æble inspiration
Fra : Betona

Dato : 18-08-09 07:45

Mit ananasæbletræ er ved at drukne i æbler og senere på året sker det samme
med mit Gråsten-æbletræ - jeg savner noget inspiration til at bruge de mange
dejlige æbler, da jeg jo ikke kan koge grød af dem alle
Har anskaffet mig en god saftpresser, men saften er ikke så populær i
familien - Gode ideer??

Bettina

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-09 09:49

"Betona" <sletbettinabjergiversen@mail.dk> wrote in

> Har anskaffet mig en god saftpresser, men saften er ikke så
> populær i familien - Gode ideer??

Cider eller Æblevin? Har ingen erfaringer selv, men det skulle være ret
nemt.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 18-08-09 15:59

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
> Cider eller Æblevin? Har ingen erfaringer selv, men det skulle være ret
> nemt.

Jeps, og når man er træt af den slags, så destilleres der ind til æblesnaps,
ved ikke helt om det er lovligt her i afgiftsplagede danmark, men det smager
godt
mvh tp

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-09 11:51

"Betona" <sletbettinabjergiversen@mail.dk> skrev i en meddelelse at hun
manglede idéer:

Hvad med æblesuppe -
Eller du kan evt. skære dem i tynde, tynde skiver og tørre dem - lækre som
snacks -

Du kna som andre har foreslået også lave saft/cider/vin -

De gamle danske kogebøger har ofte opskrifter på frugtvine.

Fra : Emil

Dato : 19-08-09 00:46

> [...]

>med mit Gråsten-æbletræ - jeg savner noget inspiration til at bruge de mange
>dejlige æbler, da jeg jo ikke kan koge grød af dem alle

Køb "Den grønne Syltebog" - den koster kr. 29,-
Der er 21 forslag til konservering af æbler + 279 andre opskrifter.

Men ellers bør du gemme dem til den kolde tid. Se
<http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/400.html>

>Har anskaffet mig en god saftpresser, men saften er ikke så populær i
>familien - Gode ideer??

Den bedste smag af æbler opnåes ved at bruge mange forskellige
æblesorter af forskellig modenhedsgrad.

Lidt psykologi: Har familien selv været med til at rense og presse
frugterne, og senere været medbestemmende under smagsprøverne, øges
velsmagen mangefold.

En typisk fejl er manglen på syre, så prøv med tilsmagning med lidt
citronsaft.
En spiseske modne rønnebær pr. liter saft kan også give er godt pift,
hvis saften er for sødlig og ensartig i smagen.
En stængel bladselleri passer fint i smagen til æblesaft. Specielt
hvis man kun har brugt en sort æbler.

Og så skal den serveres kold med isterninger.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 19-08-09 08:39

Betona wrote:
> [...]
> bruge de mange dejlige æbler, da jeg jo ikke kan koge grød af dem
> alle Har anskaffet mig en god saftpresser, men saften er ikke så

Æblechutney - langtidsholdbar, men omsætningen plejer at være heftig

2 rød peber i tern, 1 finthakket løg, 360 g madæble, 1 teske knust
allehånde, 1 spiseskefuld gule sennepsfrø, 1 tommelstort stykke ingefær
(revet), 3 deciliter æbleeddike, 200 gram sukker, en kop rosiner, ½ liter
vand, citronsaft, salt og peber

Steg den røde peber, løg, sennepskorn, ingefærsaft og allehånde i fem
minutter i en tykbundet gryde. Skræl imens æblerne, fjern kernehuset og skær
i grove stykker. Steger med i fem minutter. Hæld eddike, vand, sukker og
rosiner. Kog ved sagte varme i en times tid. Juster smagen med salt, peber
og evt. lidt citronsaft.

Perfekt til stegt/grillet svin i alle afskygninger.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 21-08-09 18:25

On Wed, 19 Aug 2009 09:39:19 +0200, "3140 Abildgaard"
<FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote:

> [...]
>allehånde, 1 spiseskefuld gule sennepsfrø, 1 tommelstort stykke ingefær
>(revet), 3 deciliter æbleeddike, 200 gram sukker, en kop rosiner, ½ liter

Det lyder dæleme godt, synes jeg!

Eneste anke/tvivlsspørgsmål er 2 hele røde peberfrugter til under 500
gram andre ingredienser. Bli'r den sødstegte pebersmag ikke for meget?
Eller afbalancerer æbleeddiken den? Eller er der tale om chilipebre?

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net/gastronomi (Bergholts opskrifter)

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 22-08-09 07:18

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
> gram andre ingredienser. Bli'r den sødstegte pebersmag ikke for meget?
> Eller afbalancerer æbleeddiken den? Eller er der tale om chilipebre?

Det er almindelige røde pebre. Lavede en portion i går, hvor jeg slingrede
lidt i opskriften, fordi jeg havde peberrester og rosiner i overskud. Det
gik også ret godt. Har også overvejet chili, men synes næsten, det er synd.
Der er stort set chili i alt andet, jeg laver