Salpeter til maden
Fra : Jørgen

Dato : 21-08-09 14:31

Min kone vil have salpeter til at lave en nakkekam og give den lidt
farve.Hun kan ikke købe det, for er blevet ulovligt at sælge, siges det. De
professionelle bruger det, men private må ikke mere. Når vi køber mad med
salpeter i, er det betegnet E252 og meget lovligt.

Nu er salpeter jo ikke gået ud af produktionen, så det må vel være til at
købe et eller andet sted.

Er der nogen, der ved, hvor det købes?

Jeg har læst mig til, at der er flere salte, der kaldes salpeter. Der et
Norgessalpeter, Chileselpeter og Kalisalpeter. Vi må jo hellere få det
rigtige, så vi ikke ryger i luften i stedet for.

Jørgen

Fra : Max

Dato : 21-08-09 15:52

Hej Jørgen

> Er der nogen, der ved, hvor det købes?

Er det ikke nitrit hun vil have ?

Nitrit fåes i 25 kg sække i Metro.

Hvor bor du ?

--
Mvh Max

Fra : jos

Dato : 21-08-09 18:28

Max wrote:
> Hej Jørgen

> Er det ikke nitrit hun vil have ?
>
> Nitrit fåes i 25 kg sække i Metro.

Er det ikke nitrat?
- som omdannes til nitrit når det fortæres!

finn

Fra : Jørgen

Dato : 21-08-09 23:08

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke nitrat?
> - som omdannes til nitrit når det fortæres!
>
> finn

*******************************

Det er nitrat af en eller anden art.
Enten Kaliumnitrat, KNO3 eller
Calciumnitrat eller Norgessalpeter, Ca(NO3)2

Fruen siger, at hvis vi kan få bare et halv kilo, har hun nok til sresten af
vores tilværelse. Der bruges kun en spiseskefuld hver gang.

Jørgen

Fra : Kim

Dato : 22-08-09 07:22

---- En hel mase tekst ----

> Er der nogen, der ved, hvor det købes?

Prøv at gå til bagdøren på en af dine lokale restaurant'er
og tal med kokken, det kan være han er flink og godt vil
sælge dig lidt.

- Kim

Fra : Henrik

Dato : 23-08-09 09:03

"Jørgen" skrev i en meddelelse
> Min kone vil have salpeter til at lave en nakkekam og give den lidt farve.

Gi den 30 min med grill i ovnen, så skal den nok få farve

Af ren og skær nysgerrighed, hvordan virker salpeter (gør det kødet rødere,
mørkere eller ...)?

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 16.08.2009)

Fra : Jørgen

Dato : 26-08-09 22:56

> Af ren og skær nysgerrighed, hvordan virker salpeter (gør det kødet
> rødere,
> mørkere eller ...)?
>
> Mvh

Min kone siger:
Kødet lagges i et kar natten over med lagen.

Lagen består af salpeter og alm kogsalt. Saltet giver smagen og gør det
"sprængt". Salpeteret fjerner den kedelige grå farve og giver i stedet kødet
en rødlig farve - ikke andet. Det er ren kosmetik.

Mvh
Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-09 20:40

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lagen består af salpeter og alm kogsalt. Saltet giver smagen og gør
> det "sprængt". Salpeteret fjerner den kedelige grå farve og giver i
> stedet kødet en rødlig farve - ikke andet. Det er ren kosmetik.

Ikke for at være hellig eller noget, men hvorfor pokker tilsætte kemikalier,
der bevisligt er kræftfremkaldende, blot af kosmetiske hensyn?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : jos

Dato : 30-08-09 13:12

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Ikke for at være hellig eller noget, men hvorfor pokker tilsætte
> kemikalier, der bevisligt er kræftfremkaldende, blot af kosmetiske
Fordi kosmetikken også er en del af smagsoplevelelsen!

oldefar og oldemor blev begge 96, og de brugte nitrat i stort set al deres
hjemmeslagtede mad - og det var det meste!
Uhm - jeg husker stadig deres rullpølse og rullesylte!

finn

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 19:49

Hej Jørgen,
Den salpeter, du skal have er kalisalpeter - kaliumnitrat - de andre er ikke
til madbrug, men fx til gødning.
Og jo - i antiterrorlovgivningens hellige navn er det sikkert rigtigt at du
ikke længere må lave rullepølse og sprængt nakkekam.
Problemet med kaliumnitrat er at det også indgår i sortkrudt - men det er jo
næppe det, en terrorist vil anvende.

Den 'nitrit' de sælger i Metro kender jeg ikke - salpeterens nitrat omdannes
til nitrit - men nitrit er giftigt, derfor skal brugen begrænses.

Prøv at kontakte en materialist eller måske på apoteket.