"Firstname Lastname" skrev
> Udlejer siger, at lejligheden nu skal istandsættes ved fraflytningen.
Så skal han se at få fundet den kontrakt og samtidig kan han finde
regnskabet på vedligeholdeskontoen.
Lejeloven:
Vedligeholdelse:
§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige.
Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og
kulde skal holdes i god og brugbar stand.
Stk. 2. Fornyelse af tapet, maling, hvidtning eller anden istandsættelse som
følge af forringelse ved slid og ælde skal foretages så ofte, det er
påkrævet under hensyn til ejendommens og det lejedes karakter, jf. dog § 22.
Stk. 3. Udlejeren skal ligeledes sørge for renholdelse og sædvanlig
belysning af ejendommen og adgangsvejene til det lejede, ligesom han skal
renholde fortov, gård og andre fælles indretninger.
§ 20. Lejeren skal i lejeperioden foretage vedligeholdelse og fornøden
fornyelse af låse og nøgler.
§ 21. Når en lejlighed er udlejet udelukkende til beboelse, anses udlejerens
pligt til at vedligeholde lejligheden med hvidtning, maling og tapetsering
for opfyldt, når han til dette formål løbende har afholdt de beløb, der skal
anvendes hertil efter reglerne i §§ 22 og 23.
§ 22. Udlejeren skal i hvert regnskabsår afsætte 29,00 kr. pr. m²
bruttoareal på en vedligeholdelseskonto for lejligheden. Beløbene afsættes
med 1/12 månedsvis. Det i 1. pkt. nævnte beløb er opgjort i 1994-niveau og
reguleres en gang årligt med 2,0 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. For 1998 og
fremover reguleres beløbet efter 1. pkt. i stedet efter udviklingen i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i
juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes
til nærmeste hele kronebeløb.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610#KIV
> Vi vil gerne male
Ja hvis det er aftalt:
Stk. 2. Har lejeren ved aftale delvis overtaget pligten til at vedligeholde
med tapet, hvidtning og maling, nedsættes det beløb, der afsættes på
vedligeholdelseskontoen, forholdsmæssigt.
Har I set noget til nedenstående?
Stk. 4. Inden 3 måneder efter hvert regnskabsårs afslutning skal udlejeren
give lejeren skriftlig meddelelse om, hvilket beløb der ved regnskabsårets
afslutning var til rådighed til lejlighedens vedligeholdelse. En negativ
saldo kan ikke overføres.
Stk. 5. Undlader udlejeren at efterkomme en anmodning om inden et fastsat
tidspunkt at fremlægge regnskaber med bilag for de sidste 5 år, kan lejeren
kræve lagt til grund, at der på kontoen henstår et beløb, svarende til
periodens hensættelse uden fradrag for afholdte udgifter til
vedligeholdelse.
> Lang historie kort - hvad har man pligt til som fraflytter, når der ikke
> er en lejekontrakt?
Stort set ingenting, det er bare at opsige med 3 mdr. varsel og flytte ud.
mvh
Alex Christensen