Buffet med Mexicansk tema
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 27-08-09 11:11

Hej

Skal holde en fest for ca. 20 personer og kunne godt tænke mig at temaet
blev mexicansk. Tror den primære ret skal være tortilla med kylling og
hvor tilbehøret er diverse grøntsager og selvfølgelig salse, creme
fraiche og guacamole.

Nogen der kan komme med nogle flere ideer og dertilhørende opskrifter.

Har selv overvejet følgende:

- Chili con Carne
- Spicy chicken wings
- Mexicansk salat

Helst på noget der kan laves en dag i forvejen.

/Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-09 13:02

"Brian Bendtsen" <bb@bellevuevej.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der kan komme med nogle flere ideer og dertilhørende opskrifter.

Min absolutte favorit er quesadillas:

- En stak tortillas
- Et bjerg revet cheddar-ost
- Salsa (jeg foretrækker den stærke udgave)
- Jalapenos (prøv at finde både røde og grønne, selvom de røde er lidt svære
at støve op)
- Stegte kyllingestrimler

Smid smør og olivenolie på en pande. Smid en tortilla på. Dæk den med revet
cheddar-ost (riiiigeligt med ost, tak). Fordel i forvejen stegte
kyllingestykker ovenpå. Smid Salsa ud over det hele. Fordel jalapenos med
mild hånd ud over det hele. Smid endnu et lag ost på. Luk svineriet med en
tortilla mere. Steg på en middelvarm pande. Vend skidtet efter ca. 5-8 min.
(brug en stor tallerken til at vende med og giv lige panden endnu et skud
smør og olivenolie). Giv den yderligere 5-8 min. på den anden side.
Resultatet skal være brunt og sprødt på begge sider, og med osten drivende
ud af siderne

Serveres med en god, fed creme fraise (helst 36% og gerne fra Thise) og
hjemmelavet guacamole. Evt. grøn salat, hvis der er trunter med.

> Helst på noget der kan laves en dag i forvejen.

Hvis du laver quesadillas i forvejen, skal du selvfølgelig ikke give dem så
lang tid på panden. Når de efterfølgende genopvarmes, skal der være *godt*
blus på panden, da de ellers ikke bliver sprøde. Husk godt med smør og
olivenolie på panden - også efter, du har vendt dyret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-08-09 21:21

Jens Bruun wrote:
> Min absolutte favorit er quesadillas:

Jeg er helt med dig her Yum!

Det eneste problem med dem - synes jeg - er, at det er noget rigtigt
makværk og fedteri at få dem vendt uden at få fedtstof "ud over det hele".

Jeg er derfor begyndt oftere at lave chimichangas, som dybest set er
samme koncept, men hvor der blot bruges én tortilla og denne så
foldes/pakkes rundt om fyldet. Steges på samme måde som quesa'erne og
kan eventuelt fint færdiggøres/holdes varme i ovnen.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-09 11:23

On 27 Aug., 14:02, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> smør og olivenolie). Giv den yderligere 5-8 min. på den anden side.
> Resultatet skal være brunt og sprødt på begge sider, og med osten drivende

Nej
Nu blev jeg sulten igen

--
Christian

Fra : Heidi

Dato : 27-08-09 21:01

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
> - Spicy chicken wings
> - Mexicansk salat
>
> Helst på noget der kan laves en dag i forvejen.

Vi fik følgende menu fra en slagter leveret til vores bryllup for nogle
år siden:
Tortilla-chips med guacamole (vi købte desuden selv salsa og creme
fraiche)

Kyllingelår, chilli con Carne, Enchillados (pandekager m. kalkunfyld),
Tacoskaller med fyld, Ris med urter, hertil peberfrugtrelich og
argurkesalsa

Desuden havde jeg selv lavet en bønnemos, som jeg pt. ikke lige kan
finde en opskrift på - men tror det var noget a la refried beans.

Jeg har af gode grunde ikke opskrifter på det vi fik leveret, men håber
det kan give lidt inspiration alligevel.
(Buffeten indeholdt også dessert, som var kanel-is med karamelpærer, men
den fravalgte vi, og lavede i stedet selv nogle kager med is, creme og
frugtsauce).

Som Jens B nævner er quesadillas også godt - i stedet for at bruge en
hel pandekage oven på en hel pandekage, kan man også folde en pandekage
så den bliver halv, og så putte fyldet i - den bliver efter min mening
lidt nemmere at vende på panden, grillen eller hvor man nu varmer den,
men det kræver at den er så blød, at den ikke knækker når man folder
den.

God fest - og lad os endelig høre hvad menuen ender ud i.

--
Heidi

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 28-08-09 08:36

Heidi skrev:

> [...]
> men det kræver at den er så blød, at den ikke knækker når man folder den.
>
> God fest - og lad os endelig høre hvad menuen ender ud i.

Tak for det, jeg må prøve at lave et par quesadillas.

Jeg skal nok vende tilbage når menuen er sammensat og om hvorvidt det
blev en succes

/Brian