Web-designprogrammer - alternativertil iWe~
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-07-09 15:43

Efter en forespørgsel her om alternativer til iWeb fik jeg forslag om
Freeway og Rapid Weaver. Jeg har hentet og studeret dem begge. Og i
første omgang har jeg betalt for og arbejdet med RW. Mit primære problem
med iWeb var, at jeg ikke kan indsætte tabellayout. Freeway har ganske
vist en form for tabelværktøj indbygget. Men jeg kunne ikke finde
muligheder for at indsætte en færdig tekst fra andre dokumenter. Det
drejer sig om tabeller, der er skrevet i Word. Fra Webside-visning kan
man kopiere kildekoden og sætte den ind RW. Tekst, farver, rammetype går
fejlfrit videre.

Men man lærer også at skønne på iWebs kvaliteter:

iWeb er forbilledligt nemt at arbejde med. Man behøver ikke bekymre sig
om, hvad siderne skal hedde på internettet.Det kommer helt af sig selv.
Der kommer ikke kludder i deres indbyrdes links, hvis man flytter rundt
på dem. Det er nemt at arbejde med grafik, skrift, sidestørrelse osv.
Det er nemt at sætte billeder ind og ændre på størrelse. Det er nemt at
indsætte links. For mig mangler iWeb kun, at man kan redigere
tabellayout og få adgang til html.

Når man forsøger sig med Rapid Weaver, ser man for alvor, hvor smidigt
iWeb er bygget op. For den ukyndige forklarer RW-manualen ikke
tilstrækkelig tydeligt, hvordan sidens internetadresse bliver til. Man
forklarer ikke, hvad folder skal bruges til. Folderopdeling burde fremgå
af sideoversigten i vinduets venstre side. Sidenavnet burde blive dannet
automatisk. Med RW havde jeg problemer med at finde ud af, hvad
internetadressen egentlig var på de sider, jeg havde publiceret. Det er
forstået nu. Men jeg måtte via min Mobile Me-konto ind og se oversigten
over, hvad der ligger derind og markere siderne for at se deres navne.

Fremover vil jeg nok kun bruge Rapid Weaver, når jeg skal vise noget
indhold, som iWeb ikke kan lave. RW's sider til download af dokumenter
er jo ganske smart.

Freeway vil blive studeret nærmere ved nærmeste lejlighed.

Jeg formoder, at Freeway - ligesom Rapid Weaver - indlæser min Mobile
Me-konto. Så publicering er på den måde ganske enkel. På den måde kan
man sagtens have flere programmer til at producere og uploade sine
websider. Blot må man indstille sig på, at hvert program kun viser
oversigt over de sider, der er produceret med dette program. Det ville
være fint med et hjælpemiddel, der kunne oprette et sitemap over alle de
sider, man har på sin Mobile Me-adresse, uanset program.

Angående html:

Når man har valgt at skrive en side ved at hente kildekode fra et andet
program, kan man i Rapid Weaver ikke arbejde videre med siden i RW. Man
må tilbage til det dokumentet, hvorfra man kopierede koden. Dokumentet
herfra skal altså gemmes. Jeg har brugt Word, fordi Word er velegnet til
opbygning af tabellayout. - Kan andre programmer anbefales til formålet?

Min produktion i Rapid Weaver kan ses her: www.ovesteensmidt.dk >
Faglige temaer > Historie - Slaget ved Hastings

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 22-07-09 17:23

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Min produktion i Rapid Weaver kan ses her: www.ovesteensmidt.dk >
> Faglige temaer > Historie - Slaget ved Hastings

Tjaeh, selv bruger jeg GoLive fra Adobe med Dreamweaver i baghånden, men
hjemmesidekonstruktion er nu lidt distanceret - det var sjovt i
midthalvfemserne at lære det, at opdage mulighederne, nu synes jeg
egentlig blot, det er lidt kedeligt.

God fornøjelse

M.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-07-09 17:43

On 2009-07-22 16:42:51 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> "Skrev en masse"

Hvorfor bruger du ikke bare en blog fra wordpress og laver dine sider
som subdirectories? WP er oplagt at bruge for dig.

Thomas Schreiber
http://mayfly.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-07-09 18:27

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Hvorfor bruger du ikke bare en blog fra wordpress og laver dine sider
> som subdirectories? WP er oplagt at bruge for dig.

Tja, hvorfor ikke? Nok fordi jeg ikke har hørt om det før. Jeg spurgte
efter alternativer til iWeb i sidste uge. Jeg har brugt de forslag, jeg
har fået. Én skrev her, at Freeway var oplagt for mig. En anden sendte
mig en mail om Rapid Weaver. Og så kommer der lige nogle ord om Go Live
og Dreamweaver. - Så inden solen går ned har jeg nok en hel håndfuld
gode ideer.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-07-09 20:50

On 2009-07-22 19:26:33 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
> mig en mail om Rapid Weaver. Og så kommer der lige nogle ord om Go Live
> og Dreamweaver. - Så inden solen går ned har jeg nok en hel håndfuld

Hvis det er et værktøj til at lave en hjemmeside du skal bruge, og du i
forvejen ikke har nogen kendskab til html eller andre websprog, er
Dreamweaver uden tvivl det bedste program, men det koster ret meget. En
god ting ville være at lære noget simpelt html. Denne side er et godt
udganspunkt: http://www.html.dk/

Uanset hvad, så er WP et glimrende publiceringsværktøj med et meget
godt support forum og tusindvis af gratis temaer.

Thomas Schreiber
http://mayfly.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-07-09 21:16

> [...]

> Uanset hvad, så er WP et glimrende publiceringsværktøj med et meget
> godt support forum og tusindvis af gratis temaer.

Nu er det ikke min ambition at kunne skrive html fra grunden. Jeg har
konstateret, at man i nogle programmer (som Word) kan udforme
eksempelvis et tabellayout og kopiere koden fra "Vis som Webside". Det
er mig nok. Men man skal da aldrig sætte loft over sine ambitioner. Og
jeg vil da gerne med tiden kunne foretage justeringer direkte i koden.Så
tak for henvisning.

Hvad er adressen, hvis man vil tage fat på Wordpress? Jeg forstår, at
man kan bruge det til hjemmesider, selvom det ikke er en blog, man vil
lave.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Niels

Dato : 22-07-09 14:31

> Hvad er adressen, hvis man vil tage fat på Wordpress?

Øhm, jeg citerer fra din hjemmeside:

"På Karlslunde Skole underviser jeg i musik, historie,
kristendomskundskab og IT. Jeg er skolens webmaster og
intranetbestyrer"

Du burde kende www.google.com. Denne såkaldte søgemaskine giver 316
mio. resultater på ordet WordPress. Øverst på hitlisten står
wordpress.org, hr. IT-lærer og webmaster

--
Niels

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-09 08:31

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
> mio. resultater på ordet WordPress. Øverst på hitlisten står
> wordpress.org, hr. IT-lærer og webmaster

Jeg har forlængst gættet mig frem til adressen www.wordpress.dk - endda
uden hjælp fra Google. Hvad jeg har svært ved at se på denne side er,
hvordan man rent faktisk kommer igang.

Man får oplevelsen af at dumpe ind til en fest, der har været igang
længe. Menuen Dokumentation > Vejledninger indeholder ikke sådan noget
som en manual. Skal jeg downloade et program? Hvor findes det?

Tak for al den ulejlighed, du må have haft, for din letkøbte morsomhed.
Håber det gav dig den ønskede tilfredsstillelse.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : BirgerB.

Dato : 23-07-09 11:23

In article <1j3av9j.1f5wafdkzkavuN%ossmidt@tdcadsl.dk>,
ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Jeg har forlængst gættet mig frem til adressen www.wordpress.dk - endda
> uden hjælp fra Google. Hvad jeg har svært ved at se på denne side er,
> hvordan man rent faktisk kommer igang.

Prøv:
http://da.wordpress.org/

Så kan Du komme videre ;)

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-09 16:50

BirgerB. <usenet_xpam@webfoto-interaktiv.invalid> wrote:

> Prøv:
> http://da.wordpress.org/
>
> Så kan Du komme videre ;)

Tak! Det var da et tip, der kunne bruges til noget.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-09 17:04

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak! Det var da et tip, der kunne bruges til noget.

Jeg har forsøgt mig med noget download fra denne side. Den zipfil, jeg
hentede, ville ikke dekomprimeres. Det overrasker mig ikke. Når der ikke
står en stavelse om Mac, må man formode, at materialet er til Windows.
Så er der nogen, der ved, hvor man henter Wordpress til Mac? (Ja, jeg
kan også prøve at Google Wordpress kombineret med Mac. Men det kunne jo
også være, at der var nogen, der vidste råd for sagen).
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : BirgerB.

Dato : 23-07-09 18:44

In article <1j3bjc5.1i96iav1yek1hqN%ossmidt@tdcadsl.dk>,
> [...]

> kan også prøve at Google Wordpress kombineret med Mac. Men det kunne jo
> også være, at der var nogen, der vidste råd for sagen).

Tja- Det var mig der kom med det link ;)
Så må jeg jo selv hellere prøve på en Mac.

På den side download-linket henviser til er der både en zip fil og en gz
fil. det er det samme program i begge indpakninger. Hvis Du ikke kan
bruge zip filen, så prøv .gz filen. Den er lige under download af zip
udgaven.
Begge udgaver kan fint udpakkes på en Mac. Har lige prøvet her.

Hvis det ikke kan lykkes, så prøv et andet komprimeringsprogram til
udpakningen. Jeg tror, det er der problemet er.

Når filen er udpakket, får du en folder ved navn Wordpress. Denne åbnes
o.s.v. Det er _ikke_ selvinstallerende, så du må selv igang......

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-09 20:04

> [...]

> Når filen er udpakket, får du en folder ved navn Wordpress. Denne åbnes
> o.s.v. Det er _ikke_ selvinstallerende, så du må selv igang......

Jeg fandt noget på denne adresse:

http://wordpress.en.softonic.com/mac/download#pathbar

Det kunne godt downloades. Man skal ikke pakke ud. Man får en mappe fuld
af en hel masse, som jeg har flyttet ud på skrivebordet og skal studere
nærmere. Det er dokumenter alt sammen. Hvor er programmet egentlig
henne? Det virker meget lidt Mac-agtigt.

På ovennævnte adresse henvises der til tre andre muligheder, der kunne
være alternativer til Wordpress. En af dem ser ud til at ligne
Wikipedia - ikke dårligt.

Min internetforbindelse her i sommerhuset med mobilt netværk er ikke
værd at skrive hjem om. Derfor kan det være, at eksperimenterne bliver
gemt, til jeg er i København igen.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-07-09 21:27

> [...]

> Min internetforbindelse her i sommerhuset med mobilt netværk er ikke
> værd at skrive hjem om. Derfor kan det være, at eksperimenterne bliver

Du er helt med på at der er tale om et program som kører på en server
hos din internetudbyder, og som virker som en dynamisk hjemmeside for
dig?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-09 21:37

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Du er helt med på at der er tale om et program som kører på en server
> hos din internetudbyder, og som virker som en dynamisk hjemmeside for
> dig?

Spredte bemærkninger har givet mig en anelse om det. Jeg synes, at
Wordpresse er dårlig til at introducere og forklare sig selv for nye
brugere.

Det betyder altså, at man skal have en stabil internetforbindelse
kørende, mens man redigerer. Det svarer måske til den måde, man
redigerer på skoleintra.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-07-09 21:46

> [...]

> Det betyder altså, at man skal have en stabil internetforbindelse kørende,
> mens man redigerer. Det svarer måske til den måde, man redigerer på

Ja. Men jeg fandt dette til dig, på min superhurtige ikke
sommerhusagtige forbindelse. Off-line redigering på en Mac af Wordpress
med MAMP, "run your server locally":

http://www.developertutorials.com/blog/design/working-with-wordpress-off
line-like-a-pro-112/

--
Venlig
hilsen Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-07-09 14:27

> Ja. Men jeg fandt dette til dig, på min superhurtige ikke
> sommerhusagtige forbindelse. Off-line redigering på en Mac af Wordpress
> [...]

Takker mange gange. Der synes at være interessant beskæftigelse til
mange timer.

Lige nu har min mobilt netværks forbindelse tygget forgæves på den
anførte adresse i flere minutter. Men jeg skal nok komme derhen før
eller senere.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt