Meget træt mus...
Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-07-09 17:55

Min mus driller eller er ved at gå død (men den er nu også gammel). Kan
jeg købe en ny / brugt der virker?

Her er data (og la' nu vær' med at grine):
Mus: En grå/beige Apple Desktop Bus Mouse II
OS 9.2.2
Tastatur: Apple Extended Keyboard II.
Power Mac G4 (Machine ID 406) fra ca. 2001 eller 2002.
Bruger iMate for at få mus + gammelt tastatur til at spille med G4'eren
(jeg sagde I ikke skulle grine).

Oftere og oftere kører musen pludselig meeeget langsomt. Så ryster jeg
den lidt og så kører den igen - et stykke tid. Den er renset på de små
hjul inden i.
Ellers kører det fint.

Skal jeg finde en brugt mus eller kan jeg købe en ny der kører på dette
set-up? Hvilken?
Erik Richard, havd siger du? Du kender mit set-up?

Tak,
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-07-09 22:00

Jørgen Angel wrote:
> [...]
> set-up? Hvilken?
> Erik Richard, havd siger du? Du kender mit set-up?

Jeg siger, jeg lige har været inde og kigge i kassen, - der er ikke
flere ADB mus tilbage - kun div. spiralkabler til tastatur samt et par
næsten nye Extended II ISO tastaturer.... - Jeg har et par kensington
TurboMouse 5 4-knaps trackball til ADB og en enkelt 'BondiBlue' Apple
dedicated 2-knaps - vist nok en MacAlly - USB mus med 'kort hale', men
forlændere ar jeg da...

TurboMouse virker på OS 9.x med MouseWorks 5,7 Classic og MouseWorks X
3.0rc1 til OS X og med fuld programmering af alle fire knapper også i
både Panther og Tiger. Hvis du er interesseret, så sned en mail på
mac-manNOSPAM@stofanet.dk (fjern de store bogstaver). - De skal ikke
koste alverden...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-07-09 22:53

> TurboMouse virker på OS 9.x med MouseWorks 5,7 Classic og MouseWorks X
> 3.0rc1 til OS X

Jeg er ikke til Trackball. Og heller ikke vild med at installere flere
keyb. og muse-hjælpeprogrammer.

Det ville være skønt med en mus med det lille scrolle-hjul jeg har til
min iMac, men det fås vist ikke til OS9.
Mon ikke jeg skal gå efter en magen til min gode, gamle mus? Jeg har en
anden liggende i skabet, men klik-knappen er lidt træg.
Nogen der har en velfungerende i skabet eller skuffen?

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-07-09 23:14

Jørgen Angel wrote:

> Jeg er ikke til Trackball. Og heller ikke vild med at installere flere
> keyb. og muse-hjælpeprogrammer.

Det er så en anden sag.

> Det ville være skønt med en mus med det lille scrolle-hjul jeg har til
> min iMac, men det fås vist ikke til OS9.

Nej, hvis det er en MightyMouse, så kan den ikke køre på OS 9.x alene -
kun gennem classic. - Den 2-knaps USB mus, jeg har, véd jeg, vil virke
på OS 9.x, da den har kørt på en 400mhz iMac med 9.2.x, så det er bare
at sætte den til din G4 i den ene onborad USB port.

> Mon ikke jeg skal gå efter en magen til min gode, gamle mus? Jeg har en
> anden liggende i skabet, men klik-knappen er lidt træg.
> Nogen der har en velfungerende i skabet eller skuffen?

Svjh. kan de skilles ad, men er vist en smule besværlig. Men hvis du
kan, så er det mligt, den ganske enkelt blot skal renses godt oppe ved
de små følere....

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-07-09 08:17

> Svjh. kan de skilles ad, men er vist en smule besværlig. Men hvis du
> kan, så er det mligt, den ganske enkelt blot skal renses godt oppe ved
> de små følere....

Det gør jeg jævnligt. Det er ikke det der er problemet. Hvad problemet
så er, ved jeg ikke. Alm. slitage?

Fra : Morten Lind

Dato : 23-07-09 02:14

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> [...]
> anden liggende i skabet, men klik-knappen er lidt træg.
> Nogen der har en velfungerende i skabet eller skuffen?

Jeg skal nok kigge efter en i gemmerne, men det bliver hverken idag
eller imorgen, så hvis du kan vente lidt, giver jeg lyd.

M.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-07-09 08:17

> Jeg skal nok kigge efter en i gemmerne, men det bliver hverken idag
> eller imorgen, så hvis du kan vente lidt, giver jeg lyd.

Jeg kan godt vente lidt - tror jeg....

tak
Jørgen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-07-09 21:29

Jørgen Angel skrev:

> [...]
> anden liggende i skabet, men klik-knappen er lidt træg.
> Nogen der har en velfungerende i skabet eller skuffen?

Hej Jørgen,

Hvis du har en anden liggende i skabet, skal det da ikke tage mig 5
minutter at lodde den fungerende kontakt ud (af musen som ikke vil køre)
og lodde den i den anden.

Mvh Jonas
2000 Frederiksberg

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-07-09 21:43

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis du har en anden liggende i skabet, skal det da ikke tage mig 5
> minutter at lodde den fungerende kontakt ud (af musen som ikke vil køre)

Mener du klik-kontakten fra den mus jeg bruger - over i den mus der
ligger i skabet?

Fra : Jonas Jalling

Dato : 24-07-09 09:50

Jørgen Angel skrev:

> Mener du klik-kontakten fra den mus jeg bruger - over i den mus der
> ligger i skabet?

Ja - det er en nødløsning, men så kan du da bruge din mus igen.

Mvh Jonas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 24-07-09 14:38

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Ja - det er en nødløsning, men så kan du da bruge din mus igen.

Tak. Prøver om jeg kan finde en "hel" og intakt mus.

Jørgen

Fra : Steffen

Dato : 24-07-09 20:24

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Tak. Prøver om jeg kan finde en "hel" og intakt mus.
>
> Jørgen

Send mig din adresse, så sender jeg dig en mus, som virkede fint da den
blev brugt sidst.

mvh
steffen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-07-09 23:49

Steffen <steffSLET@DETTEpost6.tele.dk> wrote:

> Send mig din adresse, så sender jeg dig en mus, som virkede fint da den
> blev brugt sidst.
>
> mvh
> steffen

Undskyld sen respons, har ikke været på i nogle dage.
Det siger jeg med glæde ja tak til. Skal jeg ikke lige sende nogle
frimærker til porto til dig?

Min adresse er:
Jørgen Angel
Østbanegade 13, 2. tv
2100 København Ø

Fra : Steffen

Dato : 30-07-09 19:11

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Skal jeg ikke lige sende nogle
> frimærker til porto til dig?

Så bliver det vist for bøvlet, jeg har sendt den i dag. Den er bare
sendt som brev, så hvis du bare fortæller om den dukker op i løbet af et
par dage, så er jeg såmænd glad.

mvh
steffen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-08-09 15:05

> [...]

> Så bliver det vist for bøvlet, jeg har sendt den i dag. Den er bare
> sendt som brev, så hvis du bare fortæller om den dukker op i løbet af et

Jamen så siger tusind tak - den er kommet.
Sjovt nok havde den problemer med at gå fra venstre mod højre - måske
noget politisk
Så satte jeg kuglen fra min egen mus i din mus. Det gik lidt bedre. Så
prøvede jeg med kuglen fra din mus i min mus. Nu har min mus kørt
perfekt i 4-5 timer. Der kan man bare se.
Endnu en gang tusind tak.
Jørgen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-07-09 13:24

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Oftere og oftere kører musen pludselig meeeget langsomt.

Hvis du med din browser er inde på en moderne flash-side, med din knap
så moderne maskine, med det meget fine tastatur etc. så vil maskinen jo
gå død. Symptomet vil være en mus, som er længe om at reagere, virker
langsom etc.

Bruger du nogle særlige synshjælpemidler til maskinen som ikke kører på
en Mac Mini? Der er kæmpe forskel på en Mac Mini og alle de gamle
stationære. Jeg ville opgradere og købe den mindste med 2 GB RAM.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-07-09 14:11

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> så moderne maskine, med det meget fine tastatur etc. så vil maskinen jo
> gå død. Symptomet vil være en mus, som er længe om at reagere, virker

??...Øh...?? - Stop nu liiiige en halv. Det harINTET med Jørgens mus at
gøre! - Og i øvrigt har dit svar ikke noget på sig. Jeg sidder selv med
ældre maskiner, og der er ikke og har aldrig været problemer mht. mus og
falsh-baserede websites.

> Bruger du nogle særlige synshjælpemidler til maskinen som ikke kører på
> en Mac Mini? Der er kæmpe forskel på en Mac Mini og alle de gamle
> stationære. Jeg ville opgradere og købe den mindste med 2 GB RAM.

Det tror jeg nu ikke, han gør, men jeg véd, Jørgen sidder med noget
hardware - svjh. scanner, der kræver OS 9.x - og som rent faktisk ikke
laves i dag i samme kvalitet...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-07-09 14:15

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> en Mac Mini? Der er kæmpe forskel på en Mac Mini og alle de gamle
> stationære. Jeg ville opgradere og købe den mindste med 2 GB RAM.

Jeg bruger min iMac når jeg skal på Nettet.
Problemet kan vise sig i alle programmer og i Finder. Har ikke Mac Mini,
men en stor stationær G4. Med ca 2GB RAM.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-07-09 14:31

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Problemet kan vise sig i alle programmer og i Finder.

Ja det er jo klart, at hvis du oplever problemet i Finder, så kan det
være musen.

Du er allerede i gang med at finde en ny mus, så må vi afvente at se
hvordan det går med den.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-07-09 14:47

> Ja det er jo klart, at hvis du oplever problemet i Finder, så kan det
> være musen.

Jeg har en anden gammel mus af samme type. Den kører okay, men "klikket"
er så trægt, at man næsten skal stå på den for at få den til at klikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-07-09 15:30

Jørgen Angel wrote:

> Jeg har en anden gammel mus af samme type. Den kører okay, men "klikket"
> er så trægt, at man næsten skal stå på den for at få den til at klikke.

Er du ikke lidt finæmeskamekanisk.? - så flyt topdelen med fjederen
fra den træge over i den ikke træge mus.

- Ellers må du gerne få den USB 2-knaps, jeg har for portoen, og vil du
have en forlænger med (helt ny i ubrudt pose), så koster den en 50'er.
Det er en forholdsvis lang forlænger på ca. 100cm og ikke den korte,
Apple plejede at levere med.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-07-09 21:43

> Er du ikke lidt finæmeskamekanisk.? - så flyt topdelen med fjederen
> fra den træge over i den ikke træge mus.

Finmekanisk? Jeg er end ikke grovmekanisk...

> [...]
> have en forlænger med (helt ny i ubrudt pose), så koster den en 50'er.
> Det er en forholdsvis lang forlænger på ca. 100cm og ikke den korte,

Tak, men jeg tror jeg vil satse på en løsning med en mus som den jeg
har.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 19:34

> [...]

> set-up? Hvilken?
> Erik Richard, havd siger du? Du kender mit set-up?

Jeg har en ADB Mouse II liggende i en skuffe ...næsten ikke brugt ...

/thomas

Fra : Jørgen Angel

Dato : 29-07-09 23:49

> Jeg har en ADB Mouse II liggende i en skuffe ...næsten ikke brugt ...
>
> /thomas

Som jeg lige skrev til Steffen (vil være fint med en ekstra når man nu
bruger sådan noget outdated grej):

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-07-09 21:18

> [...]

> set-up? Hvilken?
> Erik Richard, havd siger du? Du kender mit set-up?

Jeg har en som duer - er du på Østerbro?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-08-09 15:05

> Jeg har en som duer - er du på Østerbro?

Tak skal du ha', Jesper. Jeg fik en mus af Steffen - du kan se hvordan
det ser ud til at være endt lykkeligt. Men smid endelig ikke din mus ud,
sæt nu....
Jo, jeg bor samme sted.

Og så er vi næsten i "familie", hører jeg. Noget med at min nevøs kone
og du mødtes til studenterjubilæum? Small world....

hilsen
Jørgen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-08-09 20:19

> [...]
>
> Og så er vi næsten i "familie", hører jeg. Noget med at min nevøs kone
> og du mødtes til studenterjubilæum? Small world....

OK fint du fik en mus.

Jeg har lidt grej, som passer til dit setup, som du kan få for billige
penge.

Mette er min gamle gymnasieven fra Øregård.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-08-09 22:29

> Jeg har lidt grej, som passer til dit setup, som du kan få for billige
> penge.

Lad høre - du har min mailadr.

Jørgen