Skuffende billedekvalitet via Elgto Hybrid~
Fra : Sørensen

Dato : 07-08-09 11:48

Hej!

Jeg har købt mig en Mac Mini for at bruge den som mediecenter, og dertil har
jeg købt en Elgato Hybrid tv-tuner, så jeg kan optage alle vores analoge
kanaler, som antenneforeningen sender ind i huset.

Kvaliteten på de analoge kanaler er VIRKELIG SKUFFENDE!

Billedet er meget grynet - og tilmed pixeleret. Træls at se på når man er
vant til bedre.
Jeg havde læst, at man jo ikke skulle forvente mirakler m.v. og på Apples
side, skriver folk i anmeldelserne, at der kan være dårligt signal (især
hvis man bare bruger den medfølgende antenne) og at analog bare ser dårligt
ud på fladskærms-tv. MEN signalet er i sig selv glimrende her via
kabeltv/antenneforening, men det ser alligevel ud af H... til på samme
fladskærm plasmatv, som jeg "altid" har brugt.

Billedet forringes rigtig meget i forhold til blot at se dem direkte på
tv'et, hvilket er det, der undrer mig mest!

Nu kunne man måske fristes til at tro, at det bare er sådan det er, når man
optager analoge signaler. Men det er det ikke. Jeg har tilfældigvis haft en
noget ret forskelligt udstyr igennem tiden, som jeg kan sammenligne med, og
jeg kan derfor fortælle, at min ældgamle Kiss DP-558 fra ca. 2002 så
væsentligt bedre ud! Ligeledes så mit gamle Windows-baserede mediecenter med
Hauppauge PCI-tvtuner (hardware encoded) i hvert fald en smule bedre ud.

Jeg har ingen forstand på teknikken bag og ved ikke om det kan have noget at
sige, at Mac'en kører i højere skærmopløsning eller man måske endda kan
finde nogle programmer, der kan forbedre outputtet med nogle filtre eller
andet på en ene eller anden måde..

Dette er ikke en angreb på Apple, men måske på Elgato. Men først og fremmest
er det bare en information til alle, der overvejer at købe en Mac Mini for
at bruge den som mediecenter med tv-optagelse: Det kan desværre slet ikke
hamle op med en "gammeldags" harddiskoptager når vi snakker kvalitet på
analoge optagelser.
- Bare til information så I ikke bliver skuffede, hvis I selv overvejer at
købe det setup!

Gode råd til at forbedre oplevelsen er selvfølgelig velkomne!

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-08-09 12:44

Sørensen <duvedikkehvemINGENSPAM@googles-email-system.com> wrote:

(...)
> [...]
>
> Kvaliteten på de analoge kanaler er VIRKELIG SKUFFENDE!
>
> Billedet er meget grynet - og tilmed pixeleret. Træls at se på når man er
(...)

Har du valgt det rigtige "Device"?

Se under Eyetv->Preferences->Devices.

Hvor du også kan undersøge signalkvalitet og -styrke.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Martin Bech

Dato : 07-08-09 15:59

In article <4a7c065e$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> [...]

> købe det setup!
>
> Gode råd til at forbedre oplevelsen er selvfølgelig velkomne!

Jeg har den samme oplevelse med analogt signal på en hybrid. Derfor har
jeg nu abonnement på det digitale spejl hos Stofa og bruger en dvb-c
modtager (EyeTV 610). Så får man det digitale signal gemt som det er
uden forringelser.

Den nye Hybrid kan også modtage dvb-c signaler men kun fra de ukodede
kanaler. Har du prøvet dette? Hvis dr1+2, og tv2 er dine vigtigste
kanaler, kan du måske leve med, at kvaliteten er dårligere på de øvrige
kanaler? (hvis dit antennekabel ikke indeholder dvb-c signalet, kan man
også modtage de samme kanaler fra luften (dvb-t), men så skal du have et
filter monteret, så din Hybrid modtager både signal fra luften og
kabelnettet.)
--
Venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Lyrik

Dato : 08-08-09 07:22

"Sørensen" <duvedikkehvemINGENSPAM@googles-email-system.com> skrev i
meddelelsen news:4a7c065e$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> analoge kanaler, som antenneforeningen sender ind i huset.
>
> Kvaliteten på de analoge kanaler er VIRKELIG SKUFFENDE!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Elgato er en Hauppauge der er sprøjtet med sølvbronce-maling og hvor der er
skrevet Elgato på.
Jeg har haft min i flere år mit software er version II.
Jeg har glæde af den når jeg bruger DVB-T altså digi-TV igennem luften. DR1,
TV2, DR2,...jeg gider ikke optage fra andre alligevel. DVB-T står
klokkeklart og giver DVD-kvalitet i optagelserne, så er det sagt. Måske skal
du have et længere kabel på men du skulle have store chancer for at modtage
det.

Jeg lavede forsøg med den i går, efter dit indlæg på en MacBook, den
hvide.
Jeg har kabe-TV med analog mulighed.
Du har ret med det du siger. Elgatosoftwaren giver et ikke så strålende
billede som du levende beskriver.
Så startede jeg den op i Windows 7 dualbooten.(gratis download de næste "8"
dage og så er det slut!)

Hauppaugesoftwaren under Windows 7, kunne jeg nolre med uden at få analog
billede. Kanalerne den fandt stod anonyme kun med tal. Jeg kunne ikke få
analog til at virke. (Jeg har set DVB-T på den i god kvalitet)
Så åbnede jeg "Windows Media Center" og begndte at trykke på "Live
TV".....My God!!!
Alt dukkede op! Kanaler, navne, mulighed for play/pause forudbestilling af
optagelse ved at klikke på den veldokumenterede programguide,..og et billede
der bragte eyeTV til "The next level!"

Det lignede simpelt hen ikke det samme stykke hardware! Det var som at gå
fra stueantenne til noget der lignede digitalt TV til forveksling.
Konklusion:
Skal man se og optage analog, så er det "Windows Media Center"
I Mac, er DVB-T sagen.

Hilsen
Jens