Headset til iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-09 21:00

Min søn nævnte i dag, at han gerne ville have et headset til sin iMac,
så han kan bruge tale og lyd, når han spille World of Warcraft. Jeg har
slet ikke forstand på den slags, og på Apple Store kan jeg ikke finde et
headset med hovedtelefoner og mikrofon. Jeg går ud fra, at det skal
sættes i USB-porten. Kan man bare købe et hvilket som helst headset?
Hans computer er en 24" iMac 3,06 GHz fra sidste forår (2008).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-09 05:05

Hej,

> Min søn nævnte i dag, at han gerne ville have et headset til sin iMac,
> så han kan bruge tale og lyd, når han spille World of Warcraft. Jeg har

Det er nok en god idé, hvis du kunne nævne lidt om budgettet også. Der
findes headsets i alle prisklasser, men et af dem fra Føtex til 99 kr.
er naturligvis ikke lige så rart som et fra en kendt producent til 1999 kr.

> slet ikke forstand på den slags, og på Apple Store kan jeg ikke finde et
> headset med hovedtelefoner og mikrofon.

Umiddelbart er der en del headsets på Apple Store, men jeg kunne
umiddelbart kun finde nogen som var til Bluetooth eller med et enkelt
jackstik beregnet til iPhone o.lign.

> Jeg går ud fra, at det skal sættes i USB-porten.

Det mest almindelige er nok at købe et headset som sættes i audio ind/ud
med to alm. minijack-stik. De nye iMacs understøtter også headsets
beregnet til iPhone med et enkelt jackstik. Der findes også en del
headsets med USB.

Endeligt er der jo også trådløse headsets med Bluetooth - det tror jeg
dog ikke, jeg vil anbefale til formålet.

> Kan man bare købe et hvilket som helst headset?

Hvis den har et stik som passer til iMac, så ja. Bemærk dog at der er
meget stor forskel på lydkvalitet og komfort mellem de enkelte modeller.

Jeg vil anbefale det headset, jeg selv bruger. Jeg har afprøvet en del
modeller og kan sige at det her bestemt er et af de bedste. Jeg bruger
et Jabra Biz2400 Duo Flex Boom USB-headset.

Headsettet har en ganske fornuftig lydkvalitet ved afspilning af lyd,
således at man kan bruge det til at høre musik på i længere tid. Der er
indbygget særlig støjdæmpning på mikrofonen, så modparten kan høre hvad
man siger, selvom man ikke sidder i et støjfrit lokale.

Selve byggekvaliteten er også god og producenten giver 3 års garanti.
Personligt synes jeg headsettet er meget behageligt at have på. Der er
en lang ledning med og volumen-kontrol på kablet.

Man tilslutter headsettet til computeren via USB. I modsætning til
headsets med jackstik kan man stadig benytte computerens indbyggede
højttalere. Det er rigtigt rart, hvis man fx benytter Skype, da man så
kan få ringetonen afspillet gennem computerens højttalere, så man hører
den selvom man ikke sidder med headsettet på. Headsettet har derudover
Bluetooth så man kan også parre det med mobilen.

Den største ulempe er prisen. I de fleste webshops koster det 2.000 kr.
Jeg har dog fundet det på nedenstående link til 1488 kr, kender dog ikke
til shoppen:

http://www.shopitonline.dk/PartDetail.aspx?q=p:2405270;b:940;pl:1

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-09 23:26

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Umiddelbart er der en del headsets på Apple Store, men jeg kunne
> umiddelbart kun finde nogen som var til Bluetooth eller med et enkelt
> jackstik beregnet til iPhone o.lign.

Jeg synes bare ikke rigtig, der er nogen headset med mikrofon. Der er
nogle til iPhone, men der er mikrofonene beregnet til telefonfunktionen.
Der står ikke, om disse headset kan bruges til en iMac.

> [...]
>
> Den største ulempe er prisen. I de fleste webshops koster det 2.000 kr.
> Jeg har dog fundet det på nedenstående link til 1488 kr, kender dog ikke

Tak for din lange forklaring. Dit headset er nok lige dyrt nok for et
førstegangskøb. Vi ved jo slet ikke, om det er noget, han vil fortsætte
med at bruge. Jeg vil lige se mig lidt om og måske finde nogle
anmeldelser. Det er i hvert fald dejligt nemt, at jeg både kan bruge USB
og mini-Jack som tilslutning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 00:25

Hej Henrik,

> Jeg synes bare ikke rigtig, der er nogen headset med mikrofon. Der er
> nogle til iPhone, men der er mikrofonene beregnet til telefonfunktionen.
> Der står ikke, om disse headset kan bruges til en iMac.

Jeg tror der er noget begrebsforvirring her. Et headset _har_ en
mikrofon, ellers er det ikke et headset.

Ifølge Apples iMac side kan den nuværende model fint bruge headsets
beregnet til iPhone fx... jeg ved dog ikke, hvor lang tid maskinerne har
understøttet det (jeg tror din er for gammel).

Men igen: Der er ingen særlig grund til at købe headsettet hos Apple
bare fordi det skal bruges med en Mac. Du kan lige så godt gå i Fona
eller Elgiganten.

> Tak for din lange forklaring. Dit headset er nok lige dyrt nok for et
> førstegangskøb. Vi ved jo slet ikke, om det er noget, han vil fortsætte
> med at bruge.

De fleste går ikke tilbage, når først de har prøvet at bruge et
headset... men ja, det er ikke et billigt headset. Man kan dog også
hurtigt bruge 299 kr. i Bilka på et headset, man så egenligt ikke gider
bruge bagefter fordi det er ukomfortabelt.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 11-08-09 13:30

Henrik Münster skrev:
> [...]
> sættes i USB-porten. Kan man bare købe et hvilket som helst headset?
> Hans computer er en 24" iMac 3,06 GHz fra sidste forår (2008).

Hej Henrik

Hvis formålet med at bruge headsettet er at spille world of warcraft, så
er det vigtigt at det er komfortabelt at have på i flere timer af
gangen. Lyden behøver ikke være med 3 kanaler overhovedet. Dem jeg har
set benytter sig af mini-jack in/out.

Mit eget headset købte jeg for 149 kroner i SHG.dk og det er fint nok.
Dog har jeg det oftest bare om halsen og benytter mig af mikrofonen når
jeg selv spiller World of Warcraft (det sker!). Hvis man skal have et
headset til mere seriøs musikafspilning/lytning så ville jeg klart gå
efter noget helt andet og dyrere. I warcraft er lyden så som så og dem
man taler med sidder ofte på en billig netcafe i spanien, så lyden er
aldrig tip top alligevel.

Hilsen Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-09 23:26

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> efter noget helt andet og dyrere. I warcraft er lyden så som så og dem
> man taler med sidder ofte på en billig netcafe i spanien, så lyden er

Tak for svaret. Det ladet til, at det er fint nok at bruge mini-jack i
stedet for USB. Jeg var faktisk slet ikke klar over, at der var både lyd
ind og lyd ud på en iMac. Jeg har nok brugt bærbare computere for længe.
Det lyder også som en meget god idé bare at bruge mikrofonen og så høre
lyden gennem højttalerne. Så kan man jo hvile ørerne lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 00:28

Hej Henrik,

> ind og lyd ud på en iMac. Jeg har nok brugt bærbare computere for længe.

Min bærbare Mac har da også både lyd ind og ud.

> Det lyder også som en meget god idé bare at bruge mikrofonen og så høre
> lyden gennem højttalerne. Så kan man jo hvile ørerne lidt.

Måske er det nok for nogen ifbm. Warcraft. Det er dog langt fra ideelt,
da man på de fleste (ikke aktivt-støjreducerende) headsets vil få støj
på det signal, man sender ud. Hvis man skal bruge det til at snakke
sammen vil man meget nemt kunne opleve, at modparten kommer til at høre
et ekko af sig selv - det kan være meget generende.