/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
2 års reklamationesret.
Fra : Lyrik


Dato : 08-09-09 15:45

EU har vedtaget at de 2 års reklamationsret skal gælde i hele EU,
således at det er lige meget hvilket EU-land en vare er købt i. Den
vil under alle omstændigheder være omfattet af 2 års
reklamationsreglen.

Da jeg havde forsikret mig om det, skrev jeg til Amazon UK omkring en
defekt PS3 og forlangte den repareret ifølge denne regel.
De svarer i forblommede vendinger at "De da ikke kender noget til
elektronik! De sælger den bare!)) jeg må da hellere henvende mig
til Sony(som jeg ikke har handlet med), for de har da fortand på
elektronik!))

Nu træffer det sig således at Sony proklamerer at deres internationale
garanti kun er 1 år!(I Danmark må de dog bide i det sure 2-års-æble!)

Det juridiske spørgsmål er:
Hvem skal ifølge EU-loven give de 2 års garanti?
Kan sælgeren i UK tørre reklamationsretten af på en fabrikant der
påstår 1 års dækning.
Eller er det sælgeren der juridisk hænger på loven.

Tillægsspørgsmål.

Og kan et firma som Sony der sælger i EU, nægte at følge EU regler for
reklamationsret- Og istedet påstå 1 års garanti?

Hvor kan man klage?

Hilsen
Jens

 
 
alexbo (08-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-09-09 23:26


"Lyrik" skrev

>EU har vedtaget at de 2 års reklamationsret skal gælde i hele EU,
>Hvem skal ifølge EU-loven give de 2 års garanti?

Jeg vil foreslå du starter her med forskellen på garanti og reklamationsret.

http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/garanti/garantiogreklamation/

mvh
Alex Christensne




Lyrik (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 08-09-09 18:05

On 9 Sep., 00:25, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Lyrik"  skrev
>
> >EU har vedtaget at de 2 års reklamationsret skal gælde i hele EU,
> >Hvem skal ifølge EU-loven give de 2 års garanti?
>
> Jeg vil foreslå du starter her med forskellen på garanti og reklamationsret.
>
> http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/garanti/garantiogreklamation/
,,,,,,,,,,,,
Det har ikke noget med spørgsmålet at gøre det du her kommer med.
Forskellen kender jeg ud og ind i søvne. Du kan vække mig klokken 12
om natten og jeg kan recitere det stående på ét ben.

Stadigvæk. Det har INTET med spørgsmålet at gøre!

Jensbo

Hans Kjaergaard (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 09-09-09 06:11

On Tue, 8 Sep 2009 17:05:28 -0700 (PDT), Lyrik
<jenserikbech@gmail.com> wrote:
.................
>Det har ikke noget med spørgsmålet at gøre det du her kommer med.
>Forskellen kender jeg ud og ind i søvne. Du kan vække mig klokken 12
>om natten og jeg kan recitere det stående på ét ben.
Hvorfor fanden blander du så begreberne sammen hvis du kender dem så
godt ?

>Stadigvæk. Det har INTET med spørgsmålet at gøre!
Hvis du tror at du kan styre og kontrollerer i hvilken retning "dit"
indlæg tager, tager du alvorligt fejl.

At skrive et godt indlæg/spørgsmål er hovedbestandelen af at modtage
gode svar/indlæg.

/Hans





alexbo (09-09-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 09-09-09 10:16


"Lyrik" skrev

>Du kan vække mig klokken 12 om natten og jeg kan recitere det stående på ét
>ben.

Det kender jeg godt, jeg kan nogle latinske remser jeg kan fremsige stående
på ét ben, hvis jeg lige støtter med den ene hånd.
Hvad de betyder har jeg glemt for længe siden, men det lyder godt når jeg
lige brænder dem af i et hyggeligt selskab.

"Nu træffer det sig således at Sony proklamerer at deres internationale
garanti kun er 1 år!(I Danmark må de dog bide i det sure 2-års-æble!)"

"Og kan et firma som Sony der sælger i EU, nægte at følge EU regler for
reklamationsret- Og istedet påstå 1 års garanti?"

Det er ikke helt nemt at svare på spørgsmål, når spørgsmålets forudsætninger
er forkerte.
Men jeg skal forsøge.
Sony skal følge EU regler.
Der er ikke ufravigelige garanti/reklamationsregler for handel mellem fabrik
og grossist/importør/detail.
Sony kan give garanti og/eller reklamationsret efter eget ønske.
Der er intet der forhindrer Sony i at sælge et parti varer "købt som beset",
så længe de ikke sælger direkte til forbrugere.

"Eller er det sælgeren der juridisk hænger på loven"
Ja.

mvh
Alex Christensen





JBH (09-09-2009)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 09-09-09 02:00

Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:39c7aec8-4abc-4eac-ae7e-6e56df63148a@w36g2000yqm.googlegroups.com...
EU har vedtaget at de 2 års reklamationsret skal gælde i hele EU,
således at det er lige meget hvilket EU-land en vare er købt i. Den
vil under alle omstændigheder være omfattet af 2 års
reklamationsreglen.

Da jeg havde forsikret mig om det, skrev jeg til Amazon UK omkring en
defekt PS3 og forlangte den repareret ifølge denne regel.
De svarer i forblommede vendinger at "De da ikke kender noget til
elektronik! De sælger den bare!)) jeg må da hellere henvende mig
til Sony(som jeg ikke har handlet med), for de har da fortand på
elektronik!))


Jøsses..Varen er ikke købt i DK. Alligevel forventer du at den danske
importør overtager garantiforpligtelserne.



Nu træffer det sig således at Sony proklamerer at deres internationale
garanti kun er 1 år!(I Danmark må de dog bide i det sure 2-års-æble!)


Det juridiske spørgsmål er:
Hvem skal ifølge EU-loven give de 2 års garanti?
Kan sælgeren i UK tørre reklamationsretten af på en fabrikant der
påstår 1 års dækning.
Eller er det sælgeren der juridisk hænger på loven.


Du må gå derhen hvor du har købt varen og klage din nød, hvis ikke
SonyDanmark vil hjælpe. Du aner ikke under hvilke forudsætninger eller
hvilket marked den PS3 var tiltænkt.



Tillægsspørgsmål.

Og kan et firma som Sony der sælger i EU, nægte at følge EU regler for
reklamationsret- Og istedet påstå 1 års garanti?

Hvor kan man klage?



Du kan formodentligt klage din nød til forbrugerklagenævnet, men vær
opmærksom på at sælger kan skide deres afgørelse et stykke da det KUN er
domstolsafgørelser som er juridisk gældende

mvh
JBH



Ukendt (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-09-09 08:08

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4aa6fe25$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:39c7aec8-4abc-4eac-ae7e-6e56df63148a@w36g2000yqm.googlegroups.com...
> EU har vedtaget at de 2 års reklamationsret skal gælde i hele EU,
> således at det er lige meget hvilket EU-land en vare er købt i. Den
> vil under alle omstændigheder være omfattet af 2 års
> reklamationsreglen.
>
> Da jeg havde forsikret mig om det, skrev jeg til Amazon UK omkring en
> defekt PS3 og forlangte den repareret ifølge denne regel.
> De svarer i forblommede vendinger at "De da ikke kender noget til
> elektronik! De sælger den bare!)) jeg må da hellere henvende mig
> til Sony(som jeg ikke har handlet med), for de har da fortand på
> elektronik!))

Den holder ikke - det er sælgeren der skal sikre at få udbedret skaden,
betale pengene tilbage eller give dig en ny vare hvis du ikke har udsat
den for hærværk.
>
>
> Jøsses..Varen er ikke købt i DK. Alligevel forventer du at den danske
> importør overtager garantiforpligtelserne.
>
>
>
> Nu træffer det sig således at Sony proklamerer at deres internationale
> garanti kun er 1 år!(I Danmark må de dog bide i det sure 2-års-æble!)

De skriver også at man følger landenes lokale aftaler. I DK er
reklamationsretten 2 år.
>
> Tillægsspørgsmål.
>
> Og kan et firma som Sony der sælger i EU, nægte at følge EU regler for
> reklamationsret- Og istedet påstå 1 års garanti?
>
> Hvor kan man klage?
>
> >
> Du kan formodentligt klage din nød til forbrugerklagenævnet, men vær
> opmærksom på at sælger kan skide deres afgørelse et stykke da det KUN
> er domstolsafgørelser som er juridisk gældende

Forbrugerklagenævnet kan lade sagen gå rettens vej.







Per Christoffersen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 09-09-09 18:31


"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
news:4aa7545e$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Forbrugerklagenævnet kan lade sagen gå rettens vej.

Nej, Forbrugerklagenævnet tager sig kun af danske sager.
Ved europæiske sager skal man gå til Forbruger Europa.

/Per



Ukendt (11-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-09-09 22:05

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen
news:4aa7e6c5$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> news:4aa7545e$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Forbrugerklagenævnet kan lade sagen gå rettens vej.
>
> Nej, Forbrugerklagenævnet tager sig kun af danske sager.
> Ved europæiske sager skal man gå til Forbruger Europa.


Korrekt. Jeg tænkte mere på at mit svar var møntet på danske sager. Men
du har helt ret i at når vi taler om europæiske sager, så er det
Forbruger Europa der skal klages til. Undskyld at jeg ikke var
omhyggelig nok med min læsning.



Lyrik (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 08-09-09 19:41

On 9 Sep., 03:00, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:
> Lyrik" <jenserikb...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:39c7aec8-4abc-4eac-ae7e-6e56df63148a@w36g2000yqm.googlegroups.com...
> EU har vedtaget at de 2 års reklamationsret skal gælde i hele EU,
> således at det er lige meget hvilket EU-land en vare er købt i. Den
> vil under alle omstændigheder være omfattet af 2 års
> reklamationsreglen.
>
> Da jeg havde forsikret mig om det, skrev jeg til Amazon UK omkring en
> defekt PS3 og forlangte den repareret ifølge denne regel.
> De svarer i forblommede vendinger at "De da ikke kender noget til
> elektronik! De sælger den bare!)) jeg må da hellere henvende mig
> til Sony(som jeg ikke har handlet med), for de har da fortand på
> elektronik!))
>
> Jøsses..Varen er ikke købt i DK. Alligevel forventer du at den danske
> importør  overtager garantiforpligtelserne.
>
> Nu træffer det sig således at Sony proklamerer at deres internationale
> garanti kun er 1 år!(I Danmark må de dog bide i det sure 2-års-æble!)
>
> Det juridiske spørgsmål er:
> Hvem skal ifølge EU-loven give de 2 års garanti?
> Kan sælgeren i UK tørre reklamationsretten af på en fabrikant der
> påstår 1 års dækning.
> Eller er det sælgeren der juridisk hænger på loven.
>
> Du må gå derhen hvor du har købt varen og klage din nød, hvis ikke
> SonyDanmark vil hjælpe. Du aner ikke under hvilke forudsætninger eller
> hvilket marked den PS3 var tiltænkt.
>
> Tillægsspørgsmål.
>
> Og kan et firma som Sony der sælger i EU, nægte at følge EU regler for
> reklamationsret- Og istedet påstå 1 års garanti?
>
> Hvor kan man klage?
>
> Du kan formodentligt  klage din nød til forbrugerklagenævnet, men vær
> opmærksom på at sælger kan skide deres afgørelse et stykke da det KUN er
> domstolsafgørelser som er juridisk gældende
,,,,,,,,,,,,,
Man kan ikke se hvad jeg skriver og hvad du citerer! Jeg har ikke
skrevet at Danmark skal overtage garantien. Prøv at læse indenad. EU
har fastsat at 2 års reklamationsret skal gælde alle køb i ethvert EU-
land.
Det må vel være sælgeren der har det juridiske ansvar for overholdelse
af den bestemmelse?

Jens

Hans Kjaergaard (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 09-09-09 06:19

On Tue, 8 Sep 2009 18:41:14 -0700 (PDT), Lyrik
<jenserikbech@gmail.com> wrote:
>Man kan ikke se hvad jeg skriver og hvad du citerer! Jeg har ikke
>skrevet at Danmark skal overtage garantien.

>Prøv at læse indenad.
Prøv at skrive så det ikke er nødvendigt at læse tingene på bestemte
måder for at fatte hvad det går ud på.

> EU har fastsat at 2 års reklamationsret skal gælde alle køb i ethvert EU-
>land.
For at det kan være gældende lov i alle EU lande skal det (ofte) igen
vedtages i de forskellige EUlandes parlementer.
Har du undersøgt om Danmark og det land du har købt din vare i har
vedtaget denne EU bestemmelse ?

>Det må vel være sælgeren der har det juridiske ansvar for overholdelse
>af den bestemmelse?
Hvis han da ellers er forpligtet til det.

/Hans

Kent Oldhøj (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 09-09-09 08:54

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote in
news:39c7aec8-4abc-4eac-ae7e-6e56df63148a@w36g2000yqm.googlegroups.com:

> Det juridiske spørgsmål er:
> Hvem skal ifølge EU-loven give de 2 års garanti?

Ingen er forpligtet til at give nogen form for garanti i henhold til
hverken dansk eller EU lovgivning.

> Kan sælgeren i UK tørre reklamationsretten af på en fabrikant der
> påstår 1 års dækning.

Reklamationsretten er en helt anden snak. Forbrugeren har altid 2 års
reklamationsret i EU overfor sælger. At sælger så ofte har kortere
reklamationsret overfor fabrikanten er ikke forbrugerens problem.

Sælger skal give dig 2 års reklamationsret.

At det så ikke nødvendigvis ER 2 års reklamationsret er en anden snak.
Forbrugeren har nemlig pligt til at reklamere indenfor rimelig tid.
Konstaterer du en ubetydelig fejl kort efter købet, der over tid
udvikler sig til en større fejl, er det ikke sikkert du fortsat har
reklamationsret.

Vær også opmærksom på at reklamationsretten kun dækker fejl og mangler
der har eksisteret på købstidspunktet. Du kan altså ikke få repareret
almindeligt slid eller uhensigtsmæssig betjening/håndtering.

> Og kan et firma som Sony der sælger i EU, nægte at følge EU regler
> for reklamationsret- Og istedet påstå 1 års garanti?

Sålænge forbrugeren ikke køber direkte hos fabrikanten, er fabrikanten
ikke forpligtet til at give reklamationsret. Det er sælger.

Du skal nok lige tjekke forskellen på garanti og reklamation. Jeg har
set du selv synes du har styr på det, men du roder fortsat rundt i
begreberne.

> Hvor kan man klage?

Forbrugerklagenævnet.

--
I remember when sex was safe and flying was dangerous.
I miss those days.

Per Christoffersen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 09-09-09 18:31


"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9C8164BB2B9D7kentoldhojdk@130.225.247.90...

>> Hvor kan man klage?
>
> Forbrugerklagenævnet.

Nej, Forbrugerklagenævnet tager sig kun af danske sager.
Ved europæiske sager skal man gå til Forbruger Europa.

/Per



Kent Oldhøj (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 09-09-09 18:45

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in news:4aa7e6db$0$56777
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Nej, Forbrugerklagenævnet tager sig kun af danske sager.
> Ved europæiske sager skal man gå til Forbruger Europa.

Du har fuldstændig ret. Beklager.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Per Christoffersen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 09-09-09 18:49


"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9C81C905355ACkentoldhojdk@130.225.247.90...
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in news:4aa7e6db$0$56777
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Nej, Forbrugerklagenævnet tager sig kun af danske sager.
>> Ved europæiske sager skal man gå til Forbruger Europa.
>
> Du har fuldstændig ret. Beklager.

Ok

/Per



Per Christoffersen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 09-09-09 18:30


"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:39c7aec8-4abc-4eac-ae7e-6e56df63148a@w36g2000yqm.googlegroups.com...

> Hvor kan man klage?

Kontakt Forbruger Europa.
http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/skema/

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408846
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste