Oksemørbrad gryde opskrift?
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-09 20:58

Hejsa alle :)

Er der ikke en der ligger inde men en god opskrift til 4 personer.. sådan en
god lækker en der skal stå og simre i nogle timer :)
Med den lækreste brune sovs i..

Synes ikke rigtigt google er til nogen hjælp :(

Mvh
Morten

Fra : Kurt Lund

Dato : 10-09-09 21:07

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
> [...]
> en god lækker en der skal stå og simre i nogle timer :)
> Med den lækreste brune sovs i..
>
> Synes ikke rigtigt google er til nogen hjælp :(

Det er måske bare mig, men jeg ville mene at en oksemørbrad ville blive
dræbt af at simre nogle timer.
Måske skulle du overveje noget kød fra en anden udskæring?

--
Kurt Lund

Fra : helle

Dato : 11-09-09 02:04

On 10 Sep., 21:58, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:
> [...]
> god lækker en der skal stå og simre i nogle timer :)
> Med den lækreste brune sovs i..
>
> Synes ikke rigtigt google er til nogen hjælp :(

Det var dog en skrækkelig tanke: At anvende oksemørbrad i en gryderet.
Hvis du ønsker gryderet, så anvend en anden type kødudskæring og så
vil du finde masser af opskrifter på nettet.
Venlige hilsner
Helle

Fra : Heidi

Dato : 11-09-09 14:00

Juel wrote:
> [...]
> sådan en god lækker en der skal stå og simre i nogle timer :)
> Med den lækreste brune sovs i..
>
> Synes ikke rigtigt google er til nogen hjælp :(

Hvis du vil lave oksemørbrad så synes jeg du skulle intervalstege den -
og absolut ikke lade den simre i flere timer, som andre også har
skrevet.
Vi gjorde det med en tysk mørbrad vi havde købt på frost i Lidl, og den
blev rigtig god og virkelig mør.
Jeg havde et termoter i hele vejen igennem, og den fik intervaller på 15
minutter - først 15 minutter på grill, så 15 min hvile ved siden af,
dette gjorde jeg i alt 3 gange, og sidste gang hvilede den til
temperaturen viste 61 - så var den tilpas rosa til husets herres smag.

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 11-09-09 14:19

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

>Er der ikke en der ligger inde men en god opskrift til 4 personer.. sådan en
>god lækker en der skal stå og simre i nogle timer :)

Boeuf Stroganoff á lá John Price er det lækreste, som på nogen måde
kan fremtrylles af en oksemørbrad.
Hele hemmeligheden er, at ingredienserne tilberedes hver for sig, og
først samles til en forsigtig slutopvarmning lige før serveringen.

Oksemørbraden brunes og tilberedes alene ved
kold-/lavtemperaturstegning ved 57 grader C. i mindst 4 timer, gerne
12 timer. Husk at gourmetsalte den først.

>Synes ikke rigtigt google er til nogen hjælp :(

Nu har du nogle ord at søge efter.

m.v.h. Emil

Fra : Kim

Dato : 11-09-09 20:16

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> Husk at gourmetsalte den først.

Hvad pokker er gourmetsalte ?
Så vidt jeg ved er salt bare NaCl...
Er det salt tilsat et eller andet kunstigt ?

Mvh, Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-09-09 20:33

"Kim" <No@mail.dk> wrote in news:4aaaa1da$0$279$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad pokker er gourmetsalte ?

Det er en særlig måde at salte på, der øger kødets mørhed og forbedrer
smagen.

Princippet er en let saltning (under 0.5% salt) en times tid før kødet
skal tilberedes.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Emil

Dato : 11-09-09 22:00

"Kim" <No@mail.dk> wrote:
>Hvad pokker er gourmetsalte ?

Fødevarerstyrelsen har gjort nogle forsøg, der fastslår, at man opnår
det mindste safttab og det mest velsmagende kød ved gourmetsaltning.
Se rapporten Stegning af kød - myter, fakta og nye metoder, side 16:
<http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf>
Typisk 1% saltning i et døgn for de fleste udskæringer. Men mindre
salt og kortere tid er meget bedre end ingen gourmmetsaltning, typisk
0,5% salt i tre timer for de små og mere smagsfattige udskæringer.

>Så vidt jeg ved er salt bare NaCl...

Ikke alene. Der er _meget_ mere i, i varierende mængder. Men det er
krystalformerne der giver de forskellige smagsoplever.
<http://www.techmedia.dk/files/pdf/dak/side36-38dak4-04.pdf>
<http://www.techmedia.dk/files/pdf/dak/side44-45dak5-04.pdf>

>Er det salt tilsat et eller andet kunstigt ?

Der findes salterstatning, Saltin, som har en bitter smag.
Noget salt sælges som 'gourmetsalt', for at lokke flere penge ud af
uvidende forbrugere.

m.v.h. Emil

Fra : Niels

Dato : 11-09-09 14:12

> Hvad pokker er gourmetsalte ?
> Så vidt jeg ved er salt bare NaCl...
> Er det salt tilsat et eller andet kunstigt ?

Kender du Google? Ordet "gourmetsaltet" giver 2800 hits.

--
Niels

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-09-09 21:59

Niels <nboegh@gmail.com> wrote in news:4908d4ec-6e2f-44da-826a-
47d5056801f5@g19g2000yqo.googlegroups.com:

> Kender du Google? Ordet "gourmetsaltet" giver 2800 hits.

Du gad at finde antallet af hits men du fik ikke tjekket hvad de
indeholdt. Nogle af dem er faktisk til et produkt der hedder Gourmetsalt.

Fra : Emil

Dato : 11-09-09 22:12

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote:

>Du gad at finde antallet af hits men du fik ikke tjekket hvad de
>indeholdt. Nogle af dem er faktisk til et produkt der hedder Gourmetsalt.

Ja, Google er en mærkelig størrelse. Man skal holde ørene stive.
Jeg prøvede lige med følgende søgestreng:

gourmetsalt group: dk.kultur.mad+drikke

Så kommer de 2 første hit´s; men kigger man nøjere efter, får man
muligheden:
"[+] Vis flere resultater fra groups.google.com"

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-09-09 22:27

Emil skrev:

> Der findes salterstatning, Saltin, som har en bitter smag.

— fordi noget af saltet (NaCl) er skiftet ud med kaliumklorid (KCl)
og magnesiumsulfat (MgSOâ‚„).

Det hedder i øvrigt “Seltin”:    www.seltin.dk

Mvh,

--