i det med begge ben - du bliver
helt sikker glad!

Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-09 19:03

<wolle@webmail.com> wrote:

> er der slet ingen minusser eller
> områder hvor windows fungerer bedre end mac,

Jo, til spil

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 19:07

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Jo, til spil

og selv på spil området er windows ved at tabe fordi de er mere
attraktivt for udviklerne at udvikle til de forskellige konsoller ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-08-09 19:12

> og selv på spil området er windows ved at tabe fordi de er mere
> attraktivt for udviklerne at udvikle til de forskellige konsoller ..

Interessant. Har du nogen mening om hvilken konsol der vinder det
kapløb?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 19:25

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Interessant. Har du nogen mening om hvilken konsol der vinder det
> kapløb?

det skifter hele tiden ... men Wii og PS3 ser ud til være lidt i front,
Wii fordi den er "familievenlig" og PS3 fordi du får en BluRay afspiller
med i købet.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-08-09 20:03

> det skifter hele tiden ... men Wii og PS3 ser ud til være lidt i front,
> Wii fordi den er "familievenlig" og PS3 fordi du får en BluRay afspiller
> med i købet.

Tak. Dem vil jeg så sætte under observation

Jeg drømmer også om at sætte min ergometercykel via dens serielstikket
til computeren, så jeg kan cykle i luften eller lignende

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-09 20:16

> Tak. Dem vil jeg så sætte under observation

køb én af hver ;)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-08-09 20:18

> køb én af hver ;)

giggle gnæk gnæk

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 12:12

> giggle gnæk gnæk

Jamen sådan gør man nu om dage. De unge har en af hver. Hvert mærke
sørger jo for at have nogle attraktive spil, der kun findes på deres
platform. Derfor "tvinges" man til at købe flere spillekonsoller, hvis
man vil spille alle spillene. Vi har da også en Wii og en XboX 360
foruden en ældre Playstation 2.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-09 19:03

<wolle@webmail.com> wrote:

> Jeg har besluttet mig for den
> mindste macbook pro, opgraderet til 4 gb ram og med en større hd

Hvis du har mod på det kan du sagtens selv sætte ram og hd i. Det kan du
godt spare lidt penge ved og evt. konvertere den gl. hd til en lille
ekstern til backup.

--
Mvh Martin