mac og eneret ????
Fra : wolle@webmail.com

Dato : 15-08-09 11:11

Jeg har egentlig tit tænkt på hvad årsagen er til, at der ikke er
andre computerproducenter end Apple som laver computere med Mac's
styresystem, - i modsætning til Windows ???

Fra : Michael Horn

Dato : 15-08-09 11:24

<wolle@webmail.com> wrote:

> Jeg har egentlig tit tænkt på hvad årsagen er til, at der ikke er
> andre computerproducenter end Apple som laver computere med Mac's
> styresystem, - i modsætning til Windows ???

Apple holder fast i både gynger og karrusellen og som producent af begge
dele soft- og hardware har de ret til det..

Der er dog nogle stykker som kæmper imod, fx psystar og en formodet tysk
producent af hardware. Iflg Apple har de ikke ret til at bruge
styresystemet på andet end original hardware..

Michael Horn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 11:36

wolle@webmail.com writes:

> Jeg har egentlig tit tænkt på hvad årsagen er til, at der ikke er
> andre computerproducenter end Apple som laver computere med Mac's
> styresystem, - i modsætning til Windows ???

Fordi Apple selv har lavet det, og de har ikke lyst til at dele med
nogen - en nærliggende formodning er at de tjener læssevis af penge på
at sælge maskiner med det på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 11:43

<wolle@webmail.com> wrote:

> Jeg har egentlig tit tænkt på hvad årsagen er til, at der ikke er
> andre computerproducenter end Apple som laver computere med Mac's
> styresystem, - i modsætning til Windows ???

Apple laver selv hardware og bestemmer, at deres software kun skal
afvikles på deres maskiner, så egenkontrollen er iorden.

Derfor den høje kvalitet på Appeprodukter.

M.

Fra : KentBM

Dato : 15-08-09 12:00

Morten Lind skrev:
> Derfor den høje kvalitet på Appeprodukter.
LOL. Og vel også grunden til, at Apple er meeeget lang tid om at erkende
at der kan være enkelt problemer.

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 14:13

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> LOL. Og vel også grunden til, at Apple er meeeget lang tid om at erkende
> at der kan være enkelt problemer.

Sikkert

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-09 12:50

<wolle@webmail.com> wrote:

> Jeg har egentlig tit tænkt på hvad årsagen er til, at der ikke er
> andre computerproducenter end Apple som laver computere med Mac's
> styresystem, - i modsætning til Windows ???

Tilbage i 90erne var det faktisk på tale at MacOS skulle komme i en
udgave, der kunne køre på alle PCere; det var før Windows var kommet
frem og idéen kom fra Bill Gates; Microsoft ville så have kommet igennem
med MS Office, der dengang var dominerende på Mac, men som ikke rigtig
fandtes til DOS.

Steve Jobs ville godt være med til det, hans bestyrelse [med en bunke
eksterne investorer] ville ikke. De så en fremtid hvor Apple var
dominerende på såvel hardware som software - og fattede ikke hvad det
havde betydet.

Heller ikke et frasalg af operativsystemet til MS ville de gå med til,
og MS udviklede så Windows. Steve Jobs forlod Apple.

Og så begyndte Apple at acceptere kloner fra andre virksomheder, som
kunne køre MacOS. Disse viste sig imidlertid fortrinsvist at hugge
kunder fra Apple, og man kunne stadig ikke køre Mac på Intel.

Da Steve Jobs kom tilbage blev det besluttet af aftalerne ikke kunne
fortsætte, og øjeblikket hvor det forretningsmæssigt kunne betale sig at
lade MacOS, nu X, køre på alle Intel-maskiner var forpasset.

Når spørgsmålet rejses om Apple vil frigive MacOS X i åben konkurrence
på alle Intel-maskiner, og vær forvisset at det vil være en ren
forretningsmæssig beslutning, så vil Apple naturligvis se på to ting:

1. Vil Apple tjene flere penge, eller vil man tabe penge? I hvilket
omfang vil kuner købe eksempelvis Lenovo i stedet for en MacBook?

2. Hvordan vil Microsoft stille sig over for et sådant træk? Husk på at
MS Office er et must for MacOS X ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-08-09 15:16

Per Rønne wrote:

> [...]
> eksterne investorer] ville ikke. De så en fremtid hvor Apple var
> dominerende på såvel hardware som software - og fattede ikke hvad det

Det var godt de ikke gjorde det. Se bare på hvordan det gik Palm som
også splittede firmaet op i en hardware og en software del.

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-09 13:11

<wolle@webmail.com> wrote:

> Jeg har egentlig tit tænkt på hvad årsagen er til, at der ikke er
> andre computerproducenter end Apple som laver computere med Mac's
> styresystem, - i modsætning til Windows ???

Fordi Apple er en hardware producent og tjener bunker af penge på at
sælge maskinerne.

Der var en overgang i 90'erne hvor et par andre producenter fik licens
fra Apple til at udvikle Mac kompatible maskiner og sælge dem med Mac OS
isntalleret. Da Steve Jobs blev indblandet igen var det noget af det
første der blev cuttet.

I licensbetingelserne til OS X står der sort på hvidt at det ikke må
installeres på "non Apple hardware" ... det stopper så ikke den
almindelige forbruger hvis han har lyst til at fifle med det, men du får
ingen stor PC producent som f.eks. Dell, HP eller Lenovo til at tage
chancen.

/thomas

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-08-09 19:14

<wolle@webmail.com> wrote:

> Jeg har egentlig tit tænkt på hvad årsagen er til, at der ikke er
> andre computerproducenter end Apple som laver computere med Mac's
> styresystem, - i modsætning til Windows ???

Især i 80érne var der mange musik-keyboards der var svære at have med at
gøre. Teknisk kunne de flyve til månen, men man skulle ofte have en
koreansk maskinoversat manual for at betjene det.

Dér lærte jeg at man kan ikke adskille hardware og software. Det produkt
som har den mest elegante og intuitive brugergrænseflade vinder. Ofte
går det hånd i hånd.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : wolle@webmail.com

Dato : 16-08-09 10:17

On Sat, 15 Aug 2009 20:13:34 +0200, 012008fr@gmail.com (Flemming
Rubini) wrote:

Tak for svarene, - det var også mine egne tanker, - men er det så
totalt positivt eller negativt at det er sådan, - negativt for
priserne (set fra vores side), men sikkert positivt for den samlede
kvalitet. Eller hvad ??

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-09 16:07

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> totalt positivt eller negativt at det er sådan, - negativt for
> priserne (set fra vores side), men sikkert positivt for den samlede

Priserne er de ca, samme hvis du sammenligner en mærkevare pc med de
samme specs som en mac ...

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-08-09 17:05

wolle@webmail.com skrev:
> [...]
> totalt positivt eller negativt at det er sådan, - negativt for
> priserne (set fra vores side), men sikkert positivt for den samlede
Hej Wolle

Jeg har indimellem lidt provokerende stillet det spørgsmål herinde. Men
selvom jeg synes Mac er i den dyrere ende, så ville jeg aldrig bytte
(som tingene er nu). Tilbage i starten af 90'erne havde jeg Mac et par
år, men endte med at kyle det ad H til fordi jeg følte mig isoleret og
fordi tilgangen til programmer, deling af dokumenter osv var bøvlet.

Jeg har brugt PC i 13-14 år derefter og er nu tilbage på Mac-platformen
og elsker det. Jeg har både en Iphone, Imac og Macbook og elsker hvordan
tingene spiller sammen vha mobileme. Designet er lækkert hele vejen
igenne, og softwaren får det hele til at spille sammen på en måde som
jeg endnu har tilgode at se det på en Windows-maskine.

Jesper