Den ny Opera 10.0.0b2
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-09 01:31

Jeg har nu i et par timer siddet og gennemheglet den nye.Opera
10.00.6560 (10.0.0b2).

Førstehåndsindtryk var, at det er længe siden, jeg har haft så sløv en
browser. Men det må tilskrives, at der åbenbart skal genereres en hel
del ved første åbning. Det tog ca. 3 min. at få den til at være helt
klar til konfiguration. Jeg lukkede den så og startede igen nogle gange,
og nu starter den op klar til brug på ca. 4 sek..

Der er egentlig ikke så mange nye indstillinger, men den har fået et
lidt anderledes 'look' med bl.a. tab bar liggende altid som næstøverste
række - desværre for svagtseende i en meget mørkegrå farve, der i
omvendt kontrast bliver meget lys sølv - ca. 20% fra hvid - og med grå
skrift - ca. 80% grå. Den indstilling kan ikke ændres.

Ændring / tilpasning af skrifter og farver. Det er nu blevet muligt at
ændre samtlige skrifttyper i alle toolbars, tips, søgefelter m.m., men
farvevalg til skrifttyper virker endnu ikke - trods det, at
indstillingen til det er i prefs settings under avanceret
skriftopsætning. Samme fejl, som blev rapporteret til Opera allerede med
ver. 8.5.0b1 for nu mere end halvandet år siden..-(!

Ændring og tilpasning af baggrundsfarver. Det er stadig ikke muligt at
vælge custom backgrounds - heller ikke i denne version - trods det, at
farvepaneler er i prefs settings, men de er 'døde' felter. Fejl også
rapporteret til Opera sammen med skriftfejlene i ver. 8.5.x.

Indlæsning af sider. Det går til gengæld lynende hurtig.
Indlæsningshastighed ligger så lavt som ca. 0,1-3,0 sek. afhængig af
sidens komplexitet!

Identifikation. Opera har jo altid haft den mulighed helt siden ver.
4.5, at den kan skifte identitet mellem forskellige browsere. Det kan
den stadig, men til forskel fra ver. 8.x og 9.x kan man nu lægge den
direkte i statuslinien og med et enkelt klik eller tastekommando skifte
mellem MSIE, Netscape, Firefox, Mozilla(andre) og Safari. Det er ganske
genialt.

Import / eksport. Den nye ver. 10.x kan nu importere bookmarks direkte
fra et hav af browsere, og de vil blive lagt i Operas sidebar som
mapper. Der er også tilføjet en eksport mulighedti lforskelligt, men den
har jeg endnu ikke afprøvet. - Jeg så lige, der bl.a. er eksport til
Adressebog...

Mail / news. Ver. 10.x kan nu også importere mailkonti inkl. alle mails
og adresser fra forskellige mailklienter. Der er desuden nu også
mulighed for fuld sync til OperaMobile til brug på smartphones inkl.
iPhone. Contacts kan ligeledes synches med forskellige contact managers
og adressebøger.

Generelt vil jeg mene, at ver. 10.x lover rigtig godt, og hvis det
færdige produkt opfylder løfterne fra betaerne, kan det godt blive en
alvorlig trussel til Safari+Mail.

Men den er stadig ikke ret velegnet til svagtseende og blinde. TTS/SR er
helt væk, mens udseende kan tilpasses noget ved at finde og installere
en af de mange skins af en type, der kan matche sammen med den type
svagsyn, man måtte have. Hertil er 'Opera 9 classic' nok den generelt
mest velegnede....

mvh. Erik Richard