Lakseruller
Fra : Morten

Dato : 06-09-09 21:45

Hej

Jeg så for nogle uger siden en mad-udsendelse på BBC hvor der blev lavet
"lakseruller" - det så nemt ud og lød rigtigt lækkert.

De bestod i al sin enkelthed i en helt tynd "omelet-pandekage" (æg, salt,
peber og lidt forårsløg) - fyldet var så røget laks og rucolasalat.

Jeg vil prøve at lave det som forret til nogle gæster om et par dage og
ville derfor høre om der var nogen her i gruppen, der havde nogle forslag
til hvad man ellers kunne komme i disse "ruller", for at give dem et ekstra
"pift"? Jeg mener at der i TV-udsendelsen blev brugt sesamolie, men det har
jeg ikke lige på "lager" - hvad kan man evt. bruge i stedet for?

Regner med at de skal serveres kolde - kunne det mon gå an med lidt frisk
flødeost i sådanne ruller? Og hvad med lidt kryderurter evt. (hvad passer
godt til laks, hvor man vel typisk bruger lauerbærblade og evt. fennikel
(som vel ikke er en krydderurt).

Andre gode forslag modtages gerne

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 06-09-09 21:51

> Andre gode forslag modtages gerne

Jeg overvejede også om man kunne dampe noget spinat og blande det en en
fløde/frisk-ost...

Fra : Peter J

Dato : 07-09-09 00:16

Morten skrev:

> Andre gode forslag modtages gerne

Jeg har med stor succes, hos dem jeg serverede dem for, lavet disse
lakseruller:

http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Madopskrifter/20061007112025.htm

De adskiller sig lidt fra din opskrift i og med de laves med tortilla,
men der er jo ingen der siger at man skal følge en opskrift til punkt og
prikke.

De ristede pinjekerner og peberroden synes jeg fungerer rigtig godt i
rullerne, så måske de/det er det ekstra "pift"?

Den opskrift jeg linker til giver nogle ruller som nok mest egner sig
som "håndmad" og det gode ved dem er, at de kan laves i god tid i
forvejen og så stå i køleskabet hvor de bliver mere "faste" i det:

http://aycu27.webshots.com/image/17266/2002666723948828931_rs.jpg

(sådan så de ud en gang jeg lavede dem)

Så hvis du søger noget "lidt finere" der kan fungere som forret, er det
nok nødvendigt med nogle justeringer.

Peter J

Fra : Morten

Dato : 08-09-09 15:34

"Peter J" <nospam@invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> (sådan så de ud en gang jeg lavede dem)
>

> Så hvis du søger noget "lidt finere" der kan fungere som forret, er det

Tak for de forslag der er kommet, det lyder spændende og ser rigtigt godt
ud!

Så det kan være at det hele ender som en kombination af 2, 3 eller 4
opskrifter - det er jo noget af det herlige ved madlavning!

Mvh
Morten

Fra : h@nsen

Dato : 07-09-09 01:53

http://www.soendagsavisen.dk/99/01020602/

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 09-09-09 21:05

> Andre gode forslag modtages gerne

Min kæreste laver ofte en "lakseroulade" til forret. Hun pisker æggehvider
og blander op med spinat. Det bliver smurt ud på en bageplade og bagt.
Derefter bliver der ovenpå denne "plade" smurt flødeost blandet med laks på.
Til sidst rulles det hele sammen, sættes i køleskabet, og serveres koldt.

Det er altid et stort hit og ret nemt at lave. Hvis du er interesseret kan
jeg få hende til at finde opskriften frem (det jeg nævner ovenfor er bare
hvad jeg som mand har observeret når jeg står ved siden af ).

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Else Holm

Dato : 12-09-09 13:17

Jeppe Vestergaard wrote:

> Min kæreste laver ofte en "lakseroulade" til forret. Hun
> pisker æggehvider og blander op med

<klip>

Du må meget gerne lægge opskriften ind i gruppen. Vi er meget
glade for fisk, så enhver ny opskrift er velkommen!

--
Else