2GB Time Capsule
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-08-09 22:37

Det ser ud til at Time Capsulen er blevet opdateret.

2Gb modellen koster 3500.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-08-09 23:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det ser ud til at Time Capsulen er blevet opdateret.
>
> 2Gb modellen koster 3500.

Så er en USB pen til 49,50kr. da billigere.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-08-09 23:22

Erik Richard Sørensen skrev:

> Så er en USB pen til 49,50kr. da billigere.

Nåja, en slåfejl.

2 Tb naturligvis.

Men det er jo hip som hap for dig - det virker jo ikke for dig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-09 23:28

> Nåja, en slåfejl.
>
> 2 Tb naturligvis.
>
> Men det er jo hip som hap for dig - det virker jo ikke for dig.

kan man ikke lodde radio'en fra ... så kan den jo virker på alm.
ethernet ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 00:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nåja, en slåfejl.
>
> 2 Tb naturligvis.
>
> Men det er jo hip som hap for dig - det virker jo ikke for dig.

Nej, og slet ikke, når jeg ikke har / vil have trådløs. - Bortset fra
det, kunne jeg godt bruge et par FW kabinetter mere, da jeg lige har
købt 4x diske på i alt 1,2tb..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-09 06:54

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, og slet ikke, når jeg ikke har / vil have trådløs. - Bortset fra

Nåh. Jamen den trådløse del kan vel slåes fra i opsætningen. Selv min
Airport Express kan få at vide at det vil jeg ikke have (hvis jeg bare
vil bruge den som musik/printerdims for enden af et kabel).

> det, kunne jeg godt bruge et par FW kabinetter mere, da jeg lige har
> købt 4x diske på i alt 1,2tb..-)

Hvorfor køber du ikke sådan et NAS-kabinet hvor man bare kan skovle diske i?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-09 07:50

> [...]
> vil bruge den som musik/printerdims for enden af et kabel).

> Hvorfor køber du ikke sådan et NAS-kabinet hvor man bare kan skovle diske i?

eller et par Drobo'er

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 10:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor køber du ikke sådan et NAS-kabinet hvor man bare kan skovle
> diske i?

Fordi jeg har én disk til hvert sit hovedsystem/bootdisk - altså fx. 3
til MacPro'en, da jeg har 3 separate bootsystemer, 3 til min dual MDD og
ihvertfald nu også 2-3 til min single MDD. - Jeg laver efterhånden lidt
for meget oversættelse til, at jeg tør lade være med at have
fuldstændige backups - på _hver_ sin disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-08-09 11:46

> [...]
> for meget oversættelse til, at jeg tør lade være med at have
> fuldstændige backups - på _hver_ sin disk...

Det minder mig om at jeg var i MultimediaWorld for at købe en
harddisk-dock, og så var butikken permanent lukket.

Jeg husker det ikke var noget for dig. Men den erfaring har jeg altså
til gode. Tanken om bare at stikke disken ned i denne harddiskdock, det
lyder godt nok nemt. Jeg overvejer selv at bruge den som en ektern
backup metode. En tur i Timemachine og så bagefter en tur i ekternt
kredsløb udenfor boligen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-09 13:02

Flemming Rubini skrev:

> Jeg husker det ikke var noget for dig. Men den erfaring har jeg altså
> til gode. Tanken om bare at stikke disken ned i denne harddiskdock, det
> lyder godt nok nemt. Jeg overvejer selv at bruge den som en ektern

De har dem stadig hos SHG.

http://shg.dk/produkter/list2.asp?katid=14625#14627

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-09 12:59

> [...]

> for meget oversættelse til, at jeg tør lade være med at have
> fuldstændige backups - på _hver_ sin disk...

Tjah, bare du er produktiv. Jeg er blevet for gammel til at genstarte
så tit - ting skal være nåbare fra _ET_ system.

Men jeg undres da tit over de valg du træffer - dig om det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 16:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tjah, bare du er produktiv. Jeg er blevet for gammel til at genstarte
> så tit - ting skal være nåbare fra _ET_ system.
>
> Men jeg undres da tit over de valg du træffer - dig om det.

Hvorfor dog det? - Jeg synes da, det er ret naturligt at have én backup
disk til hver enkelt intern disk. Og det skal godt nok være noget af en
moppebørge, hvis jeg skal have det hele på én megastor disk. - 1,7gb
intern på MacPro'en, 600gb på min dual MDD og ca. det samme kommer i den
anden MDD. - Så vi snakker noget i retning af +3tb... - Og så er min
software lagerdiske og og msikdisk ikke medregnet, - det er yderligere
1,5tb...

Faktisk har jeg haft lidt kig på de nye Mercry Quad Storage System, men
de kan endnu kun fås med plads til 4 diske til enten single opsætning
eller RAID [uf.!]. Der eer også et andet mærke, der svjh. hedder
noget i retning af NorthQuest, der har plads til 8 hhv. 12 stk. ATA/SATA
(valgbart), men det koster $3200USd uden diske... Til gengæld er det med
både USB, FW400/800, eSATA OG Ultra320 SCSI tilslutning... kan også køre
RAId eller single...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-09 17:27

> [...]
> anden MDD. - Så vi snakker noget i retning af +3tb... - Og så er min
> software lagerdiske og og msikdisk ikke medregnet, - det er yderligere

så skal du have en drobo ...

> [...]
> (valgbart), men det koster $3200USd uden diske... Til gengæld er det med
> både USB, FW400/800, eSATA OG Ultra320 SCSI tilslutning... kan også køre

Du bliver nødt til at indse at RAID er smart og du virker som en
"luddite" når du bliver ved med at afvise det selvom det er tydeligt at
du ville have glæde af det .

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-08-09 21:26

> [...]
> anden MDD. - Så vi snakker noget i retning af +3tb... - Og så er min
> software lagerdiske og og msikdisk ikke medregnet, - det er yderligere

Alene det du har tre forskellige systemer på din Mac Pro, som du skifter
imellem, er jeg blevet for gammel til. Jeg går ud fra der er en god
grund i din stadige kamp for at afteste og oversætte programmer, men jeg
gad ikke.

Hernæst dit sammensurium af diske og kabler. Det gider jeg HELLER ikke
:) (men er for nærig til en NAS... endnu). Og at reservere store diske
til ét system er jeg for fattig til.

Vejen frem for dig, mener jeg, stadig er en gigantisk fælles disk med
passende tilslutning, og herpå kan du så have "sparse disk images" der
udvider sig efterhånden som du skovler data i dem. Dem kan du så nøjes
med at bruge fra et enkelt system, men de fylder ikke mere end de data
der faktisk er. Ikke mere have 500 Gb du ikke lige får brugt.

Så kan du også bruge et hjørne til Time Machine (så du har det som et
supplement til din almindelige backup) - det skader aldrig med livrem og
seler.

> (valgbart), men det koster $3200USd uden diske... Til gengæld er det med
> både USB, FW400/800, eSATA OG Ultra320 SCSI tilslutning... kan også køre
> RAId eller single...

Det lyder mere professionelt end hobby, og så får man lov at betale.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 22:28

> [...]
> imellem, er jeg blevet for gammel til. Jeg går ud fra der er en god
> grund i din stadige kamp for at afteste og oversætte programmer, men jeg

Såmænd, - men når jeg tester et program til fx. brug for svagtseende, så
skal jeg have mulighed for at kunne gøre det på både Tiger og Leopard.
Det samme, når jeg oversætter programmer. - de fleste kører jo stadig
både 10.4.x og 10.5.x og endda på både PPC og Intel. Og jeg vil ikke
være bekendt at komme med en testrapport på kun 10.5.x, når programmet
fx. er beregnet til både 10.4.x og 10.5.x. - Jeg vil heller ikke være
bekendt at aflevere en oversættelse af et program, der er beregnet til
både PPC og Intel og så ikke have afprøvet/kontrolleret det på begge.

- Fx. er der også programmer, der har nogle skjulte funktioner i 10.4.x
eller på PPC, men som kommer frem i 10.5.x og/eller på Intel. Det gælder
fx. både de to iText programmer fra Lightway og for Bean.

> Hernæst dit sammensurium af diske og kabler. Det gider jeg HELLER ikke
> :) (men er for nærig til en NAS... endnu). Og at reservere store diske
> til ét system er jeg for fattig til.

- Jeg bruger nu meget korte FW kabler + en FW hub, så der er såmænd
ikke så mange. Og så er det da rart at have tingene adskilt... - Nu
laver jeg jo stadig en del lyd, hvor jeg overspiller LP plader for folk,
hvis de ikke selv har en pladespiller, - så kan jeg jo bare tage den
disk med og overføre det hele til deres computer og så kan de selv
brænde det ud. - Det kan jeg ikke, hvis jeg havde en eller anden
'Monster-Max' af en multi-tower-disk-kabinet med måske 6-8 diske i...

> [...]
> med at bruge fra et enkelt system, men de fylder ikke mere end de data
> der faktisk er. Ikke mere have 500 Gb du ikke lige får brugt.

Det betyder så også, at jeg mister muligheden for at kunne boote fra
backup'en, hvis den interne systemdisk skulle stå af... Man kan ikke
boote fra et diskimage - sparse eller ikke sparse.

> Så kan du også bruge et hjørne til Time Machine (så du har det som et
> supplement til din almindelige backup) - det skader aldrig med livrem og
> seler.

Jeg bruger skam også både livrem og seler, men den TM. Udover mine
normale backups på hver sin disk til hvert sit system, har jeg en ekstra
backup med fx. alle mine oversættelses projekter for netop 'tænk nu
hvis...'. Og en TM, - hvis den ville virke, - kan jo kun køre på ét
system og én disk...

> Det lyder mere professionelt end hobby, og så får man lov at betale.

Ja, det /er/ prof. - En anden smart ting, jeg ikke fik nævnt, er, at
diskene sidder i skuffer, man lige lukker op, som man åbner en CD/DVD
skuffe, - og tager disken op og kan så sætte en anden eller større i,
hvis det er det, man vil. - Jeg vil bare ikke give +16.000kr. + dansk
moms og told - bare for et kabinet. - Det er selv jeg for nærig til.-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-09 06:04

> Og en TM, - hvis den ville virke, - kan jo kun køre på ét
> system og én disk...

ikke helt korrekt. Jeg har en TM backup af 3 diske (min system + 2 data
diske) til 2 backup diske som jeg roterer ind og ud af huset ca én gang
om ugen. (og det tager ca. 5 sekunder at fortælle TM af den skal skrive
til en anden disk)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-09 23:28

> Så er en USB pen til 49,50kr. da billigere.

er man morsom her i de tidlige morgentimer ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 01:05

Thomas von Hassel wrote:

> er man morsom her i de tidlige morgentimer ?

ja da... - jeg hører ikke til de morgensure..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-08-09 19:01

> Du bliver nødt til at indse at RAID er smart og du virker som en
> "luddite" når du bliver ved med at afvise det selvom det er tydeligt at
> du ville have glæde af det .

Det danske ord er "maskinstormer"...

--
Thomas Bjorn Andersen